تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۴۲۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیر کل بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی وزارت صنعت،معدن و تجارت:

برنامه راهبردی HSEE به زودی ابلاغ می شود/افزایش 737 درصدی خودروهای یورو5 در دولت تدبیر و امید

می متالز - مدیر کل دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: کنترل پیشگیرانه ایمنی مخاطره های معدن،محیط زیست و ساماندهی صنایع الاینده اولویت برنامه راهبردی HSEE در سال جاری است و به زودی ابلاغ می شود.
برنامه راهبردی HSEE به زودی ابلاغ می شود/افزایش 737 درصدی خودروهای یورو5 در دولت تدبیر و امید

رسول یار احمدی افزود:هر ساله اولویت ها و راهبردهای کلیدی حوزه بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی با ابلاغ وزیر اجرایی می شود و امسال هم این برنامه بر اساس اولویت هایی از جمله ضرورت کنترل پیشگیرانه مخاطرات در فعالیتهای پر خطر(High Risk) صنعتی ،موضوع محیط زیست و ساماندهی صنایع الاینده در روزهای آینده توسط وزیر صنعت،معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

وی با گرامیداشت هفته محیط زیست در تشریح برنامه های HSEE در وزارت صنعت،معدن و تجارت اظهار کرد:از سال 93 و در دولت یازدهم ساختار تشکیلاتی این مجموعه از محیط زیست به HSEE (بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی)ارتقا پیدا کرد و این ساختار در 31 سازمان استانی ، سازمان جنوب کرمان و 5 سازمان توسعه ای شامل ایدرو،ایمیدرو، سازمان زمین شناسی ،شرکت نمایشگاه ها و شرکت شهرک ها ایجاد شد.

یاراحمدی با بیان اینکه در حال حاضر یک شورای عالی به مسوولیت وزیر،4 کمیته تخصصی ستادی و 32 کمیته تخصصی در سازمان های تابعه اموراجرایی مربوط به HSEE  را برعهده دارند تصریح کرد: برنامه مدیریت جامع HSEE  که شیوه تعامل ،همکاری و ارتباطات بین ستاد و سازمان های تابعه و دستگاه های بیرونی و بین المللی را تبیین می کند نخستین بار در سال 93 پس از 11 ماه تلاش بی وقفه و کارشناسی شورا و کمیته ها ابلاغ شد و برای اولین بار در طول سابقه تشکیلاتی 30 دستورالعمل تخصصی در حوزه بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی تدوین و ابلاغ شد که 7 دستور العمل در حوزه محیط زیست بوده است.

به گفته این مقام مسوول در حال حاضر بیشترین دستور العمل های وزارت صنعت،معدن و تجارت به بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی مروبط می شود.

وی با تشریح سایر امور تشکیلاتی اداره کل بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی گزارشی از عملکرد حوزه تحت مسوولیت خود ارائه کرد و افزود: سرانه آموزش بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی در سال 94 برای کارشناسان این بخش 40 ساعت-نفر بوده است که این رقم در سال گذشته به 60 ساعت-نفر رسید و البته این سرانه در سال های 92 و 93 کمتر از 10 ساعت بوده و پیش از این سال هم اصلا وجود نداشته است.

یاراحمدی تاکید کرد: بیشترین دوره های تخصصی آموزشی در سال 95 برای ایمنی شامل 34 هزار و 733 نفر ساعت بوده و در رتبه دوم نیز 17 هزار و 516 نفر ساعت دوره اموزشی HSEE  برگزار شده است .همچنین در این مدت  9 هزار و 572 نفر ساعت دوره محیط زیست توسط دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی  با کمک مرکز نوسازی وزارت  برای کارشناسان HSEE ستاد و سازمان های توسعه ای وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شده است.

این مقام ارشد بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی در وزارت صنعت،معدن و تجارت از انجام 10 طرح پژوهشی در حوزه HSEE در این وزارتخانه در سال گذشته خبر داد و گفت: تمام پژوهش های انجام شده مبتنی بر نقشه راه تدوین شده این بخش بوده است .

یاراحمدی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت تنها وزارتخانه ای است که نقشه راه HSEE  دارد یادآور شد :این نقشه راه در 6 محور اصلی ایمنی،بهداشت،محیط زیست،انرژی،آموزش و ذینفعان تدوین شده و مبتنی بر اسناد بالا دستی کشور و چشم اندازهای صنعت،معدن و تجارت مسیر کامل حرکت و اهداف مهم را تبیین کرده است.

وی همچنین با اشاره بر اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت تنها وزارتخانه دارای آزمایشگاه تخصصی پایش و اندازه گیری است درباره پایش های انجام شده اظهار کرد:در حوزه هوا بیش از 10 شاخص کلیدی،در حوزه پساب 28 شاخص کلیدی،در بخش عوامل بهداشت حرفه ای 10 شاخص و در حوزه انرژی 5 شاخص مهم و کلیدی توسط این ازمایشگاه قابل تشخیص و پایش است و در حال حاضر مراحل اخذ مجوز آزمایشگاه معتمد از سازمان محیط زیست در حال انجام است.

مدیر کل دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی وزارت صنعت،معدن و تجارت ادامه داد:مطابق طرح جامع HSEE هر ساله برنامه ستادی عملیاتی وزارتخانه )  Action plan ) تصویب و به سازمان ها ابلاغ می شود.یکی از خروجی های این برنامه نرخ بهبود عملکرد شاخص های HSEE در همه سازمان هاست.این برنامه در سال 95 شامل 42 محور و 266 هدف بوده که میزان تحقق این اهداف در سال گذشته 82 درصد ارزیابی شده در حالی که در سال 94 این رقم 66 درصد بوده است .

یاراحمدی از ارزیابی عملکرد و پایش سازمان های تابعه و توسعه ای به صورت 6 ماهه خبر داد و افزود:سال گذشته نیز این ارزیابی صورت گرفته و 3 سازمان برگزیده،3 سازمان فعال و سه سازمان قابل تقدیر شناخته شدند که اسامی آنان به زودی اعلام می شود.

وی با ارائه آمار عملکرد از دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی اظهار کرد: تعداد تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی در حال حاضر  و در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت یازدهم در داخل شهرک های صنعتی از 170 واحد به 223 واحد رسیده  31 درصد افزایش داشته است و در خارج شهرک های صنعتی نیز این تعداد 53 درصد بیشتر شده است.

به گفته یاراحمدی میزان استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی در دولت یازدهم به نسبت ابتدای دولت 15 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه سامانه های پایش لحظه ای محیط زیست در دولت یازدهم 2 برابر شده اظهار کرد: تعداد شهرک های صنعتی دارای سامانه در دولت تدبیر و امید از 145 به 193 شهرک رسیده و 33 درصد افزایش یافته است.

 

تولید خودروهای سازگار با محیط زیست در کشور

مدیر کل دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی با تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه تولید خودروهای سازگار با محیط زیست گفت:تولید خودروهای یورو 5 از 2204 خودرو در سال 92 به 19 هزار 119 دستگاه در سال 95 رسیده و 737 درصد افزایش داشته است.همچنین در حالی که 40 درصد خودروهای تولیدی کشور در سال 92 استاندارد یورو 4 داشتند در حال حاضر تمام خودروی تولیدی از این استاندارد بهره مند هستند.

یاراحمدی درباره خودروهای هیبریدی در ایران نیز یادآور شد:در سال 92 رقم تولید خودروی هیبریدی در کشور تقریبا صفر بود اما با تلاش های دولت تدبیر و امید بیش از 2234 خودرو هیبریدی در سال 95 تولید شده و افزایش 82 درصدی میزان تولید را در این بحش شاهد بوده ایم.

به گفته وی خودروهای گازسوز کشور از 69 هزار و 588 دستگاه در سال 92 با افزایش 117 درصدی به 151 هزار و 333 دستگاه در سال 95 رسیده است.

مدیر کل دفتر بهداشت،ایمنی،محیط زیست و انرژی در زمینه صنایع سبز ادامه داد:آمار سال 95 هنوزتکمیل  نشده اما مقایسه سال های 93 و 94 نشان می دهد که میزان صنایع برگزیده زیست محیطی 100 درصد افزایش یافته و تعداد صنایع سبز و سازگار با محیط زیست از 15 واحد در سال 93 به 33 واحد در سال 94 رسیده که 120 درصد افزایش نشان می دهد.

وی تاکید کرد: در سال 94 سهم بخش صنعت از صنایع سبز 87 درصد ، و سهم این بخش از صنایع برگزیده زیست محیطی  67 درصد بوده است.

این مدیر حوزه HSEE  درباره مدیریت سبز و استفاده بهینه از انرژی نیز اظهار کرد: مصرف انرژی شامل اب ،برق و گاز مستند به قبوض صادره در وزارت صنعت در سال های گذشته روند کاهشی داشته و تنها در سال 94 به دلیل برودت هوا مصرف گاز اندکی افزایش یافت که در سال 95 مجددا روند کاهشی پیدا کرد. 

یاراحمدی ادامه داد: بررسی 8 کلانشهر صنعتی کشور در استان های تهران،البرز،فارس،اصفهان،خراسان رضوی،آذربایجان شرقی ،خوزستان و مرکزی نشان می دهد در سال 93 سهم صنایع آلاینده در این کلان شهرها 5 درصد بوده و این رقم در سال 94 به 4/2 درصد رسیده و در 8 کلان شهر نیزاز سال 92 تا 94 شاهد کاهش نسبت صنایع آلاینده بوده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از 11785 واحد صنعتی فعال تنها 278 واحد صنعتی (4/2 درصد )در 8 کلان شهر الاینده هستند تصریح کرد: برخلاف تصور بسیاری از مردم درباره الایندگی صنایع در حال حاضر 58 درصد از واحدهای الاینده فوق الذکر  مربوط به صنایع کوچک حوزه صنایع غذایی و کشاورزی ،22 درصد مربوط به صنایع معدنی،11 درصد مربوط به صنایع شیمیایی و 9 درصد نیز مربوط به سایر صنایع است.

به گفته یاراحمدی 29 درصد نوع آلایندگی صنایع به هوا و 71 درصد ان به پساب ها مربوط است و بر خلاف تصورهای موجود صنایع الاینده درصد کمی در آلودگی هوا نقش دارند.

این مقام مسوول اظهار امیدواری کرد در سال جدید با ابلاغ راهبردهای حوزه HSEE ضریب توسعه فعالیت های این حوزه در بخش صنعت و معدن بیش از پیش افزایش یابد.

عناوین برگزیده