تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۴۸۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس هیات عامل ایدرو خبر داد:

انجام 18 طرح به ارزش 60 هزار میلیارد ریال توسط ایدرو در سال جاری/ رونق صنعت در انحصار نیست در رقابت است

می متالز - رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از انجام 18 طرح به ارزش 60 هزار میلیارد ریال از سوی ایدرو در سال 96 خبر داد.
انجام 18 طرح به ارزش 60 هزار میلیارد ریال توسط ایدرو در سال جاری/ رونق صنعت در انحصار نیست در رقابت است

منصور معظمی در نشست خبری روز شنبه 24 تیر که به مناسبت جشن پنجاهمین سال تاسیس ایدرو برگزار شد  این تعداد را مجموعه سرمایه گذاریها ی ایدرو در سال جاری عنوان کرد و افزود : محل تامین منابع این طرحها از منابع داخلی ایدرو و نیز منابع خارجی است و 8 هزا رنفر مشغول به کار خواهند شد.
وی اضافه کرد : طرح اول تولید توربین کلاس F  با مشارکت شرکت آنسالدرو ایتالیاست که 50 میلیارد تومان برای امسال سرمایه گذاری صورت می گیرد و اشتغال 60 نفر را در پی دارد در این زمینه شرکت تشکیل شده و هیات مدیره معرفی و محل نیز معرفی شده است.
معظمی  ادامه داد : تولید گیر بکس اتوماتیک که سال گذشته در زنجان کلنگ زنی شد با مشارکت پانچ بلژیک و سرمایه گذاری 40 میلییون یورو و اشتغال 100 نفر ، تولید الیاف شیشه با 300 میلیارد تومان و میزان اشتغال 100 نفر و نیز تولید تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری 160 میلیون یورو و اشتغال 1344 نفر دیگر طرحهای ایدرو  درسال 96 هستند که طرح اخیر صد در صد متعلق به ایدروست.
به گفته وی طرح تولید تایر لرستان با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان قراردادش بسته شده است و طرح بیواتانول سوختی کرمانشاه با 220 میلیارد تومان سرمایه گذاری و 46 درصد پیشرفت فیزیکی 200 نفر را مشغول به کار خواهد کرد.
معظمی  همچنین از افتتاح طرح غشای ممبران در هفته دوم مرداد خبر داد و گفت : بافت بلوچ در فاز دوم ( بخش ریسندگی تمام شده ) در بخش بافندگی با سرمایه گذاری 25 میلیون دلار و منطقه ویژه گرمسار و جهرم با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان و اشتغال زایی 350 نفر و طرح دیگر جاسک – گواتر در قالب حمایت دولت از بخش خصوصی است و 12 طرح را به بانک فرستادیم و دولت و 5 طرح را هم امسال می فرستیم که بعد از مکانیسم تصویب وارد  مرحله اجرا می شود.
معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت  ادامه داد : قرارداد رنو امسال اجرای می شود با مجموعه کارخانه ای که خریدیم به عنوان مشارکت بین ایدور و رنو کار را شروع می کنیم و روزی 7 دستگاه الان تولید می کنیم و برنامه امسال تولید 11 دستگاه است.
معظمی از امضای 28 موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو خبر داد و گفت : برای تامین منابع مورد نیاز هیچ راهی جز تامین از منابع خارجی نداریم و در حال اجرایی کردن این 28 موافقتنامه هستیم و 9 قرارداد از این تعداد قرارداد بسته شده است.
وی تصریح کرد : منافع و اهداف و استفاده حداکثری از توانمندی داخلی تعیین کننده است و به همین دلایل 10 ماه است با رنو مذاکره می کنیم و قراداد پژو نیز یکسال طول کشید.
رییس هیات عامل ایدرو تاکید کرد : ما تسهیل کننده واردات در کشور نیستیم و باید قراردادی را ببندیم که سهم ساخت داخل در آن افزایش یابد و آنها هم مسوول تامن منابع خارجی هستند. نکات حقوقی هم هست که باعث می شود تهیه قراردادها ی بین المللی سخت باشد.
ایدرو در بخش خارجی نیز بسیار تلاش کرده که منابع را به گونه ای برنامه ریزی کند که حداکثر استفاده از توان داخلی صورت بگیردو به لحاظ وظیفه نباید سرمایه گذاری در مناطق محروم داشته باشیم اما اکنون حدود 2 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری ما در نقاط محروم است.
وی هدف اصلی را تامین منابع برای ساخت این پروژه ها برشمردو افزود : با شرایط فعلی بین المللی امکانش هست.
معظمی  با بیان اینکه تحولات بازار بسیار سریع و گسترده است گفت : اگر بنگاهی نتواند خودر با این شرایط تطبیق دهد سرنوشتش توقف است.
وی با بیان سابقه تشکیل ایدرو گفت : ایدرو به عنوان سازمان دولتی 50 سال پیش تشکیل شد فلسفه اش نیز کمک به صنعتی شدن کشور بود و بنا بود صنعت در کشور شکل و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و بحث بعدی نوسازی صنایع .
درواقع بنا بوده ایدرو 250 طرح در کشور را اجرا و بعد از پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی آن را واگذار کند و بنا نیست  که بنگاه داری کند چرا که در همه جای دنیا فلسفه شرکتهای توسعه ای هم همین است.
وی ادامه داد : ما در نیمه دوم عمر ایدرو به سمت تغییر ماموریت می رویم و سازمان گسترش یک سازمان دولتی است که مسوولیتش سرمایه گذاری در جاهایی است که بخش خصوصی ورود نمی کند و های ریسک به شما رمی رود و نیز نقاط محروم که قرار است سرمایه گذاری شود و همچنین همکاری با بخش خصوصی .


