تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۴۳۱
کد خبر: ۴۵۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد بازار پودرهای آلومینیومی همراه با صنعت خودروسازی

می متالز - پودر و فلس آلومینیوم کاربردهای مهمی در صنایع رنگ‌سازی برای تولید رنگ‌های متالیک دارد. از آن‌جا که مهمترین مصرف‌کننده رنگ‌های متالیک، خودروسازی است، رشد این صنعت خصوصا در منطقه آسیا سبب رشد بازار مصرف پودرهای آلومینیومی در این منطقه شده است. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالانه حجم این بازار در ۵ سال آتی افزایش یابد.
رشد بازار پودرهای آلومینیومی همراه با صنعت خودروسازی

آلومینیوم فلزی است که به‌دلیل نرمی و نقطه ذوب پایینی که دارد به‌راحتی گرانروی مذاب آن قابل تنظیم بوده و می‌توان پودر و فلس آن را به اَشکال مختلف کروی و پولکی تولید کرد. همین امر سبب شده تا فلس آلومینیومی کاربردهای گسترده‌ای در رنگ‌ها داشته باشد. از پودرهای فلسی شکل آلومینیوم می‌توان به‌عنوان براق‌کننده در رنگ‌های متالیک استفاده کرد که با انعکاس نور، درخشندگی ویژه‌ای به سطح رنگ‌کاری شده می‌دهد. از آن‌جایی که مصارف اصلی رنگ‌های متالیک در رنگ و پوشش‌های استفاده شده در صنایع خودروسازی است، می‌توان این صنعت را مصرف‌کننده اصلی پودرهای آلومینیومی، خصوصا پودرهای فلسی و پولکی شکل آن دانست. از دیگر کاربردهای مهم پودرهای آلومینیومی باید به سوخت‌های جامد، ساخت برخی مواد منفجره و استفاده در فرآیندهای جوشکاری ترمیت اشاره کرد.

همراه با رشد صنعت خودروسازی در جهان و تولید خودروهای لوکس، حجم بازار مصرف پودرهای آلومینیومی نیز در سال‌های گذشته رشد کرده و انتظار می‌رود که این رشد همچنان ادامه پیدا کند. در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، حجم بازار پودر و فلس آلومینیومی در سطح جهان به‌طور متوسط سالانه حدود ۲ درصد رشد داشته که در سال گذشته به حدود ۵۹۰ هزار تن رسید. این در حالی است که بنا پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده انتظار می‌رود که نرخ رشد سالانه حجم این بازار برای ۵ سال آینده، تا حدود ۵ درصد افزایش یابد. بنا به این پیش‌بینی منطقه آسیا و اقیانوسیه در ۵ سال آینده بیشترین نرخ رشد را از حجم بازار مصرف پودرهای آلومینیومی خواهند داشت. در همین راستا، نمودار ۱، سهم تبادلات تجاری منطقه آسیا از حجم تجارت پودرهای آلومینیومی برای ۵ سال گذشته را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، حجم بازار تبادلات بین‌المللی پودر آلومینیومی در منطقه آسیا، به‌طور متوسط در ۵ سال گذشته سهمی در حدود ۳۲ درصدی را دارا بوده است. بیشترین حجم صادرات این محصول از کشورهای کره جنوبی، مالزی، چین و بحرین تعلق دارد که در آن‌ها حجم بازار مصرف داخلی کمتری نسبت به حجم تولید خود دارند.

در میان کشورهای مطرح صادرکننده پودرهای آلومینیومی، هند همواره یکی از ۷ کشور برتر در این حوزه بوده است. روند صادرات پودرهای آلومینیومی هند حاکی از کاهش حجم صادرات این کشور است. این در حالی است که بنا به آمارهای منتشر شده، حجم تولید پودرهای آلومینیومی آن با افزایش همراه بوده است. از این رو می‌توان اذعان داشت که هند با رشد بازار مصرف داخلی در اثر رشد صنایع مختلف خصوصا خودروسازی، تمرکز بیشتری به بازار داخلی نشان می‌دهد. در همین راستا، پیش‌بینی می‌شود که حجم صادرات پودر آلومینیومی هند در سال جاری به کمترین میزان خود در چند سال اخیر یعنی حدود ۳.۳ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی همراه خواهد شد. عمده صادرات هند از این محصول در سال ۲۰۱۶ به کشورهای فرانسه، بلژیک، اندونزی، ایران، ژاپن، هلند و ترکیه بود.

عناوین برگزیده