تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۴۶۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کوهکن:

بخش فرآوری معادن چشم‌انتظار تقویت سرمایه‌گذاری موثر بخش خصوصی/ ضربه جبران ناپذیر خام فروشی به صنعت کشور

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با سرمایه گذاری مناسب در بخش فرآوری معدن سرمایه گذاری بیشتری شود تا از خام فروشی جلوگیری کرد، گفت: خام فروشی ضربه جبران ناپذیری به صنعت کشور وارد می کند.
بخش فرآوری معادن چشم‌انتظار تقویت سرمایه‌گذاری موثر بخش خصوصی/ ضربه جبران ناپذیر خام فروشی به صنعت کشور

محسن کوهکن درباره سهم معدن در اقتصاد کشور اظهار داشت: باید مصادیق معدن مشخص شود تا معلوم شود که سرمایه گذاری در آن اقتصادی است یا خیر.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در معادن برای جلوگیری از خام فروشی  سرمایه گذاری شود، زیرا خام فروشی ضربه جبران ناپذیری به صنعت کشور وارد می کند، تصریح کرد: باید بتوانیم حلقه های بعدی که باعث افزایش ارزش افزوده محصولات از خام به فرآورده می شود را تکمیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور معادن مختلفی از جمله سنگ های تزیینی، کانی ها و فلزات وجود دارد که مواد اولیه استخراجی آن را، صنعت استفاده می کند، حتی بخشی از صنعت فولاد از مواد اولیه استفاده کرده و باید به دنبال افزایش سهم معادن در صنعت بود.

وی با بیان اینکه درباره اقدامات انجام شده در معادن بخصوص معادن سنگ های تزیینی و ساختمانی گفت: حدود 25 سال قبل برداشت از معادن به وسیله سیم برش نبود، بلکه به روش انفجاری انجام شده که باعث از بین رفتن سنگ ها و مواد اولیه می شد و بعد از برداشت مواد اولیه که اسلب یا بلاک بود، در آن ضربه و رگه های که از موج انفجار ایجاد شده، دیده می شد.

نماینده مردم لنجان در مجلس افزود: امروز ولی در معادن چیزی به عنوان انفجار در معادن سنگ های تزیینی وجود ندارد، زیرا از طریق سیم برش انجام می شود و  ضرر  را به حداقل رسانده است.

وی با بیان اینکه پس از این باید بدانیم که آیا محصولات به صورت کوپ، اسلب و یا بلاک فروخته شود، ادامه داد: شاید فروش کوپ برای  فروشنده به صرفه باشد، زیرا میل و رقبت اش برای فروش کوپ بوده که این موضوع نوعی خام فروشی است و اگر همین محصول بخواهد تبدیل به اسلپ و یا بلاک شود، کیفیت کار بر روی محصول باید با نوع مشابه خارجی که دارای برند و صاحب فناوری است، برابری کند.

کوهکن تصریح کرد: کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه در این زمینه صاحب فناوری هستند، اما فقط یک سوم صادرات کشور ترکیه را سنگ های تزیینی تشکیل می داد و حدود 2 میلیارد تا 2 میلیارد و 500 میلیارد دلار صادرات سنگ دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه برای اینکه خام فروشی نکرد، باید در فناوری با فرآوری بالا که بسیار مهم است سرمایه گذاری شود، افزود: باید ضرر در برش با اره و یا سیم را کاهش داد و این کار باید به شکلی باشد که بتوان محصول نهایی با قیمت تمام شده اسلب یا بلاک در دنیا برابری کند تا بتوان بجای فروش کوپ که خام فروشی است، محصول نهایی به شکل فرآوری شده فروخته شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر حجم و نوع کلکسیون از معادن سنگ در دنیا هستیم، اظهار داشت: باید به گونه ای در بخش معدن سرمایه گذاری شود تا ماحصل محصول، تبدیل به محصولی قابل صادرات شده  که این باعث مزیت نسبی می شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری موثری در بخش فرآوری معدن شود، گفت: باید بخش خصوصی را در این زمینه توانمند کرد تا بتواند مواد فرآوری شده را با قیمت و کیفیت بالاتری به فروش رساند.

وی با تاکید براینکه باید در صنعت معدن حق و حقوق کارگر بصورت کامل پرداخت شود، اظهار داشت: در عین اینکه کار در معدن بسیار سخت است و اگر در معدنی نیروی خوب و موثری مشغول به کار است باید آنرا با چنگ و دندان حفظ کرد و حق و حقوق آنرا کاملا پرداخت کرد.

خبرگزاری خانه ملت؛ اسلب به سنگ هایی گفته می شود که پس از فرآوری با توجه به نوع سنگ در زیبایی همه نیازهایی را که برای یک ماده ساختمانی خوب متصور است، در خود دارد.

همچنین برای رساندن سنگ خام از معدن به کارخانه های تولیدی و فرآوری ، سنگ را در محل معدن به صورت درجا بریده و در قطعات با ابعاد مختلف بارگیری و به سمت مقصد روانه می کنند ، این قطعات سنگ خام ،کوپ نامیده می شوند.

عناوین برگزیده