مجلس و دولت اجازه دهند ایدرو درآمد ها صرف سرمایه گذاری مجدد شود

معظمی در ادامه نشست خبری روز24  تیر با برشمردن اتنتظارات ایدرو از دولت و مجلس تصریح کرد : ما طبق قانون باید واحدها را ایجاد کرده به بهره برداری برسانیم و سپس واگذار کنیم ولی اکنون این جاده یکطرفه است ما ا یجاد و اگذار می کنیم ولی پولش به سمت ایدرو بر نمی گردد ،  انتظار داریم مجلس تکلیف سازمانها ی توسعه ای را روشن کند و دولت نیز بدهی اش را به این سازمان بپردازد که بیش از حدود 2 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم بخشی از این منابع در اختیار ایدرو قرار بگیرد.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : انتظا رداریم که دولت و مجلس به ما اجازه بدهند که سازمانها ی توسعه ای برای تولید درآمد زایی داشته باشندو این درآمد صرف توسعه و سرمایه گذاری مجدد شود اشود ولی در حال حاضر خزانه چیزی به ما بر نمی گرداند .
وی اظهار کرد : امروز بخش خصوصی توانمندی لازم را ندارد و هم فضای کشور آماده سرمایه گذاری کلان بخش خصوصی نیست ولی اگر این بخش مشارکت کند در  قالب سازمانهای توسعه ای آنها را حمایت می کند و مشوق این بخش است.
معظمی  تصریح کرد : هیچ پروژه ای را صد درصد شروع نمی کنیم و حتما با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود  وسهم ایدرو در تمام مشارکتها غیر مدیریتی است و شرکتهای خارجی چون تماما صاحب برند هستند باعث آوردن دانش فنی و بازا رو حضور کشورمان در صحنه اقتصاد بین الملل می شوند.
وی اظهار کرد : در سال 91و 92  صنعت کشور وضعیت بسیار بدی داشت و بنا بر گزارش مرکز آمار و بانک  مرکزی در سال 91 رشد صنعت منفی 10.5 بود که در سال 95 به مثبت 6.5 رسیده است. معنی اش این است که صنعت تکان خورده اما نه اینکه حالش خیلی خوب است بلکه نیازمند حمایت جدی است و این در حالی است که بیشترین سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن انجام شده و از این میزان بیشترین حجم پس از برجام بوده و برجام فرصتی بود برای این بخش که از منابع بیرونی استفاده کند.
این مقام مسوول افزود : دردولت یازدهم 8.8 میلیارد دلار در قالب 172 طرح تصویب شده که از این میزان حدود 5.5 میلیارد دلار اجرایی شده است.
وی یاد آور شد : 17 هزار میلیارد تومان سال گذشته در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی و کشاورزی قرار گرفت و 24 هزا رواحد صنعتی و کشاورزی از آن استفاده کردند و برای امسال نیز 30 هزا میلیارد تومان تصویب شده که قرار است در اختیا ر واحدها ی تولیدی و صنعی و اصناف قرار بگیرد و با این حساب وضع تولید با حمایت سیتسم بانکی بهتر خواهد شد و امیدواریم  رشد 6.5 درصدی سال 95 در سال 96 به 10 درصد برسد.
