تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۴۲۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش تولید پتاس در دستورکار بی‌اچ‌پی‌بیلتون

می متالز - بی‌اچ‌پی‌بیلتون به دنبال افزایش تولید پتاس خود در ۵۰ سال آینده است؛ آن هم در اندازه‌ای که میزان تولید آن با تولید سنگ‌آهن این شرکت برابری کند.
افزایش تولید پتاس در دستورکار بی‌اچ‌پی‌بیلتون

این در شرایطی است که قیمت‌های امروز پتاس در بازار جهانی در شرایط مطلوبی برآورد نمی‌شود و بی‌اچ‌پی برپایه پیش‌بینی‌های خود از افزایش تقاضا در کشورهای توسعه‌نیافته چنین سیاستی در پیش گرفته است. به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ شرکت استخراج معادن بریتانیایی-استرالیایی بی‌اچ‌پی‌بیلتون در مقام بزرگترین شرکت معدنی از نظر میزان سرمایه‌گذاری در بازار جهان تصمیم دارد تولید پتاس خود را افزایش دهد و حجم تولید آن را به اندازه سنگ‌آهنی برساند که اکنون تولید می‌کند. اندرو مکنزی مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با روزنامه ژاپنی نیکِی در این‌باره گفت: بی‌اچ‌پی سرمایه‌گذاری جدید خود را بر تولید پتاس به دنبال بازسازی‌های جدیدی که به تازگی اقدام به انجام آنها کرده انجام داده است، اما این طرح در کوتاه‌مدت عملیاتی نخواهد شد و برای به ثمر نشستن آن بازه زمانی ۵۰ ساله پیش‌بینی می‌شود و به عبارتی برای اینکه حجم تولید پتاس بی‌اچ‌پی با حجم تولید سنگ‌آهن آن همتراز شود، به این زمان نیاز داریم، اما اینجا نقطه آغاز ما است.

به نظر می‌رسد این نقطه آغاز در استان ساسکاچوآن کانادا شکل گرفته؛ از جایی که سومین استخراج‌کننده بزرگ سنگ‌آهن جهان درحال‌حاضر دارد معدن عظیم پتاس خود را با عنوان «جنسِن» در آن می‌سازد. کل سرمایه‌گذاری که تاکنون بی‌اچ‌پی برای این پروژه صورت داده، ۳/۸ میلیارد دلار است تا به بازدهی جنسِن بینجامد. از آن رقم ۲/۶ میلیارد دلار برای ساخت‌وساز سطحی و احداث شفت‌ها در نظر گرفته شده و پیش‌بینی تحلیلگران این است که این پروژه در کل ۱۴ میلیارد دلار هزینه دربر خواهد داشت. مکنزی در ماه گذشته از ایجاد یک فاز توسعه‌ای در جنسِن خبر داده بود که برای تولید ۸میلیون تن پتاس در یک سال طراحی شد، رقمی که نزدیک به ۱۵درصد از کل تولید جهان را تشکیل می‌دهد. تولید پتاس در جنسِن قرار است در سال ۲۰۲۳میلادی (۱۴۰۲ خورشیدی) آغاز شود. گفتنی است بی‌اچ‌پی در شرایطی به دنبال رشد این پروژه است که قیمت‌های مربوط به محصول کود مطلوب به نظر نمی‌رسد و در حدود ۲۳۰ دلار در هر تن در تغییر است؛ این رقم کمتر از آن چیزی است که در ۵ سال پیش از این وجود داشت. علاوه‌بر این درآمد حاصل از تجارت سنگ‌آهن بی‌اچ‌پی سالانه به ۹ میلیارد دلار می‌رسد و بنابراین همتراز شدن بخش دیگری با آن به ویژه اگر پتاس باشد چندان ساده به نظر نمی‌رسد، آن‌هم با قیمتی که این روزها از این محصول گزارش می‌شود. در هر صورت بی‌اچ‌پی‌بیلتون از نگاه طولانی‌مدت خود به این رویداد می‌گوید و اینکه بارها گفته که به افزایش تقاضا برای کود در بازار جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند باور دارد که این افزایش تقاضا در درازمدت به افزایش نرخ این کامودیتی خواهد انجامید. مکنزی در ادامه می‌افزاید: باور ما این است که جیسن این ظرفیت را دارد که به مدت ۵۰ سال سالانه ۱۰میلیون تن پتاس تولید کند. این معدن دربردارنده بهترین نوع کانی در جهان است.

کانادا در کنار کشورهایی مانند روسیه و بلاروس از بزرگترین تولیدکنندگان پتاس در جهان شمرده می‌شود و شرکت‌های استخراج‌کننده آن شامل اورالکالی روسیه، پتاس کانادا واقع در ساسکاچوآن و شرکت آلمانی «کی‌پلاس‌اس» هستند. شرکت‌های استرالیایی ریوتینتو و شرکت برزیلی واله هم امتیاز پتاس را در اختیار دارند. شرکت بی‌اچ‌پی‌بیلتون نیز در عمل یک شرکت چندملیتی است که در زمینه تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی، آلومینیوم، اورانیم، الماس، طلا، نقره، فولاد، سنگ‌آهن، منگنز و زغال‌سنگ فعالیت دارد. پتاس در صنایع مختلف استفاده می‌شود، اما مهم‌ترین کاربرد آن به صورت کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است. سایر مصارف آن نیز در صنایع غیرکشاورزی مانند تولید صابون و شوینده‌ها، رنگ‌های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی و تهیه گل حفاری است و حجم بسیار کمی از تولید پتاس، در این صنایع مصرف می‌شود.تعداد زیاد نمک‌های پتاسیم نیز قابل‌توجه است و شامل برمید، کربنات، کلرات، کلرید، کرومات، سینید، دی‌کرومات، هیدروکسید، یدید، نیترات و سولفات پتاسیم می‌شود.کودهای پتاسیم بعد از نیتروژن و فسفر سومین کود از نظر مصرف هستند، کودها ۹۵درصد از مصرف پتاسیم را به خود اختصاص داده‌اند و کمتر از ۱۰درصد آن در تهیه مواد شیمیایی مصرف می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده