تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۴۲۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نیاز کشور به تامین ورق‌های بدنه خودرو

می متالز - تولید ورق خودرو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. به این ترتیب که یک دسته مربوط به داخل خودرو و دسته دیگر نیز مربوط به بدنه خودرو هستند. تولیدکنندگان داخلی قادرند ورق‌های داخلی خودرو را تولید کنند. این در حالی است که با ایجاد دانش و فناوری تولید ورق‌های بدنه خودرو می‌توان صرفه‌جویی بیشتری در این زمینه داشت.
نیاز کشور به تامین ورق‌های بدنه خودرو

برخی کارشناسان معتقدند تولید داخلی ورق فولاد بدنه خودرو تا ۲۰درصد بر نرخ تمام شده خودروی داخلی تاثیرگذار خواهد بود.


نیاز به یک تا ۱/۵میلیون تن ورق

۲ واحد تولیدکننده ورق خودرو در داخل کشور در حال تولید هستند. درباره تولید انواع ورق خودرو در داخل کشور مجید رضاپور، مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز عنوان کرد: ورق‌های خودرو در کل به ۲دسته تقسیم می‌شود. یک دسته ورق‌های گالوانیزه که مربوط به داخل خودرو می‌شود و یک دسته دیگر نیز مربوط به بدنه خودرو مانند کاپوت، در و گلگیر و... خودرو است. وی با اشاره به ورق‌های خودرو که در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران با توجه به اینکه تولید ورق پایه برای بدنه خودرو وجود ندارد، تنها ورق‌های داخلی مربوط به خودرو تولید می‌شود. رضاپور در ادامه با اشاره به اینکه تنها ۲ واحد این ورق‌ها را در کشور تولید می‌کنند، عنوان کرد: شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز و شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ۲ واحدی هستند که ورق‌های مورد نیاز برای وسایل داخل خودرو را تولید می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که میزان مورد نیاز کشور به ورق خودرو به چه اندازه است، عنوان کرد: به‌طور متوسط برای تولید هر خودرو ۶۵۰ کیلوگرم ورق مورد نیاز است. براساس میزان تولید خودرو در کشور که حدود ۳ میلیون خودرو در سال است، حدود یک تا یک و نیم میلیون تن ورق تا چند سال آینده مورد نیاز خواهد بود.
رضاپور با اشاره به تفاوت ورق‌های خودرو با سایر ورق‌های دیگر عنوان کرد: تفاوت ورق‌های خودرو با سایر ورق‌ها در بحث متالورژی آنهاست. خودروهایی که در قدیم تولید می‌شد، ضخامت ورق آنها بین ۱/۲ تا ۱/۵میلیمتر بود. یعنی بنز و شورلت در قدیم با ورق‌های ضخیمی ساخته می‌شدند. اما بعدها به دلیل کم کردن مصرف سوخت، تصمیم گرفته شد وزن بدنه خودرو کاهش پیدا کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از این‌رو برای کاهش وزنه بدنه خودرو، تولید و استفاده از ورق‌هایی با ضخامت کمتر با همان استحکام و مقاومت در نظر گرفته شده بود. بنابراین علم متالورژی با توجه به نوع‌آوری‌هایی که ایجاد کرد موفق شد تا این نوع ورق‌ها را تولید کند.مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز درباره تولید ورق‌های بدنه خودرو عنوان کرد: تولید این ورق‌ها به‌صورت نازک‌تر انجام می‌شود و تفاوت آن در آلیاژسازی و در نحوه نورد کردن است که دانش این نوع ورق نیز در ایران به‌دست آمده و زمانی که این ورق تولید می‌شود وارد خط گالوانیزه شده و پس از آن عملیات حرارتی روی آن انجام می‌شود و برای تولید ورق خودرو آماده می‌شود. رضاپور در ادامه یادآور شد: درحال‌حاضر مجتمع فولاد مبارکه قصد دارد به سمت تولید این نوع فولاد حرکت کند و تا یکی دو سال آینده می‌تواند تمامی گریدهای مورد نیاز فولاد را تولید کند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا درحال‌حاضر نمی‌توانیم ورق بدنه تولید کنیم، گفت: تولید ورق بدنه خودرو نیازمند کیفیت خاص است که با توجه به اینکه در داخل به تولید چنین فولادی دست نیافته‌ایم، برای ما تولید بدنه خودرو مقدور نشده است. بنابراین اگر به چنین فولادی دست یابیم می‌توانیم همان فولاد را گالوانیزه کرده و تحویل خودروسازان بدهیم. رضاپور در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین فولاد معمولی و فولاد بدنه خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به فولاد مورد نظر به قصد استفاده در ورق‌های بدنه خودرو باید یک سری آلیاژها به آن اضافه شود و یک سری عناصر مضر از دل آن بیرون کشیده شود تا بتوان به آن قابلیت دست یافت.


صرفه‌جویی در تولید ورق‌های بدنه

مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز در پاسخ به این پرسش که اگر به تولید ورق‌های بدنه خودرو دست یابیم تا چه اندازه در کاهش هزینه خودرو موثر خواهد بود، گفت: به‌طور یقین تولید داخلی این ورق‌ها تاثیرگذار خواهد بود، چراکه خودروسازها ماهانه حدود ۲۵ تا ۶۵هزار تن ورق برای بدنه خودرو وارد می‌کنند. البته این میزان بستگی به میزان تولید آنها دارد که هزینه آن گران‌تر از گالوانیزه معمولی است. وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به نرخ روز بازار حداقل برای هر کیلو می‌توانیم ۵۰۰تومان کاهش نرخ داشته باشیم. بنابراین حساب کنید از ۶۵۰ کیلوگرم ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم مصرف بیرونی و بدنه خودرو شود، حالا اگر ۴۰۰ را در ۵۰۰، قیمتی که صرفه اقتصادی دارد، ضرب کنیم حدود۲۰۰هزار تومان برای هر تن صرفه‌جویی می‌شود. رضاپور در ادامه با اشاره به استراتژیک بودن این ورق‌ها تاکید کرد: پیش از این که تحریم بودیم و حتی نمی‌توانستیم این ورق‌ها را وارد کنیم. اما درحال‌حاضر در حال خودکفا شدن در این زمینه هستیم. این صنعتگر در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه ورق‌های داخل خودرو واردات یا صادرات هم داریم، عنوان کرد: بله واردات و صادرات در کشور انجام می‌شود. در زمینه واردات به صورت محدود است، اما قابلیت تولید آن در ایران موجود است. البته از این نظر که واردات مزایایی به همراه دارد، برخی ترجیح می‌دهند محصول مورد نیازشان را از طریق واردات تامین کنند. در زمینه صادرات نیز با برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا توافق کرده‌ایم که ۲۰۰ تن صادرات داشته باشیم.


کیفیت در سطح بین‌المللی

کیفیت ورق‌های خودرو در داخل هیچ‌گونه مشکل خاصی ندارد. در این‌باره محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو اظهار کرد: ورق‌های داخلی که در خودروسازی استفاده می‌شود، از نظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند. کیفیت این ورق‌ها معادل استانداردهای بین‌المللی است. نجفی‌منش در ادامه تاکید کرد: استاندارد ورق‌های خودروی داخلی در حدی است که به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. به گفته وی، شرکت فولاد مبارکه که مجموعه آنها ورق خودرو در ایران تولید می‌کنند، جزو یکی از برترین فولادسازهای برتر دنیاست و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا به اندازه نیاز داخل ورق‌های خودرو تولید می‌شود و در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نیستند، خاطرنشان کرد: برای تامین کامل نیازهای داخلی به ورق خودرو باید بتوان ظرفیت‌های موجود را افزایش داد، چراکه افزایش ظرفیت کمک خواهد کرد تا نیاز داخل به‌طور کامل برطرف شود و بی‌نیاز از واردات شویم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده