تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۴۴۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

31 درصد فولاد، تجارت می‌شود

می متالز - حجم تجارت فولاد بین کشورهای مختلف، همواره بخش قابل توجهی از تولید را به‌خود اختصاص داده است. حجم تبادلات بین‌المللی محصولات فولادی در سال 2016 حدود 31 درصد از کل تولید را تشکیل داد که حدود نیمی از آن به محصولات تخت فولادی تعلق داشت.
31 درصد فولاد، تجارت می‌شود

تولید و تجارت فولاد و محصولات فولادی را باید جز تجارت‌های بسیار پر حجم جهان دانست. نمودار 1، میزان تولید محصولات فولادی و همچنین حجم تبادلات بین‌المللی این محصولات را طی سال‌های 2006 تا 2016 نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار می‌توان نسبت حجم تجارت به تولید را تعیین کرد که به‌طور متوسط بین سال‌های 2006 تا 2016 در حدود 31 درصد بوده است. همانطور که در نمودار 1 پیداست، در سال 2006 میزان تولید این محصولات یک میلیارد و 161 میلیون تن و حجم تجارت بین‌الملل آن، بالغ بر 419 میلیون تن گزارش شد. در واقع می‌توان گفت که در سال 2006، بیش از 36 درصد تولید در تبادلات بین کشوری مبادله شده است. روند تولید تا سال 2008 افزایشی بود، اما با بروز بحران‌های جهانی از حجم تولید در سال 2009 کاسته شد و همزمان با این روند و با کاهش حجم مبادلات بین‌المللی، از سهم صادرات به تولید نیز کاسته شد. تا جایی که در سال 2009، تنها 28.6 درصد از این محصولات صادر شدند. همان‌طور که در نمودار پیداست، در سال 2013، حجم صادرات جهانی کمترین سهم را از تولید محصولات فولادی به‌خود اختصاص داد. گفتنی است که در این سال، تنها 26.8 درصد از محصولات فولادی تولید شده در سراسر جهان صادر شد. این روند از سال 2014 در مسیر صعودی قرار گرفت. تا جایی که مطابق نمودار 1 به مرحله‌ای رسید که در سال 2016، تولید به یک میلیارد و 519 میلیون تن و صادرات آن به بیش از 473 میلیون تن افزایش یافت؛ به این معنی که نسبت صادرات به بیش از 31 درصد رسید.


در ادامه باید خاطرنشان ساخت که تجارت فولاد را براساس موارد متعددی می‌توان مورد بررسی قرار داد. همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، محصولات تخت حدود نیمی از تجارت این محصول را به خود اختصاص دادند. همچنین گفتنی است که محصولات طویل نزدیک به یک چهارم از تجارت انواع محصولات فولادی را از آن خود کردند. محصولات نیمه‌تمام، لوله و محصولات فولادی ضد زنگ نیز در رده‌های بعدی تجارت قرار گرفتند.


حجم تجارت محصولات یاد شده را باید به کاربرد آن‌ها نسبت داد. برای توضیح هرچه بیشتر این مبحث، باید افزود که محصولات تخت را عمدتا محصولات تولید شده به روش نورد تشکیل می‌دهد. این محصولات شامل ورق، نوارها و صفحات می‌شوند و اغلب در بخش‌های خودروسازی، تولید لوله‌های درزدار، لوازم خانگی و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات طویل نیز شامل میله‌ها، ریل‌ها، تیرآهن و... هستند و در بسیاری از بخش‌ها همچون ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات لوله فولادی نیز در صنایع متعددی کاربرد دارند، اما اغلب در بخش ساخت‌وساز و انرژی به کار گرفته می‌شوند. محصولاتی همچون بیلت، اسلب، شمش و... نیز در رده محصولات نیمه‌تمام قرار می‌گیرند. محصولات ضد زنگ حاوی حداقل 10 درصد کروم هستند و برای کاربردهای خاص که مقاومت به خوردگی بالایی نیاز باشد، استفاده می‌شوند.

عناوین برگزیده