تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۴۳۲۷
سرویس خبر : محیط زیست
حسین زاده هشدار داد:

برداشت ۱۰ برابری آبهای زیرزمینی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی / برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل فرونشست پایتخت

می متالز - نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه میزان برداشت آب های زیرزمینی در کشوهای اروپایی ۸ درصد و در ایران ۸۰ درصد است، این عامل را در فرونشست زمین تهران موثر دانست.
برداشت ۱۰ برابری آبهای زیرزمینی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی / برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی عامل فرونشست پایتخت

عبدالکریم حسین زاده، با یادآوری فرونشست زمین در تهران با بیان اینکه عوامل متعددی در این پدیده نقش دارد، گفت: موضوعات زیرساختی و توپوگرافی شهری، میزان تناسب بارگذاری به پهنه های شهری، میزان توان پذیری شهری و عملکرد و مقیاس عملکرد کاربری های شهری و میزان تناسب آن با ساختار زمین شناختی محدوده ها از جمله عواملی است که می توانند در فرونشست زمین تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای پیشگیری از فرونشست زمین در پایتخت باید شناخت دقیقی از لایه ها و پهنای زیرین شهر داشته باشیم، تصریح کرد: علاوه بر این باید بازخوانی مجدد توپوگرافی گذشته شهر مد نظر قرار گیرد تا بتوان به این موضوع برسیم که چه محدوده هایی به صورت تپه ای بوده و همچنین محدوه هایی که به صورت سینوسی انجام شده میزان زیرساخت های فراهم شده برای آن به چه میزان دقیق بوده است.

 

ظرفیت شناسی محدوده ها و پهنه های متعدد شهری راهکار پیشگیری از فرونشست زمین

وی با یادآوری اینکه ظرفیت شناسی محدوده ها و پهنه های متعدد شهری از جمله راهکارهای پیشگیرانه فرونشست زمین است، افزود: مطالعه بازتولید مجدد نقشه های موضوعی شهری نیز در پیشگیری از فرونشست بی تاثیر نیست زیرا این نقشه های موضوعی شهری به تناسب میان مقیاس و عملکرد و نوع کاربری ها با ظرفیت های شهری و تراکم های جمعیتی کمک می کند و همچنین باعث می شود پهنه های خطر اصلاح شده و حتی میزان دوری یا نزدیکی این پهناها به خطوط گسل زلزله و تاثیرگذاری این خطوط گسل زلزله به طور احتمالی روی این پهناها و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران انجام شود.

 

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به طور قطع می تواند عاملی موثر در فرونشست زمین پایتخت باشد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به طور قطع می تواند عاملی موثر در فرونشست زمین پایتخت باشد، تصریح کرد: پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در لایه های بالایی به طور قطع توان و ظرفیت استحکام و استقامت زمین را پایین آورده و در بروز این پدیده بی تاثیر نیست.

 

وزارت نیرو باید به موضوع استفاده از آب های زیرزمینی ورودی جدی داشته باشد

حسین زاده با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید به موضوع استفاده از آب های زیرزمینی ورودی جدی داشته باشد، ادامه داد: برای پیشگیری از فرونشست زمین در تهران سطح بهره وری و استفاده از آب های سطحی باید افزایش و استفاده از آب های زیرسطحی کاهش یابد.

 

میزان استفاده از آب های زیرزمینی در کشورهای اروپایی  8 درصد و در ایران 80 درصد

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه میزان استفاده از آب های زیرزمینی در کشوهای اروپایی بین 7 الی 8 درصد است، گفت: در حالی که در ایران 70 الی 80 درصد بوده و همچنین درصد پرت آب کشاورزی بالاتر از 90درصد است در حالی که تمامی این عوامل در فرونشست زمین تاثیر دارد.

 

نبود برنامه ریزی مدیریت جامع آب و عدم اجرای آن در آینده ای نزدیک کشور را دچار بحران هایی حادتر از فرونشست زمین می کند

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با انتقاد نبود برنامه ریزی مدیریت جامع آب و عدم اجرای آن در آینده ای نزدیک کشور را دچار بحران هایی حادتر از فرونشست زمین می کند، تصریح کرد: بیابان زایی، کاهش ارزش زمین های کشاورزی از کلاس یک به کلاس 3 و چهار و فاقد ارزش شدن آنها، کاهش بهره تولیدات کشاورزی و دیگر عوامل از نشانه های عدم مدیریت جامع آب است.

 

برای مدیریت جامع آب باید از سوی وزارت نیرو و وزارت کشور برنامه ریزی اساسی و جامع صورت گیرد

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم،، با تاکید بر اینکه برای مدیریت جامع آب باید از سوی وزارت نیرو و وزارت کشور برنامه ریزی اساسی و جامع صورت گیرد، ادامه داد: مدیریت جامع آب یک مدیریت جامع میان بخشی دستگاه های مختلف را می طلبد که باید با هم برنامه ریزی دقیقی را داشته باشند.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هنگامی که طرح های جامع در شهرداری ها تهیه و همچنین تراکم های شهری مناطق مختلف و ظرفیت پذیری یک منطقه تعریف و تقسیم می شود باید پیش بینی میزان بهره وری و استفاده این مناطق از آب های زیرزمینی مدنظر قرار گیرد.

عناوین برگزیده