تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۶۷۲
کد خبر: ۴۲۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:

مدیران منابع انسانی سازمان ها در توسعه تولید و اشتغال می توانند نقش موثری ایفا کنند

می متالز - نوزدهمین همایش عرصه یادگیری 21 و 22 تیرماه با حضور مدیران منابع انسانی کشور در "هتل باری" ارومیه با موضوع "تجارب مدیران منابع انسانی در توسعه تولید و اشتغال" برگزار می شود.
مدیران منابع انسانی سازمان ها در توسعه تولید و اشتغال می توانند نقش موثری ایفا کنند

در همین ارتباط، محمدعلی محمدی درباره نقش مدیران منابع انسانی سازمان ها در توسعه تولید و اشتغال، اظهار داشت: مهم است که ما حقیقتی را بپذیریم و آن نقش و سهم انسان در تولید است؛ به عبارتی انسان نقش کلیدی و اساسی در بین عوامل تولید دارد و بقیه عوامل تولید، تحت کنترل و مدیریت انسان هستند.
وی تاکید کرد: حتی پیشرفته ترین فناوری ها که بعد سرمایه عوامل تولید را شامل می شود، باز هم در خدمت قابلیت، خلاقیت، درایت و کار انسان قرار می گیرند؛ لذا بدون تردید برای آنکه بتوانیم به توسعه تولید دست یابیم، به انسان های توسعه یافته نیاز داریم؛ به عبارتی، انسان توسعه یافته به معنای بهره وری بیشتر است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: برای توسعه و افزایش تولید دو راه وجود دارد، یک راه، استفاده از منابع و امکانات بیشتر است و راه دیگر استفاده بهتر از منابع و امکانات موجود است. یکی از منابع اساسی و کلیدی تولید، انسان ها هستند، لذا بهره وری انسان ها در توسعه تولید نقش مهمی دارد.
وی در باره نقش مدیران منابع انسانی در توسعه تولید و اشتغال اظهار داشت: مدیران منابع انسانی از چند بعد بر روی بهره وری انسان ها موثر هستند؛ اول توسعه توانمندی ها و قابلیت های آنها. هر قدرانسان ها دانش و مهارتشان افزایش یابد، در بهره وری کار آنها موثر خواهد بود. بحث دوم انگیزه انسان هاست. مدیران منابع انسانی در مدیریت انگیزش انسان ها و ترغیب انسان ها به فعالیت های درست و هدایت آنها نقش اساسی و کلیدی دارند.
  محمدی تشریح کرد: یکی از بحث های بسیار مهم در توسعه انسان ها، توسعه دیدگاه و نگرش انسان ها نسبت به کار و محیط کار و بحث وجدان کاری است. مدیران منابع انسانی می توانند تمام فعالیت ها را با درایت و هوشمندی و ابتکار، طوری نظارت و مدیریت کنند که انسان ها از ابعاد مختلفی که گفته شد، به بهره وری بیشتر برسند.
وی افزود: به هرحال وقتی به بهره وری انسان و بازدهی انسان نگاه می کنید، در تولید یک دسته از عوامل، عوامل درون فردی موثر بر بهره وری هستند و دسته دیگر عوامل برون فردی. مدیران منابع انسانی به شدت در عوامل درون فردی موثر بر بهره وری، نقش دارند عواملی مثل باورها و ارزش ها و علاقه افراد در انجام کار و توانمندی آنها از لحاظ دانش و مهارت و نگرش آنها نسبت به کار. این که نگرش مثبت باشد یا منفی،بسیار مهم است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت:عوامل بیرون فردی هم طبیعتا موثر هستند مثل سبک مدیریت، فناوری، فرهنگ سازمانی، نوع محصول و خدماتی که تولید می کنند، اما آنچه که می شود با دقت گفت این است که منابع انسانی، به ویژه عوامل درون فردی بر توسعه تولید اثرگذاری بسیار زیادی دارد. یعنی اگر بخواهیم تولید بیشتری داشته باشیم، بهتر است بر روی توسعه منابع انسانی از ابعاد مختلف سرمایه گذاری کنیم یعنی با توجه به بهره وری نیروی انسانی و افزایش بهره وری کل به بازدهی و تولید بیشتر برسیم.
 محمدی افزود: اما در بعد اشتغال که بعد بسیار مهمی است دو نوع رویکرد می توانیم داشته باشیم، اول اینکه مدیران منابع انسانی در جذب افراد شایسته می توانند موثر باشند، به عبارتی هرچقدر نظام های ما شایسته گزینی بهتری داشته باشد به جامعه این پیام را می دهد که جوانان باید بر روی توانمندی ها و قابلیت های خود کار کنند تا بتوانند برای همکاری در یک سازمان انتخاب شوند و این بهترین راه است که به جوانان بگوییم اگر می خواهید شایستگی حضور در یک سیستم تولید و یک سازمان را پیدا کنید بهتر است که بروی توسعه خود و قابلیت هایتان کار کنید. این نظام تحت کنترل مدیران منابع انسانی است لذا در بحث جذب و در بحث ادامه همکاری افراد جدید الاستخدام، اگر مدیران منابع انسانی به توسعه توانمندی افراد توجه کنند و انسان ها شایسته و متناسب آن شغلی شوند که برایشان در نظر گرفته شده، طبیعتا شغلشان حفظ می شود و در جایگاه شغلی خود باقی می مانند و اشتغال تداوم پیدا می کند. افرادی هم که در یک سازمان کار می کنند ، هر چقدر بر روی توسعه آنها کار کنیم، در زنجیره ارزش آفرینی سازمان نقش موثرتری ایفا می کنند و می توانند پست و جایگاه سازمانی خود را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت منابع انسانی به شکوفاسازی انسان ها و توانمندی ها و قابلیت های آنها در یک سازمان کمک کند ، و کمک کند که پتانسل های افراد به منصه ظهور برسد این انسان ها بازی برد – برد را شروع کرده اند به عبارتی هم برای سازمان در زنجیره ارزش آفرینی و تولید نقش موثرتری دارا خواهند بود و هم حاشیه امنیت شغلی برای خودشان ایجاد کرده اند و می توانند به کارشان بلندمدت نگاه کنند. مدیران منابع انسانی در این دو بعد موثر هستند.

عناوین برگزیده