تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۴۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به دنبال تلاش چین برای توسعه بخش معدن انجام شد

تفاهمنامه ۱۰ میلیارد دلاری با غنا

می متالز - غنا یادداشت تفاهمی ۱۰ میلیارد دلاری با چین، مهم‌ترین شریک تجاری‌اش به منظور اجرای یک پروژه بوکسیت امضا کرده است.
تفاهمنامه ۱۰ میلیارد دلاری با غنا

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، «اوسافو ماتو» نخست‌وزیر غنا از تفاهمنامه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری با چین به منظور توسعه صنعت بوکسیت کشور خبر داد. این قرارداد در شرایطی امضا می‌شود که توسعه و پیشرفت در این کشور غرب افریقا از ۳ سال پیش به شدت کند شد و این اتفاق در پی بحران مالی و کاهش نرخ کامودیتی‌ها رخ داد. پیش از این، غنا در شرایط مطلوب انبساط اقتصادی به سر می‌برد که از طلا، کاکائو و صادرات نفت این کشور برمی‌آمده است. در ماه ژانویه (دی) گذشته «نانا آکوفو آدو» رئیس‌جمهور این کشور برنامه‌ای بر مبنای ایجاد شغل از طریق بخش خصوصی و توسعه روستایی تعیین کرد. در همین راستا اوسافو ماتو نخست وزیر در یک کنفرانس در لندن پس از بازگشت از چین به خبرنگاران گفت: برای توسعه پروژه بوکسیت و راه‌آهن و تبدیل بوکسیت به اورانیوم نیاز به ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی داریم که در این زمینه تفاهمنامه‌ای با چین امضا کردیم. این کار از سوی بانک توسعه پول چین تامین می‌شود و اجرای پروژه از سوی دیگر نهادهای چینی انجام خواهد شد که از جمله آنها نهادهای زیرساختی مانند راه‌آهن چین است. قرار است هزینه‌ای که پکن پرداخت می‌کند صرف ساخت ۱۴۰۰ کیلومتر از یک شبکه ریل آهنی ۴۰۰۰ کیلومتری شود که معادن بوکسیت را به سایت‌های تولیدی مرتبط می‌کند و همچنین صرف یک ارتباط ریلی که غنا را به بورکینافاسو کشور همسایه مرتبط می‌کند. ماتو در حاشیه یک کنفرانس سرمایه‌گذاری که ازسوی موسسه انگلیسی شریکان توسعه بازار سازماندهی شده بود گفت: در زمینه جزییات بیشتر مربوط به نرخ‌های بهره وام و سایر شرایط هنوز تصمیمی گرفته نشده، اما در طول دیدار از چین، یک تفاهمنامه دیگر نیز بین این کشور و انجمن صنعت غنا امضا شد و صرف سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در پروژه‌های کشاورزی و صنعتی می‌شود که بخشی از تعهدات دولت به ایجاد یک سد در هر روستا و یک کارخانه در هر منطقه است. بخش معدن غنا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و مواد معدنی ۳۷ درصد از کل صادرات آن را تشکیل می‌دهد،

همچنین ۹۰ درصد از کل صادرات مواد معدنی غنا شامل صادرات طلا می‌شود. بنابراین بیشترین تمرکز توسعه بخش معدن و صنایع معدنی غنا بر طلاست.غنا بزرگترین تولیدکننده طلا در افریقاست و در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) این کشور ۸۰/۵ تن طلا تولید کرد. غنا از اصلی‌ترین تولیدکنندگان بوکسیت، منگنز و الماس است؛ ۲۳ شرکت معدنی بزرگ‌مقیاس دارد که طلا، الماس، بوکسیت و منگنز تولید می‌کند و همچنین بیش از ۳۰۰ مجموعه معدنی کوچک‌مقیاس و ۹۰ شرکت خدمات پشتیبانی معدن دارد. گاز طبیعی، نمک، نقره و نفت، دیگر کامودیتی‌هایی هستند که در این کشور تولید می‌شوند. ذخایر گسترده طلا در غنا به استخراج غیرقانونی این فلز گرانبها نیز منجر شده و به سطوح خطرناکی رسیده است. وب‌سایت ماینینگ در خبری که اردیبهشت گذشته در این باره منتشر کرد، از تنش شدید بین غنا و چین در این زمینه گفته بود که ناشی از برخورد غنا با سوداگران چینی بود که با راه‌اندازی پروژه‌های کوچک‌مقیاس اقدام به بهره‌برداری غیرقانونی از طلای این کشور می‌کنند. تعدادی از معدنکاران چینی نیز به اتهام نقض قوانین مهاجرتی دستگیر شدند، اما از آنجایی که این کشور در زمینه دریافت وام‌های میلیاردی و داد و ستد اقتصادی به چین وابستگی بسیار دارد و این کشور بزرگترین شریک تجاری غنا به شمار می‌رود، به باور برخی کارشناسان برخورد شدید با چینی‌های معدنکار رابطه این کشور را با شریک تجاری‌اش تهدید می‌کند و از سویی دیگر استخراج غیرقانونی طلا تبدیل به منبع امرار معاش در مناطق روستایی این کشور شده است.ذوب آلومینیوم در غنا از مهم‌ترین صنایع این کشور به شمار می‌رود، همچنین این کشور مستقر در غرب افریقا بزرگترین تولیدکننده کاکائو در جهان است که در کنار آن به تولید قهوه، نارگیل، توتون، دام و ماهی نیز اشتغال دارد. غنا علاوه بر طلا دارنده ذخایر غنی الماس است و دومین تولیدکننده آن در سطح جهانی به شمار می‌آید. معدن و صنایع معدنی ۱۵/۵ درصد از نیروی کار این کشور را به کار گرفته و سایر جمعیت نیز در بخش‌های کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری (۵۷ درصد) و بازرگانی و تجارت (۲۷/۵ درصد) مشغول هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده