تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۴۴۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر مجتمع فروکروم جغتای مطرح کرد:

نیازمند افزایش عوارض صادراتی سنگ کرومیت هستیم

می متالز - اتصال به حلقه تأمین زنجیره مواد اولیه و پیگیری وضع عوارض سنگین صادراتی بر روی سنگ کروم با هدف تأمین نیازهای داخلی از اولویت های مجتمع فروکروم جغتای در سال 96 است.
نیازمند افزایش عوارض صادراتی سنگ کرومیت هستیم

محمدرضا پیرحسینلو؛ مدیر مجتمع فروکروم جغتای با بیان این مطلب گفت: برای تأمین مواد اولیه نیاز به این است که صاحب معدن شویم تا حلقه تأمین زنجیره مواد اولیه تکمیل شود.

وی تاکید کرد: به منظور تأمین مواد اولیه کارخانه های داخلی، دولت باید نسبت به وضع عوارض سنگین بر صادرات سنگ کرومیت اقدام کند چرا که برای دستیابی به ظرفیت 25هزار تنی مجتمع این اقدام ضروری است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 25هزار تنی کارخانه فروکروم جغتای خاطر نشان کرد: این واحد تولیدی تنها واحد تولید کننده فروکروم پرکربن در کشور است که در سال 84 به بهره برداری رسید.

پیرحسینلو با بیان اینکه فروکروم جغتای تا سال 93 نیمه فعال بوده است، گفت: از سال 94 مجدداً کارخانه آغاز به فعالیت کرد به گونه ای که میزان تولید آن در سال 94،به 8،300 تن، و 95 به 9000 تن رسیده است. وی افزود: هم اکنون دغدغه مجتمع این است که معدن در اختیار نداریم و از طرفی کشورهای مصرف کننده عمده این ماده معدنی از جمله چین سنگ کرومیت را با قیمت بالا از داخل خریداری و به کشور چین صادر می کنند.

مدیرعامل فروکروم جغتای تصریح کرد: از سوی دیگر به علت نبود عوارض بر روی صادرات سنگ کرومیت، صادرات به خارج از صرفه اقتصادی زیادی برخوردار است، ازاین رو از دولت تقاضا داریم که نگاه جدی تری نسبت به عوارض صادرات این ماده معدنی داشته باشد. وی همچنین خاطر نشان کرد: چنانچه تولید کارخانه به ظرفیت اسمی آن نزدیک تر شود از هزینه های سربار کاسته و به حاشیه سود افزوده خواهد شد و تولید آن از توجیه اقتصادی بیشتر برخوردار خواهد شد.

پیرحسینلو با اشاره به اینکه قیمت فروکروم بر اساس نرخ های جهانی تعیین می شود، افزود: در هر مقطعی از زمان که قیمت جهانی فروکروم افزایشی باشد از حاشیه ضرر خارج می شویم.

وی خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته قیمت جهانی فروکروم از روند کاهشی برخوردار بود، اما بر اساس شواهد موجود در بازار، طی ماه های آینده روند صعودی قیمت این ماده معدنی پیش بینی می شود. مدیرعامل فروکروم جغتای در خصوص میزان صادرات مجتمع فروکروم جغتای گفت: این مجتمع برای نخستین بار اقدام به صادرات کرد به گونه ای که از مجموع 17 هزار تن فروکروم تولیدی شده دراین واحد 12 هزار تن صادر شده است.

وی میزان مصرف سالانه فروکروم در کشور را 6 هزار تن برشمرد و افزود: مجتمع ما در سال 94 به میزان 2 هزار و 600 تن از محصول تولید شده را در بازار داخل بفروش رسانده که این عدد در سال 95 به 3 هزار و 900 تن رسیده است و امیدواریم امسال به 5 هزارتن فروش داخل دست یابیم.

پیرحسینلو به کاهش خاکه و سیلیس در محصول این کارخانه اشاره و تصریح کرد: میزان سلیس ما از 2.6 درصد سال 93 هم اکنون به یک درصد رسیده است، همچنین میزان خاکه محصول این مجتمع از 25درصد در سال 93 به حدود 8 درصد رسیده که این امر نشان از مطلوبیت محصول تولیدی کارخانه فروکروم جغتای دارد.

وی درخصوص تاثیر فروکروم بر صنعت فولاد کشور گفت: فروکروم پرکربن در فولاد سازی به منظور افزودن عنصر کروم به فولاد آلیاژی مورد نظر مصرف می شود. فروکروم پرکربن در صنایع ریخته گری و فولادهای آلیاژی سخت و مقاوم در برابر حرارت و ضد زنگ و همچنین در صنایع آبکاری، عملیات حرارتی، تیغه های برش و ... کاربرد دارد و از محصولات مهم و با ارزش در کشور می باشد.

مدیر مجتمع فروکروم جغتای، فولاد آلیاژی یزد، فولاد اصفهان، اسفراین، ایران ذوب و ...را از جمله مصرف کنندگان عمده این ماده معدنی برشمرد.

وی سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2008 ، سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001:2007 ، سیستم محیط زیست ISO 14001:2004 را از جمله گواهینامه‏‏ های بین المللی اخذ شده از سوی مجتمع فروکروم جغتای ذکر کرد.

گفتنی است مجتمع فروکروم جغتای به عنوان یکی از مجتمع های تولیدی زیر مجموعه مجتمع تهیه و تولید مواد معدنی ایران (IMPASCO) با هدف ایجاد ارزش افزوده بر روی ذخایر کرومیت منطقه و کشور و همچنین اشتغال زایی درسال 1383 راه اندازی شد. این مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه 25000تن فروکروم پر کربن به عنوان بزرگترین مجموعه تولیدی این فروآلیاژ در کشور شناخته می شود.

عناوین برگزیده