تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۴۸۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار هیات ایرانی با رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل بانک مرکزی لوکزامبورگ مطرح شد

لوکزامبورگ، نقطه عطف از سرگیری روابط بانکی با ایران باشد

می متالز - در نشست هیات اقتصادی ایران با رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل بانک مرکزی مقرر شد، بانک‌های مرکزی دو کشور، نظام آموزشی فعال برای بهبود همکاری‌های بانکی میان دو کشور راه‌اندازی کنند.
لوکزامبورگ، نقطه عطف از سرگیری روابط بانکی با ایران باشد

هیات 35 نفره ایران که به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران به بلژیک و لوکزامبورگ سفر کرده است با  سدریک سریلو رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل بانک مرکزی لوکزامبورگ دیدار و گفت‌وگو کردند.

هیات ایرانی در این نشست دغدغه‌های خود را از روابط بانکی مطرح ساختند. مسوولان دپارتمان روابط بین‌الملل بانک مرکزی لوکزامبورگ هم راه‌های فعالیت کارگزاری بانک‌ها در این کشور را شرح دادند. رئیس این دپارتمان همچنین روش فعالیت شرکت‌های ثبت شده ایرانی در خارج از کشور برای همکاری بانکی با لوکزامبورگ را مطرح ساخت. 

اعضای هیات ایرانی از مشکلات موجود بر سر روابط بانکی سخن گفتند. 

در این نشست مقرر شد، بانک‌های مرکزی دو کشور، نظام آموزشی فعال برای بهبود همکاری‌های بانکی میان دو کشور راه‌اندازی کنند.

طبق گفته اعضای هیات ایرانی در این نشست، بانک‌های ایرانی در حال شفاف‌تر شدن هستند و بانک مرکزی ایران اعمال سیستم گزارشگری مالی با استاندارد IFRS را اجباری کرده است.

بر اساس اظهارات مطرح شده در این نشست، با رفع تحریم‌ها عملا منع قانونی برای عادی سازی روابط بانکی میان دو کشور وجود ندارد اما از طرفی نیاز به رفع موانع فنی در روابط بانکی و از سوی دیگر کنار گذاشتن ترس بانک‌های خارجی در برقراری روابط، احساس می‌شود.

مقامات بانکی لوکزامبورگ در این نشست، تاکید کردند که اجرای عملیات شفاف‌سازی برای شناسایی منشاء پول و اجرای قوانین مبارزه با پولشویی که از سوی ایران آغاز شده است، زمینه را برای عادی سازی روابط بانکی فراهم می‌کند و می‌توان امیدوار بود در آینده بسیار نزدیک، روابط بانکی به وضعیت عادی تبدیل شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در جریان این نشست تصریح کرد: در پسابرجام فرصت‌های خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه فراهم شده که امید است هر دو کشور از فرصت‌ها استفاده کنند.

رئیس اتاق ایران به سفر هیات تجاری اتحادیه کارآفرینان جوان و شرکت‌های فعال در امور بانکی لوکزامبورگ به ایران اشاره کرد و افزود: به واسطه این سفر در اردیبهشت ماه سال جاری و برگزاری همایش تجاری مشترک در اتاق ایران، فعالان اقتصادی دو کشور توانستند با نیاز و توانمندی طرفین آشنا شوند.

شافعی همچنین با اشاره به سفر آقای اتین اشنایدر، معاون نخست وزیرو وزیر اقتصاد لوکزامبورگ همراه با هیات تجاری در اکتبرسال 2016 تصریح کرد: در این سفر مقامات لوکزامبورگ با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیدار و ضمن انجام مذاکراتی برای گسترش روابط بانکی، از ایجاد دفاتر نمایندگی در دو کشور استقبال کردند.

او ادامه داد: هیات تجاری اتاق ایران به لوکزامبورگ با حضور بخش بانکداری ایران و برگزاری همایش تجاری مشترک در اتاق بازرگانی لوکزامبورگ در ژوئن سال 2016 نیز اتفاق دیگری بود که توانست بخش خصوصی دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.

رئیس اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ایران در مناسبات تجاری بین‌المللی، نبود روابط بانکی است و کمک بانک‌های لوکزامبورگ می‌تواند نقطه عطفی در از سرگیری روابط بانکی ایران با سایر کشورهای دنیا باشد.

شافعی با اشاره به فرصتهای موجود جهت همکاریهای مشترک دو کشور، گفت:  فرصتهای همکاری زیادی در بخشهای مالی، فاینانس و بانکی میان دو کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گریند.

رئیس اتاق ایران در پایان تصریح کرد: در بخش آموزش بانکداری فرصت‌های فراوانی برای فعالان این صنعت در هر دو کشور وجود دارد و طرف‌های ایرانی تمایل دارند از ظرفیت‌های تبادل همکاری آموزشی بین دو کشور و استفاده از تجارب لوکزامبورگ در این زمینه بهره‌مند شوند.

عناوین برگزیده