تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۴۴۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روند کاهشی قیمت آلومینیوم ادامه یافت

می متالز - در هفته گذشته (منتهی به 16 ژوئن یا 26 خرداد)، قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و میانگین قیمتی حدود یک هزار و 875 دلار به‌ازای هر تن را ثبت کرد که نسبت به میانگین هفته پیش‌تر (یعنی هفته منتهی به روز جمعه، نهم ژوئن) با 1.5 درصد کاهش همراه بود.
روند کاهشی قیمت آلومینیوم ادامه یافت

نمودار 1، تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن را از این فلز در 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، آلومینیوم، هفته گذشته را با قیمت یک هزار و 888 دلار بر هر تن در روز دوشنبه 12 ژوئن آغاز کرد که نسبت به روز جمعه، 9 ژوئن، حدود 0.7 درصد کاهش قیمت داشت. این فلز در روز بعد، یعنی 13 ژوئن، با 0.6 درصد کاهش نسبت به روز قبل، با قیمت یک هزار و 877 دلار در بازار بورس فلزات لندن معامله شد. پس از آن در روز چهارشنبه، 14 ژوئن، آلومینیوم همراه با اکثر فلزات اساسی با افزایش قیمت مواجه شد که برای آلومینیوم با 0.5 درصد رشد قیمت نسبت به روز قبل خود بود. علت افزایش قیمت آلومینیوم در این روز انتشار خبر عدم رشد نرخ تورم آمریکا و کاهش شاخص ارزش دلار بود که افزایش قیمتی اکثر فلزات اساسی را به‌همراه داشت.

همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده، پس از روز چهارشنبه برای آلومینیوم، در روز پنجشنبه، افت قیمتی شدید 1.2 درصدی در بازار بورس فلزات لندن، تمام خوشی روز گذشته را به کام این فلز تلخ کرد. قیمت نقدی متوسط معاملات این فلز در روز چهارشنبه یک هزار و 864 دلار به‌ازای هر تن بود. در نهایت روز جمعه، 16 ژوئن نیز همچنان افت قیمتی برای آلومینیوم مشاهده شد. هر تن از این فلز در روز جمعه با 0.2 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن، با قیمت یک هزار و 861 دلار در بورس فلزات لندن معامله شد.

گفتنی است که کاهش قیمتی آلومینیوم در هفته‌های اخیر، همراه با کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بوده است؛ به این ترتیب که در روز جمعه 16 ژوئن، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز، به کمترین میزان خود در چندین سال اخیر رسید. این در حالی است که در هفته‌های اخیر، اختلاف قیمت آلومینیوم در معاملات بورس فلزات لندن و بازار بورس آتی شانگهای، حدود 20 درصد از قیمت نقدی معاملات آلومینیوم در بورس لندن بیشتر بوده است. این مقدار از آربیتراژ که در قیاس با سایر فلزات اساسی، مقداری چشم‌گیر محسوب می‌شود، می‌تواند یکی از مهمترین عوامل برای انتقال آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن به انبارهای بورس شانگهای باشد. این امر سبب کاهش چشم‌گیر موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از آلومینیوم شده و باعث شد تا کاهش موجودی انبارها عملا در روند قیمتی آلومینیوم بی‌تأثیر شود. این موضوع در عین حال نشان‌دهنده آن است که بازار مرجع داد‌و‌ستد برای فلز آلومینیوم ازبورس فلزات لندن در حال انتقال است و بازار بورس آتی شانگهای در حال تصاحب جایگاه بورس فلزات لندن برای آلومینیوم است.

از طرف دیگر، پیگیری تولیدکنندگان آلومینیوم برزیل برای کاهش معافیت مالیاتی بر واردات شمش‌های آلومینیوم اولیه به برزیل که می‌تواند سبب احیای ظرفیت‌های غیرفعال تولید آلومینیوم این کشور شود، در کنار ادامه یافتن روند کاهشی قیمت نفت، عاملی بر کاهش قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی بوده است. در حال حاضر، واردات بالغ بر 173 هزار تن از شمش‌های آلومینیومی در 12 ماه سال با معافیت 6 درصد مالیاتی همراه است که تولیدکنندگان آلومینیوم این کشور، کاهش این مقدار به 143 هزار تن را خواهان هستند. در سال گذشته، کل مجموع ظرفیت تولید آلومینیوم برزیل در حدود 1.4 میلیون تن بود که تنها حدود 56 درصد آن فعال بود. امید است با حذف معافیت‌های مالیاتی بر واردات شمش‌های آلومینیوم به این کشور، ظرفیت بلااستفاده تولید آلومینیوم برزیل تا حدی احیا شود که می‌تواند سبب افزایش میزان عرضه در بازارهای بین‌المللی در کوتاه‌مدت شود.

عناوین برگزیده