تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۴۷۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عبور قیمت هر تن آلومینیوم از مرز ۱.۹ هزار دلار

می متالز - هفته (منتهی به ۳۰ ژوئن) قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن از مرز ۱.۹ هزار دلار بر هر تن عبور کرد و به سطح قیمتی اوایل این ماه نزدیک شد. مهم‌ترین دلیل رشد قیمت آلومینیوم، تضعیف ارزش دلار آمریکا گزارش شد.
عبور قیمت هر تن آلومینیوم از مرز ۱.۹ هزار دلار

نمودار ۱، تغییرات موجودی آلومینیوم انبارها و قیمت نقدی معاملات آن را در بورس فلزت لندن برای یک ماه گذشته نشان می‌دهد. آلومینیوم هفته گذشته را در بازار بورس فلزات لندن در حالی به پایان رساند که میانگین قیمت نقدی معاملات آن نسبت به هفته پیش‌تر (منتهی به ۲۳ ژوئن) ۰.۵۶ درصد رشد داشت و میانگین قیمتی یک هزار و ۸۸۲ دلار به‌ازای هر تن را رقم زد. موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از آلومینیوم نیز طبق روال هفته‌های گذشته روند کاهشی خود را ادامه داد، به‌طوری که در هفته گذشته بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۵۰ تن از موجودی آلومینیوم این انبارها کاسته شد.

با توجه به نمودار ۱، در روز نخست هفته گذشته، یعنی دوشنبه ۲۶ ژوئن، با وجود کاهش بیش از ۵ هزار تنی از موجودی آلومینیوم، قیمت این فلز در بازار بورس فلزات لندن دچار سقوط ۰.۷۰ درصدی شد و تا سطح یک هزار و ۸۵۵ دلار بر هر تن کاهش یافت. از مهم‌ترین دلایلی که این افت قیمت، انتشار گزارش انجمن صنایع فلزی غیر آهنی چین از تولید آلومینیوم مهم‌ترین استان‌های چین در نیمه ابتدایی سال جاری عنوان شد که حاکی از افزایش تولید برخی از استان‌ها از جمله استان شان‌دونگ چین بود. بنا به این گزارش، استان شان‌دونگ نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش تولید داشت. در عین حال، ظرفیت کل تولید آلومینیوم چین بیش از ۴۱ میلیون تن گزارش شد که علاوه بر آن حدود ۷ میلیون تن نیز ظرفیت در حال احداث در چین وجود دارد. این امر نگرانی‌ها را بابت مازاد ظرفیت آتی در صنعت جهانی آلومینیوم تشدید کرد و سبب افت قیمتی آلومینیوم در این روز شد. گفتنی است که ارزش دلار در این روز نیز ۰.۱۷ درصد رشد داشت که در افت قیمتی آلومینیوم بی‌تأثیر نبود.

روز سه‌شنبه، ۲۷ ژوئن، آمارهای منتشر شده در مورد شاخص ارزش دلار حاکی از آن بود که تورم در ایالات متحده از ۲.۱ درصد در ماه فوریه به ۱.۷ درصد در ماه آوریل کاهش یافته است. این امر سبب شد تا بسیاری از تحلیل‌گران عدم دست‌یابی فدرال رزرو را به تورم ۲ درصدی در سال جاری پیش‌بینی کنند که این امر احتمال کاهش ارزش شاخص دلار را افزایش داد. به دنبال آن، اکثر فلزات پایه در بازارهای بین‌المللی از جمله آلومینیوم با رشد قیمتی همراه شد. در همین حال، موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن نیز در این روز بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ تن کاهش یافت. این میزان از کاهش موجودی انبارها و همچنین کاهش ارزش دلار، توانست مقداری از اثر خبر احتمالی در مورد مازاد ظرفیت تولید را جبران کند و رشد قیمتی ۰.۳۵ درصدی را برای آلومینیوم به ارمغان آورد.

روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئن، پس از سقوط ۱.۰۶ درصدی شاخص ارزش دلار در روز سه‌شنبه که در پی احتمال عدم موفقیت فدرال رزرو برای رساندن نرخ تورم به ۲ درصد رخ داد، سبب افزایش چشم‌گیر قیمت آلومینیوم در معاملات روز بازار بورس فلزات لندن شد. در این روز، قیمت آلومینیوم با ۱.۳۲ درصد رشد نسبت به روز پیش از آن به سطح یک هزار و ۸۸۶ دلار برای هر تن رسید. در همین روز سمپوزیومی از طرف وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین با شرکت ۱۰ تولیدکننده برتر آلومینیوم چین برگزار شد. مباحث صورت گرفته در این سمپوزیوم عمدتا حول سطح تولید و ظرفیت آلومینیوم چین بود. در این نشست راه‌کارهایی برای حل مشکل آتی این صنعت از لحاظ مازاد عرضه و همچنین مسائل مالی و سرمایه‌ای مورد بحث قرار گرفت. این نشست سبب شد تا از نگرانی‌های ایجاد شده در پی انتشار گزارش ظرفیت عظیم در حال ساخت چین بکاهد و قیمت آلومینیوم را در روز پنج‌شنبه، ۲۹ ژوئن با ۰.۶۱ درصد رشد به حدود یک هزار و ۸۹۸ دلار به‌ازای هر تن افزایش دهد. البته از اثر افت ۰.۴ درصدی شاخص ارزش دلار در روز پیش از آن نیز که بر افزایش قیمت آلومینیوم تاثیر داشت، نباید غافل شد.

در نهایت با توجه به نمودار ۱، هر تن آلومینیوم در روز جمعه با قیمت بیش از یک هزار و ۹۰۸ دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن، حدود ۰.۵۸ درصد رشد داشت. موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن در این روز با ۲ هزار و ۴۵۰ تن کاهش به کمترین سطح خود رسید. کاهش موجودی انبارها به سطوح بسیار پایین که در چند سال اخیر بی‌سابقه است، سبب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران رونق بازار آلومینیوم را در آینده‌ای نه‌چندان دور انتظار داشته باشند. البته خبر اختصاص اعتبار حدودا ۳ میلیارد دلاری یکی از بانک‌های چین به شرکت Hongqiao چین برای ۲ سال آینده، می‌تواند عامل افزایش قیمت آلومینیوم را در هفته‌های آتی تضعیف کند.

عناوین برگزیده