تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۴۳۰۷
سرویس خبر : محیط زیست
حسینی شاهرودی:

ماندن ۱۶۹ پروژه فاقد پیوست زیست‌محیطی روی دستان سازمان محیط‌زیست/سازمان راهکار جایگزین ارایه کند

می متالز - نماینده مجلس دهم گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای ارزیابی زیست‌محیطی و ارایه پیشنهادهای جایگزین برای پروژه‌ها ایجاد محدودیت کرده است.
ماندن ۱۶۹ پروژه فاقد پیوست زیست‌محیطی روی دستان سازمان محیط‌زیست/سازمان راهکار جایگزین ارایه کند

سید حسن حسینی شاهرودی، درباره بهره برداری از 169 پروژه بدون پیوست محیط زیستی دولت قبل، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از حوزه خود به خوبی دفاع نکرده است متاسفانه محیط زیست به "سازمان محیط ایست" تبدیل شده و تنها برای توقف پروژه ها ورود پیدا می کند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ طرح جایگزینی برای پروژه ها ارایه نکرده است، تصریح کرد: متاسفانه منابع سرشاری در کشور قابل بهره برداری است که سازمان حفاظت محیط زیست بدون توجه به آن سبب عدم استفاده از آنها شده است در صورتی که در کشورهای پیشرفته دنیا از این منابع به خوبی بهره برداری کرده اند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به جای ارزیابی زیست محیطی و ارایه پیشنهادهای جایگزین ایجاد محدودیت برای پروژه ها کرده است لذا فشارهای مضاعفی که محیط زیست بر حوزه اقتصاد، صنعت معدن و تولید وارد کرده  سبب شده در برخی ایام و مقاطع زمانی که مدیریت ضعیفی حاکم بوده به یکباره وضعیت را به هم ریخته لذا تخریبی متوجه محیط زیست شده که جبران آن امکان پذیر نخواهد بود.

حسینی شاهرودی ادامه داد: سیاست واحد و برنامه جامع برای حفظ محیط زیست انسانی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد معمولا سایر مدیران باید به سمت این سازمان روند و سازمان هم تنها به پاسخ منفی اکتفا می کند متاسفانه هیچ راه جایگزینی را دنبال نمی کند و حتی این سازمان به دنبال استحصال منابع در بودجه جهت بهبود وضعیت محیط زیست ضمن رشد اقتصادی نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست وقتی ایجاد مانع کند خود باید به پرداخت هزینه ها بپردازد، در واقع سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها نباید سد راه اجرای پروژه ها شود بلکه باید راهکار جایگزین جهت ارزیابی زیست محیطی ارایه کند؛ بخش خصوصی نیز نمی‌تواند وظایفی که سازمان حفاظت محیط زیست بر عهده دارد را دنبال کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف خود واقف باشد، بهترین راهکارها با کمترین هزینه جایگزین پیوست های محیط زیستی پروژه ها می‌شود، متاسفانه در گذشته 169 پروژه بدون پیوست محیط زیست به دلیل ضعف این سازمان در آن ایام یا عدم گرایش دولت وقت به مباحث محیط زیست بهره برداری شده که در شرایط فعلی هم نمی‌توان چاره ای برای آنها اندیشید همانند سد گتوند که سبب شوری آب و خسارت میلیاردها تومان از منابع کشور شد.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از اجرای ۱۶۹ پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی در دولت قبل خبر داد و گفت: تمام پروژه های توسعه ای کشور در دولت یازدهم حتما گزارش ارزیابی دریافت کرده اند.

عناوین برگزیده