تاریخ: ۱۹ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۴۶۹۰

ایران خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

می متالز - ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتی انکارناپذیری است که تقویت آن موجب رشد و توسعه هر دو بخش خواهد شد. شکل گیری این ارتباط دو نیروی علم و صنعت را کنار یکدیگر قرار داده و موجب هم افزایی آنها می شود. ارتباط صنعت و دانشگاه در سراسر جهان دارای اهمیت است، از یک سو دانشگاه مولد علومی مورد نیاز صنعت است و از سویی دیگر بهره گیری از علوم دانشگاهی در صنعت منجربه رشد و بالندگی و ارتقای علمی کشور می شود.
ایران خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

آموزش کاربردی در دانشگاه های صنعتی و تربیت نیروی کارآفرین از جمله اهداف دولت است که در سایه ارتباط با صنعت محقق خواهد شد. دولت یازدهم توجه ویژه ای به ایجاد و گسترش ارتباط میان صنعت و دانشگاه داشته است. حمایت و پشتیبانی دولت از ارتباط نیروی فکری و فیزیکی صنعت و دانشگاه منجربه عقد تفاهم نامه میان خودروسازان و دانشگاهیان در دوره چهارساله دولت یازدهم شده است.

امضای تفاهم نامه همکاری برای تولید خودروی هیبریدی و الکتریکی میان ایران خودرو و دانشگاه امیرکبیر نیز از رویکردهای اجرا شده توسط دولت در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است.

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه،‌ خود در بهره مندی از علوم روز دانشگاهی پیشگام بوده و ظرفیت های موجود خود را برای ایجاد فضای علمی میان این شرکت و دانشگاه و مراکز علمی به کار بسته است. ایران خودرو در جذب دانش آموختگان و نخبگان علمی و صنعتی نیز پیشگام بوده و برای همین منظور در فراخوانی از نفرات برگزیده علمی دعوت به همکاری کرده است. این شرکت ارتباط خود با دانشگاهیان را به جذب نخبگان محدود نکرده و در سرفصل های متعددی با مراکز علمی همکاری می کند.

از دیگر رویکردهایی که به تازگی در ایران خودرو به اجرا گذاشته شده،‌ امضای تفاهم نامه ده جانبه برای طراحی و تولید محصول است. در این تفاهم نامه که 5 طرف آن شرکت های معتبر خارجی هستند، دو دانشگاه شریف و امیرکبیر به عنوان ارکان اصلی مشارکت دارند.

اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل های مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند داشت.

 

ارتباط با دانشگاه در ایران خودرو

در جوامع پیشرفته، ارتباط بین اصلی ترین ارائه دهندگان خدمات آموزشی و پژوهشی یعنی دانشگاه ها و صنعت به صورت خودجوش و سازمانی است، به نحوی که صنعت گر بدون دانشگاهی و دانشگاهی بدون صنعت گر امکان رشد و تعالی نخواهد داشت و برای جامعه سودمند نخواهد بود. گروه صنعتی ایران خودرو فرآیندهای ارتباط با دانشگاه را به صورت سازمان یافته و نظام مند انجام می دهد. فعالیت های متنوعی در این طیف قرار دارند که در این نوشتار به مهم ترین آن اشاره می شود.

ایران خودرو با استفاده از توان دانشگاه ها برای کمک به مسائل و نیازهای خود بهره برداری می کند. این شرکت از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی برای آموزش و ارتقای سطح دانش کارکنان خود نیز استفاده می کند که آشنایی کارکنان به مسائل علمی بخشی از آن است.

خلق نوآوری از طریق حمایت از ایده های دانشگاهی برای توسعه محصول و فرآیند، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها با هدف خلق ارزش و کمک به کوتاه کردن چرخه نوآوری ایران خودرو بخش دیگری از موضوعاتی است که ایران خودرو در ارتباط با دانشگاه دنبال می کند.

ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی ایران خودرو نیز بخش دیگری از عناوین ایران خودرو در ارتباط با دانشگاه است. در این میان فراهم سازی فضا برای انجام پژوهش های دانشگاهی با هدف پاسخگویی به سوالات و فرضیه های پژوهشی، حمایت از دانشجویان برتر و نخبه، ارایه خدمات آزمایشگاهی و صنعتی به پژوهش های دانشگاهی و حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشیی دانشگاه شامل کتاب، مقاله، پتنت و... رویکردهای اصلی به اجرا گذاشته شده توسط ایران خودرو است.