معظمی  در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : محدودیت خاصی برای واردات نیست اما در آنجا که توانمندی داخلی هست واردات جای سوال جدی است و از طرفی تولید داخل نیز باید رقابت پذیر باشد و قیمت منطقی داشته باشد و از لحاظ کیفیت نیز مهم رضایت مشتری بود ما در قرار دادها با خودرو سازان خارجی اولین محور را تولید صادرات گرا قرا رداده ایم هم در قرار داد رنو هم پژو و نیز سیتروئن که باید حد اقل 30 درصد تولیدات و قطعات در سال با مسوولیت صاحب برند صادر شود و اگر نشد از تولید سال بعد آن شرکت کم شود.
نکته دوم در این زمنیه وصل شدن به شبکه بین المللی این شرکتهاست و نیز خدما ت پس ازفروش که از جمله نارضایتی های مردم خدمات پس از فروش است که قابل توجه هم هست .
رییس هیات عامل ایدرو اظهار کرد : فشار سنگینی بر روی خودرو سازان از نظر کیفیت و خدما ت گذاشته ایم و در  سال 95 شاهد بهبود نسبی کیفیت بوده ایم اما هنوز با شاخص های مورد نظر فاصله داریم.
به گفته معظمی در بحث قیمت خودرو و در بررسی بازار برای جامعه هدف تولید خودروهای گران قیمت مد نظر نیست و قیمت نیز به بازار هدف بر می گردد و 30 تا 40 میلیون ماکزیمم رنج قیمتی جامعه هدف در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : هدف دولت در وزارت صنعت ، معدن و تجارت این است که واردات  در بخش خودرو گسترش یاید در حالی که در 4 سال اخیر کاهش یافته بود .
معظمی در پاخ به سوالی  در زمینه ورود ایدرو به پروژه های نفتی گفت : قراردادهای IPC طرف مقابلش  شرکت ملی نفت است و شرکای بین المللی اش و توانستیم در اردیبهشت امسال مجور وزارت  نفت را برای  توسعه میدان نفتی سوسنگرد بگیریم و شرکت نیز تشکیل شده شریک خارجی انتخاب شده که ارزش این سرمایه گذاری 800 تا 900 میلیون دلار است.
وی ادامه داد : ایدرو در نوسازی صنایع وارد شد و توانستیم قند دزفول را با 55 میلیارد تومان سرمایه گذاری به تولید برسانیم و هفته گذشته واگذار کردیم .
معظمی درادامه  یادآور شد : بازا رعراق بازار هدف جذاب  برای ماست و ما نیز دارا ی مزیت برتر هستیم نسبت به رقبا اما قیمت تمام شده بالا و شرایط ارائه خدمات به گونه ای است که بنگاهها ناچارند بازار را به رقبای اروپای واگذار کنند وبرای به دست گرفتن بازار عراق قیمت رقابتی و کیفیت بالا و نیز انجام  تعهدات باید مد نظر قرار بگیرد .
در پاسخ به  پرسشی در زمینه چرایی تولید  توربین کلاس F  با شرکت ایتالیایی معظمی توضیح داد : اختلاف راندمان 33 درصد با 58 درصد و 64 درصد به لحاظ ذخیره انرژی و جلوگیری از پرت شدن انرژی بسیار متفاوت است اما ما چیزی که با انسالدرو بستیم تاکنون در ایران نبوده ورقابتی با بخش خصوصی نداریم و باید گفت رونق صنعت در انحصار نیست و در رقابت است  و هرچه بازار را منطقی رقابتی کنیم به نفع مصرف کننده است.
وی در ادامه راجع به توان ساخت داخل در زمینه کشتی سازی توضیحاتی ارائه داد و گفت : هم اکنون قادر هستیم کشتی زیر 100 هزار تن را بسازیم و ساختیم و تحویل نیز دادیم اما آن چیزی را که باید طی 4 سال تحویل می دادیم 11 ساله ساختیم و با قیمتی که بالاتر بود ما از لحاظ سخت افزاری کم نداریم اما برای اینکه در جریان مشتری مداری و رقابت پذیری باشیم باید با صاحبان برند مشارکت کنیم .
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : ظرفیت بزرگی به نام صدرا و نیز ظرفیت بزرگتری به نام ایزوایکو و اروندان داریم اما چرا کشتی را به خارجی ها سفارش م ی دهیم ؟ چون خارجی ها هم پولشان را می دهند هم تامین منابع می کنند و زودتر هم تحویل می دهندو 95 درصد منابع مالی را خارجی ها تامن می کنند و به همین دلیل با شرکتهای کره ای شریک شدیم ولی از طرفی  با شرکت کشتی رانی و شرکت نفتکش هم کا رمشارکتی انجام می دهیم و شرکت مشترک ایدرو – شرکت کره ای – شرکت چینی – و شرکت کشتی رانی و شرکت نفتکش را به عنوان شرکت مشترک درست کردیم که همه کارها سفارش خارج نباشد برای اینکه در ایزوایکو اینها را بسازیم و هم اکنون هم دو شرکت سفارش داده اند و کار را از تعمیرات شروع کردیم.
وی با بیان اینکه هر ساله حجم قابل توجهی از منابع صرف تعمیر کشتی ها ی ما در کشورهای حوزه خلیج فارس می شود تصریح کرد : در این مشارکت چند جانبه سهم ما در ایدرو 20 درصد و مدیریت  با شرکت نفتکش است و سرمایه گذاری فاز اول در تعمیرات با استفاده از یارد الان حدود 100 میلیارد تومان و در مرحله دوم سرمایه گذاری برای ساخت 150 میلیون دلار است که در حال تامین هستیم و با انجام کار از این به بعد ساخت در سایزهای بزرگ امکان پذیر است.


سفره فاز های پارس جنوبی تا پایان سال آینده بسته می شود

معظمی ادامه داد : فاز 14 پارس جنوبی امسال پیش بینی می شود حدود 3 هزار نفر نیرو اضافه کند و سفره پارس جنوبی تا آخر سال بسته می شود ولی در پارس شمالی  هنوز برنامه ای اعلا م نشده.
وی از رونمایی50  طرح برای سرمایه گذاری در روزدوشنبه و همزمان با جشن سالروز تاسیس ایدرو خبر داد و گفت : کسانی از بخش خصوصی علاقمند به سرمایه گذاری می توانند ورود کنند و 10 هزار میلیارد تومان برآورد اولیه این 50 طرح است.
همچنین 50 پایان نامه تحصیلی برای مقطع ارشد و دکتری را در بخشهای خودرو ، انرژی و صنایع پیشرفته برای حمایت اعلام  می کنیم.

عناوین برگزیده