تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۸۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دکتر رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید و بازسازی صنایع

می متالز - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان به رونق تولید و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی اختصاص می‌یابد.
۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید و بازسازی صنایع

« رضا رحمانی» با بیان اینکه سال گذشته طرح رونق تولید با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۷۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط معدنی، تولیدی و کشاورزی تعریف شد افزود: با استقبال واحدهای تولیدی، سقف واحدهای مشمول ۲۵ هزار واحد و تسهیلات پرداختی هم به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
رحمانی گفت: در اجرای این طرح به واحد‌ها در مشکلاتی مانند چک برگشتی، بدهی مالیاتی و بیمه‌ای و بدهی غیرجاری تخفیفاتی برای واحدهای تولیدی قائل شدیم تا بتوانند از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند.
وی افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد طرح رونق تولید تا ۸۰ درصد موفق بود و آن ۲۰ درصد انحراف هم مربوط به تمهید تسهیلات قبلی واحد‌ها از سوی بانک‌ها یا سپرده گیری برخی از این تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها بود، اما انحرافی که هزینه کرد در جایی غیر از واحد تولیدی باشد به حداقل رسید.
قائم مقام وزیر صنعت گفت: امسال هم این طرح تمدید شد با این تفاوت که به جای ۱۶ هزار میلیارد تومان، سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و برای ۱۰ هزار واحد تولیدی، صنعتی، معدن و کشاورزی تعریف شد.
رحمانی افزود: امسال همچنین برای بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد صنایع و ۱۰۰ هزار واحد صنوف تولیدی ۱۰ هزار میلیارد تومان و بخشی تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم.
وی افزود: این طرح اجرایی شده و واحدهای اداری ما در استان‌ها با ابلاغ واحدهای صنعتی استانی پذیرای واحد‌ها برای آغاز نوسازی هستند که تسهیلات در این طرح از یک میلیارد تومان برای نوسازی واحدهای کوچک تا ۱۵ میلیارد تومان برای نوسازی واحدهای بزرگ تعریف شده است.
وی ادامه داد: تثبیت اشتغال از اهداف اصلی طرح رونق تولید بود، ضمن اینکه در بیش از یک سوم واحدهای طرح، افزایش اشتغال اتفاق افتاده است.
رحمانی گفت: اگر تولید ما خواهان حضور در بازارهای دنیاست باید از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار باشد و در سریعترین زمان تحویل دهی کالا انجام شود.
وی افزود: در برخی کالا‌ها با اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی هم نمی‌توانیم با اجناس خارجی رقابت کنیم که نیاز دارد با اصلاح کیفیت با کالاهای خارجی رقابت کنیم که نوسازی واحدهای صنعتی از اقدامات در این حوزه است. ضمن اینکه باید در انتقال فناوری و عمق بخشی به فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت و ورود فناوری جدید تلاش کنیم.
رحمانی با بیان اینکه بسته و پیوست فناوری را به قراردادهای شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی اضافه کردیم گفت: در قراردادهای همکاری برای تولیدات جدید حتماً دانش و فناوری باید به ایران منتقل شود.
وی گفت: در کشور بیش از ۱۱ هزار طرح صنعتی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد داریم که امسال از این میزان تکمیل ۶ هزار واحد با اشتغال پایدار ۱۲۰ هزار نفری را در دستور کار قرار دادیم البته تکمیل بقیه طرح‌ها سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.
قائم مقام وزیر صنعت گفت: شرکت‌های خارجی که بازار ۳۰ درصد کالا و خدمات را در داخل کشور دارند موظف هستند در ایران تولید کنند ضمن اینکه باید ۳۰ درصد محصول تولیدی در ایران را شرکت اصلی صادر کند.
رحمانی افزود: واردات بی رویه گذشته کنترل شده ضمن اینکه شرکت‌های به نام به ویژه در حوزه خودرو به ایران ورود کردند که با اجرایی شدن سرمایه گذاری این شرکت‌ها و تولید مشترک در ایران و دیگر واردات بی رویه برای خود این شرکت‌های خارجی به صرفه نخواهد بود.
وی ادامه داد: تا کنون ۸۳ واحد تولید مشترک شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی عملیاتی شد که از این میزان ۴۰ واحد به بهره برداری رسیده و در عرصه‌های مختلف محصول تولید می‌کند.
رحمانی با بیان اینکه سال ۹۵ از ۱۲۱ طرح اقتصاد مقاومتی، هفت طرح مربوط به وزارت صنعت بود گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت نیز از سال گذشته شکل گرفت و در این باره کارگروه اصلی و کمیته‌های این ستاد بیش از ۲۳۰ جلسه در وزارتخانه و کارگروه‌های استانی نیز بیش از ۶ هزار جلسه و ۵۰ هزار مصوبه داشت.

عناوین برگزیده