در این راستا و در قالب رویکردهایی چون انعقاد قراردادهای پژوهشی کاربردی، حمایت از پایان نامه های تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا (تا کنون بیش از 400 عنوان)، اجرای پروژه های پژوهشی در قالب طرح اینترنشیپ (تا کنون بیش از 500 عنوان)، پذیرش کارآموزان بر اساس تعیین نیاز (سالانه بیش از هزار نفر)، صدور گواهی همکاری برای تیمهای دانشگاهی، ایجاد فرصت های حضور کارکنان در مجامع علمی و سمینارها با هدف ارائه محصولات دانشی، عضویت در انجمن های علمی و اهدای تجهیزات فنی و تخصصی به مراکز علمی و آموزشیاز سوی ایران خودرو انجام پذیرفته است.

 

پروژه های اینترنشیپ

میزبانی پروژه های اینترنشیب بخش دیگری از مقولات مرتبط ایران خودرو با دانشگاه ها است. این پروژه ها، قراردادی با دانشگاه ها است که اجرای چند پروژه در طول سال با بازه زمانی سه ماهه و هزینه مشخص را شامل می شود. پروژه­های پژوهشی طرح اینترنشیپ، برحسب بروز مسایل و مشکلات سازمان و با حضور اساتید مجرب و مرتبط در حوزه های مختلف تعریف و شروع می شود. تعاملی پیوسته در طول مدت 3 تا 6 ماه میان یک تیم دانشگاهی متشکل از سرپرست علمی و چندین دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و تیم های اجرایی در واحدهای مختلف شرکت علاوه بر یافتن راهکارهای عملی به منظور دستیابی به حل مسئله اولویت دار سازمانی مطروحه در خلال پروژه، بستری مناسب برای انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی را نیز مهیا می کند.

هدف از حمایت از پروژه های اینترنشیپ استفاده از قابلیت ها و توانایی های دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد صنعت خودرو و حل مشکلات واحدهای شرکت با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش و کار تیمی در ایران خودرو در راستای ارتقای سطح دانش کارکنان و مرتفع کردن خلاءهای کوتاه مدت نیروی کار با بهرمندی از پتانسیل و توانمندی موجود در دانشگاه، از سال 79 در این شرکت آغاز شده است.

 

حمایت از دانشجویان در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری

در این مقوله همکاری با دانشجویان برای تعریف و اجرای پروژه های کارشناسی ارشد و دکترای مورد نیاز شرکت ایران خودرو با هزینه مشخص یکی از رویکردها است. این موضوعات با توجه به اهداف کسب و کار و کلیدی سازمان چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فن آوری های آینده و مدیریت هزینه ها تعیین و اجرایی می شود.

هدف از حمایت دانشجویان مرتفع شدن نیازهای پژوهشی گروه صنعتی ایران خودرو از طریق ایجاد فرصت تحقیق و پژوهش در صنعت برای دانشجویان در قالب تعریف پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر است.

 

پذیرش دانشجویان برای دوره کارآموزی

همکاری با دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی برای اجرای پروژه کارآموزی در شرکت ایران خودرو نیز از دیگر سرفصل های ارتباط این شرکت با دانشگاه ها به شمار می آید. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعی و الزامات قانونی، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق حمایت دانشجویان در کارآموزی، استفاده موثر از توانمندی دانشگاه در جهت رفع نیازهای سازمان در قالب کارآموزی، توانمند ساختن دانشجویان از طریق حضور موثر در فرآیندها است.

ایران خودرو به منظور تشویق دانشجویان و ایجاد انگیزه برای مشارکت در طرح های دانشگاهی ایران خودرو مدارک معتبر همکاری و گواهی نامه همکاری اساتید و دانشجویان صادر می کند.

 

بازدید تیم های دانشگاهی

از دیگر فعالیت های ایران خودرو در ارتباط با دانشگاه، بازدید هیات های دانشگاهی از خطوط تولید ایران خودرو است. در این رویکرد اعضای هیات علمی و مسئولین ارتباط صنعت و دانشگاه از سالن های تولیدی ایران خودرو دیدن می کنند. ارتقای تصویر ذهنی دانشگاهیان از ایران خودرو، استفاده از نظرات دوجانبه صنعت و دانشگاه در راستای پیشبرد اهداف ارتباط با دانشگاه،‌ معرفی حوزه های مختلف ارتباط صنعت و دانشگاه به اعضای علمی دانشگاه ها و معرفی زمینه های مختلف ارتباط با مراکز علمی از جمله اهداف این رویکرد است.

معرفی زمینه های مختلف برای انجام پروژه های پژوهشی با تمرکز بر حوزه های کلیدی چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فناوی های آینده ومدیریت هزینه ها و همچنین استفاده از نظرات و دیدگاه های دانشگاهیان به منظور بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه بخش دیگری از اهداف بازدید تیم های دانشگاه از ایران خودرو است.

گروه صنعتی ایران خودرو استفاده از توان علمی دانشگاه ها و مراکز علمی را با جدیت زیادی پیگیری می کند. طراحی و تولید محصول مسیر سخت و پرپیچ و خمی است که استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه ها آن را هموار خواهد کرد.

عناوین برگزیده