تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۴۳۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت طبس:

شورابه‌های خوروبیا بانک روی میز تعیین تکلیف

می متالز - معدن پتاس طبس، تنها معدن شورابه خاورمیانه است که با ۲ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع وسعت در ۱۳۰ کیلومتری جاده خور- طبس و در مرز خراسان جنوبی با اصفهان در منطقه مرکزی کویر ایران قرار دارد.
شورابه‌های خوروبیا بانک روی میز تعیین تکلیف

در این میان اما بهره‌برداری از آن و تولید محصول نهایی در خور و بیابانک انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین کاربردهای پتاس، استفاده به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است و در سایر مصارف و در صنایعی چون تولید صابون و شوینده‌های گوناگون، رنگ‌های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شورابه‌های درآمدزا، از سال ۹۴ با بهره‌برداری از مجتمع فرآوری پتاس در شهرستان خور و بیابانک که در مرز جغرافیایی با شهرستان طبس قرار دارد و تقریبا همین فاصله را با استان اصفهان دارد، منجر به درآمدزایی در این منطقه شده است. این معدن پتاس به‌طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم نیز برای ۳۰۰ نفر در شهرستان خور و بیابانک با راه‌اندازی مجتمع فرآوری شغل ایجاد کرده است.این معدن همچون بسیاری از معادن فعال در بهره‌بردار غیربومی دارد اما چیزی که واضح است اینکه این معدن و دیگر معادن در حوزه شهرستان طبس باید سهم ۲ درصد از فروش محصولات معدنی خود را به این شهرستان پرداخت کنند.براساس این گزارش، طرح اکتشاف و تجهیز ذخایر پتاس از سال ۸۰ در طبس آغاز شد و کارهای اجرایی آن تا سال ۱۳۸۷ به پایان رسید. باید گفت با همه دوندگی‌هایی که شهرستان برای اکتشاف و تجهیز ذخایر کرده، طعم شیرین شورابه‌ها به کام اصفهانی‌هاست.


از زبان امام جمعه طبس

امام جمعه شهرستان طبس در ۱۷ مرداد سال گذشته، برای نخستین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد و افزود: به‌طور دائم مسائل طبس را در بعد خرد و کلان پیگیری می‌کنم که حساسیت در مرزهای شهرستان یکی از این مسائل است.حجت‌الاسلام سید ابراهیم مهاجریان بیان کرد: در همین راستا درباره بهره‌برداری معادن پتاس تذکر داده‌ام اما اصفهانی‌ها کارخانه پتاس را در خور زده‌اند. شکاف‌های بهره‌برداری، از مرز جغرافیایی طبس است که عوارض ۲ درصد آن باید پرداخت شود.اما امروز این اتفاق بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و در کنار رسانه‌های محلی، کمپین‌هایی خواستار رسیدگی به موضوع شده‌اند.رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس نیز در این زمینه گفت: معدن پتاس از معادن شهرستان طبس است و پروانه بهره‌برداری این معدن، اکنون در فهرست معادن استان خراسان جنوبی قرار دارد.مرتضی جلالی عنوان کرد: تمامی گزارشات مسئول فنی و آمار ماهانه تولید و سایر مکاتبات با شهرستان طبس انجام می‌شود.این مقام مسئول افزود: با توجه به نزدیکی معدن پتاس به شهرستان خور و بیابانک و به دلیل بهره‌برداری از زیرساخت‌های این شهر، واحد فرآوری پتاس در نزدیکی شهر خور احداث شده است.وی عنوان کرد: با احداث کارخانه در این شهر، پروانه بهره‌برداری واحد فرآوری ازسوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان صادر شده است.وی با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف این معدن در حال پیگیری است، افزود: همکاری مسئولان شهرستان و استان در پیگیری این موضوع با جدیت ادامه دارد.جلالی افزود: حقوق دولتی این معدن همانند سایر معادن استان و شهرستان، محاسبه و ابلاغ شده و پیگیر وصول آن هستیم. درحال‌حاضر نیاز به حفظ آرامش از سمت همشهریان احساس می‌شود تا بتوانیم با قدرت برای ادامه پیگیری‌ها اقدام کنیم.


معدن پتاس جزو جدانشدنی خاک طبس است

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع صاحبان صنایع و معادن شهرستان طبس در سال گذشته با اشاره به درخواست‌های پی‌درپی شهرستان طبس برای دریافت سهم ۲ درصد از فروش محصولات معدنی گفت: بر اساس آنچه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی برای پرداخت ۲ درصد سهم فروش محصولات معدنی در شهرستان‌های بافق و طبس دستور فرموده‌اند وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موافق پرداخت این سهم به شهرستان طبس است و واحدهای مربوط به حوزه معدنی، این مهم را باید هر چه سریع‌تر عملیاتی کنند.


نصب علائم راهداری برای مشخص شدن حوزه راه‌های طبس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در سفری که به شهرستان طبس داشت، در پاسخ به این پرسش که چه زمانی علائم مربوط به معدن پتاس مبنی بر اینکه این مکان متعلق به شهرستان طبس بوده در جای مشخص خود تعبیه می‌شوند، گفت: تقسیمات جغرافیایی، مصوب وزارت کشور و لازم‌الاجراست و از زمانی که شهرستان طبس، جزو استان یزد بوده بعضی از قسمت‌های طول راه منطبق بر آن نبوده است.جعفر شهامت افزود: پیمانکار در حال انجام روکش‌کاری است و ما پیگیر هستیم تا به محض اینکه به پیشرفت قابل قبولی برسد، فرآیند تحویل راه انجام شود.وی بیان کرد: با مطالعه سوابق این موضوع متوجه شدیم پیش از انتقال راهداری به حمل‌ونقل، این موضوع مطرح بوده و صورتجلسه‌ای نیز در این زمینه تنظیم شده است. وی در پایان گفت: نصب علائم، منع خاصی ندارد و اگر جایی حساسیتی وجود داشته باشد با هماهنگی فرمانداران کار را پیش خواهیم برد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده