تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۴۶۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قاضی پور:

وزارت صنعت طرح جامعی برای معادن ندارد/اعتبار تجهیز زیرساخت های معادن هزینه دستمزدها می شود

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جامعی برای معدن ندارد، گفت: اعتبار تجهیز زیرساخت های معادن هزینه دستمزدها می شود.
وزارت صنعت طرح جامعی برای معادن ندارد/اعتبار تجهیز زیرساخت های معادن هزینه دستمزدها می شود

نادر قاضی پور، درباره نقش معادن در اقتصاد کشور اظهار داشت: اساس اقتصاد کشور بر پایه معدن و صنایع معدنی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچیزی که در دید هست، اساسی معدنی دارد، افزود: الحمدالله جمهوری اسلامی ایران دارای معادن زیاد و غنی است ولی اکتشاف کافی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما اکتشافات خوبی در زمینه های سنگ های قیمتی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در سال های گذشته، مسئولین بجای اینکه بهره برداری مناسبی از معادن داشته باشند بیشتر به دنبال استخراج سنگ های ارزان قیمتی مانند تراوتن و مرمر هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه درست است که طلا فلزی گرانقیمت است اما سنگ های گران قیمت تری هم در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جامعی برای معادن ندارد.

وی با تاکید بر اینکه محصولات مهم معدنی در کشور و جهان وجود دارد، اظهار داشت: مس، آلومینیوم، روی، سرب، فولاد دارای اهمیت فراوانی هستند که کشور ما در این زمینه ها موفقیت های خوب را بدست نیاورده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطر نشان کرد: باید زنجیره تولید و فرآوری معدن را از پایه رعایت کرد. قوانینی تصویب کرده ایم که از خام فروشی جلوگیری شود ولی در این زمینه کشور موفق نبوده است.

وی ادامه داد: ما هرساله برای تامین تجهیز زیرساخت های معادن به دولت اعتبار می دهیم اما در معادن هزینه نمی شود، چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی آن را برای پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان هزینه می کند.

قاضی پور همچنین با انتقاد از رییس جمهوری برای عدم ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: کشور را نمی توان بدون برنامه اداره کرد زیرا مجلس آنرا تصویب کرده ولی دولت برای اجرا آنرا ابلاغ نمی کند.

وی همچنین از دستمزد کارگران معدن انتقاد کرد و گفت: به برخی از کارگران معدن زمستان یورت استان گلستان گفته شده که مازاد هستند و باید تعدیل و اخراج شوند، ولی متاسفانه بیمه کارگران این معدن یا مرغداری و یا کتابخانه ای است و به آنها هیچ توجهی نمی شود.

عناوین برگزیده