تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۴۵۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پس از ۴ سال اتفاق افتاد

رشد تولید نیکل در بازار جهانی

می متالز - نیکل ۴ سال گذشته را در فضایی از کمبود تولید و افزایش نرخ در بازار جهان پشت‌سر گذاشت؛ این رویه رو به تغییر است و اکنون به گزارش بی‌ام‌آی‌ریسرچ افزایش حجم تولید و به دنبال آن کاهش نرخ پیش‌بینی می‌شود.
رشد تولید نیکل در بازار جهانی

این افزایش حجم تولید برآمده از کم شدن فشار ممنوعیت صادرات از اندونزی و تعدیل قوانین زیست‌محیطی مخالف با معدنکاری در فیلیپین است. به گزارش می متالز به نقل از ماینینگ نیکل برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) از افزایش تولید در سطح جهانی برخوردار است؛ این پیش‌بینی از سوی موسسه انگلیسی بی‌ام‌آی ریسرچ منتشر می‌شود که تحلیل‌های اقتصاد کلان، صنعت و بازار مالی را ارائه می‌دهد و در صورت تحقق آن نرخ نیکل در سال‌های آینده با افتی نه چندان خوشایند برای تولیدکنندگان آن همراه خواهد بود. بی‌ام‌آی این گزارش را در روز دوشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹خرداد) منتشر کرد و در آن توضیح داد که نیکل در امسال میلادی از جو منفی که در ۴ سال گذشته بر آن حاکم بود خارج می‌شود و این اتفاق برآمده از کاهش ممنوعیت صادرات نیکل از اندونزی است. از ۴ سال پیش اندونزی صادرات تمامی مواد معدنی خام از این کشور را ممنوع کرده بود، در شرایطی که این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان برخی از مواد معدنی از جمله سنگ معدنی نیکل در جهان است.بی‌ام‌آی در ادامه این گزارش توضیح می‌دهد که به دنبال افزایش تولید نیکل، این کامودیتی در کانادا و استرالیا نیز تا سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) با رشد تولید روبه‌رو خواهد بود و فیلیپین هم به عنوان بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان به دنبال برکناری جینا لوپز از دولت، رشد تولید نیکل را خواهد داشت. لوپز وزیر محیط‌زیست و منابع طبیعی فیلیپین است که به شدت با ادامه معدنکاری در فیلیپین در تضاد و مقابله بود. در نتیجه این تغییرات بی‌ام‌آی در نهایت پیش‌بینی می‌کند تولید جهانی نیکل تا سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) سالانه ۳/۴ درصد رشد داشته باشد.

در سال‌های آینده فیلیپین بزرگترین تولیدکننده نیکل در جهان باقی خواهد ماند هر چند سهم آن در بازار جهانی به‌تدریج کم خواهد شد به دلایلی از جمله پایان یافتن حجم کانی‌ها و قوانین زیست‌محیطی سختگیرانه‌ای که در این کشور حاکم است و راه را برای پروژه‌های جدید مسدود می‌کند. در ادامه این گزارش تحلیلی در میان کشورهای اصلی تولیدکننده نیکل در جهان، بهترین عملکرد را اندونزی خواهد داشت که این نتیجه به لطف تعدیل ممنوعیت صادرات نیکل از این کشور به‌دست آمده و پس از آن کانادا و استرالیا در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. رشد تولید نیکل در روسیه نیز مورد انتظار است هر چند نسبت به سایر تولیدکنندگان کمترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد. در ماه آخر سال گذشته میلادی اندونزی و فیلیپین حدود ۳۰ درصد از تولید جهانی نیکل را به خود اختصاص دادند. در امسال میلادی (۲۰۱۷) که نیمی از آن سپری شده است، نرخ نیکل با افت روبه‌رو بود و به کمترین میزان خود و در ماه گذشته میلادی به رقم ۸۷۰۰ دلار در هر تن و در بورس فلزات لندن رسید. این نرخ در گیرودار نگرانی‌هایی ایجاد شد که درباره افزایش عرضه از سوی اندونزی و فیلیپین و همچنین ضعف تقاضا از سوی کارخانه فولاد ضد زنگ در چین وجود داشت. اگر پیش‌بینی‌های بی‌ام‌آی درست از آب دربیاید و عرضه این عنصر سازنده فولاد ضدزنگ آن‌گونه که انتظار می‌رود افزایش یابد، پس این کامودیتی در بازار جهانی با کاهش نرخ دردناکی روبه‌رو خواهد شد. شرکت امریکایی خدمات مالی و بانکداری امریکایی گلدمن‌ساکس نیز یک ماه پیش در یادداشتی در همین باره نوشت: انتظار می‌رود نرخ نیکل در مناسبات تجاری امسال میلادی و بخش زیادی از سال ۲۰۱۸ میلادی در سطوح بسیار پایین قرار بگیرد. نیکل در ساعت ۸ صبح به وقت محلی در روز دوشنبه گذشته در بورس فلزات لندن به نرخ ۸۹۷۵ دلار در هر تن معامله شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده