تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۴۷۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آیا جلوگیری از رشد ظرفیت آلومینیوم چین ممکن است؟

می متالز - ظرفیت تولید آلومینیوم چین به حدود ۴۴.۷ میلیون تن می‌رسد که از این مقدار، حدود ۵ میلیون تن به‌صورت غیر قانونی تولید می‌شود. علاوه بر آن و بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های غیر قانونی در حال ساخت که جایگزین ظرفیت‌های قدیمی می‌شوند، حدود ۳.۵ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت در چین وجود دارد که فاقد مجوزهای لازم قانونی است.
آیا جلوگیری از رشد ظرفیت آلومینیوم چین ممکن است؟

بنا به تخمین‌های ارائه شده در سال ۲۰۱۶ در مورد تولید آلومینیوم کشورهای مختلف، چین در سال گذشته سهمی در حدود ۵۴ درصدی از تولید سال ۲۰۱۶ را به‌خود اختصاص داد. این در حالی بود که بنا به همین گزارش، ظرفیت کل آلومینیوم چین تا پایان سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۴۰.۱ میلیون تن تخمین زده شده بود که تنها حدود ۳۱ میلیون تن آن فعالیت می‌کرد و بیش از ۹ میلیون تن نیز مازاد ظرفیت تخمین زده شده بود. نمودار ۱، تولید آلومینیوم چین را برای ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد. بنا به این نمودار، نرخ رشد تولید آلومینیوم چین در ۱۰ سال گذشته، در ۲ مرحله افزایش یافته است. اولین مرحله تشدید رشد تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۰۹ و پس از آن در سال ۲۰۱۴ رخ داد؛ به‌طور متوسط می‌توان گفت که حجم تولید آلومینیوم چین در ۱۰ سال گذشته سالانه حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

مازاد ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم چین فشارها را بر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی تشدید کرد و به یکی از مهم‌ترین عوامل تضعیف‌کننده قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی تبدیل شد. کاهش قیمت آلومینیوم به زیر سطح ۱.۶ هزار دلار به‌ازای هر تن، سبب زیان‌ده شدن بسیاری از واحدهای تولیدی آلومینیوم شد و حتی برخی تا مرحله تعطیلی و ورشکستگی پیش رفتند. می‌توان گفت ایالات متحده بیشترین زیان را از این نظر دید و واحدهای تولیدی بسیاری در این کشور در سال گذشته به‌طور دائم و یا موقت تعطیل شدند. این در حالی بود که به‌دلیل سوبسیدهای قابل توجهی که تولیدکنندگان آلومینیوم چینی از دولت این کشور دریافت می‌کردند، با وجود کاهش قیمت آلومینیوم به زیر ۱.۶ هزار دلار همچنان سودده بودند. البته شایان ذکر است که با از سرگیری سیاست‌های انقباضی مالی دولت چین، تخصیص اعتبارات مالی صنعتگران چینی کاهش یافته است.



این امر سبب شد تا جوامع خارجی، در مرکز آن‌ها ایالات متحده آمریکا، فشارهایی را به دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید آلومینوم خود وارد کند. دولت چین نیز در راستای کاهش این فشارها، در سال جاری، بازرسی‌هایی را از واحدهای تولیدی آلومینیوم آغاز کرد تا از ادامه فعالیت واحدهایی که از لحاظ زیست‌محیطی آلاینده محسوب می‌شود، جلوگیری کند و با این عمل از فشارهای خارجی نیز بکاهد. با این وجود، بررسی‌ها حاکی از آن است که طی این مدت تنها کمتر از ۲ میلیون تن از ظرفیت آلومینیوم چین کاسته شده، در حالی که رشد ظرفیت این کشور طی این مدت بیشتر از آن بوده است. بنا به آخرین بررسی‌های به‌عمل آمده، ظرفیت کل تولید آلومینیوم چین تا پایان سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۴۳.۲ میلیون تن بود (حدود ۳ میلیون تن بیشتر از تخمین ابتدایی) که تنها حدود ۳۰ میلیون تن از این ظرفیت، به‌صورت قانونی تولید می‌شد. ظرفیت تولیدکنندگان غیر قانونی چین نیز، حدود ۶.۵ میلیون تن بود.

با این وجود، بنا به آخرین بررسی‌ها، رشد ظرفیت تولید آلومینیوم چین همچنان با نرخ قابل توجهی به رشد خود ادامه می‌دهد؛ به‌طوری که تا پایان ژوئن سال جاری، کل ظرفیت تولید آلومینیوم چین در حدود ۴۴.۷ میلیون تن گزارش شد که از آن میان، حدود ۵ میلیون تن به‌طور غیر قانونی تولید می‌شود. ضمن اینکه چین حدود ۷ میلیون تن نیز ظرفیت در حال ساخت دارد. بدون در نظر گرفتن ظرفیت غیر قانونی در حال ساخت چین که جایگزین ظرفیت‌های قدیمی می‌شود، حدود ۳.۵ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت بدون مجوزهای لازم قانونی در این کشور وجود دارد. این اخبار، فشارها را بر قیمت آلومینیوم در هفته‌های گذشته تشدید کرده و سبب شد تا قیمت آلومینیوم در مسیر نزولی قرار بگیرد. تنها در هفته گذشته (منتهی به ۳۰ ژوئن)، کاهش ارزش دلار فشار بر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی را برداشت و سبب تغییر در مسیر قیمت آلومینیوم شد.

عناوین برگزیده