تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۴۹۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد

افتتاح کارخانه ۵۰۰هزار تنی نورد سرمد ابرکوه

می متالز - کارخانه نورد سرمد ابرکوه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام‌های استان یزد به‌طور رسمی افتتاح شد. برای ساخت این واحد صنعتی که قادر است سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید کند، افزون بر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.
افتتاح کارخانه ۵۰۰هزار تنی نورد سرمد ابرکوه

در آیین افتتاح این واحد صنعتی، محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه صنعت، پیشران توسعه کشور است، گفت: ایجاد یک واحد صنعتی در مناطق کم‌برخوردار موجب ورود فناوری، ایجاد اشتغال و رشد و توسعه می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تا همین چند سال پیش ۲۰میلیون تن سنگ‌آهن تولیدی کشور را به‌دلیل نبود واحدهای تکمیلی در صنعت فولاد صادر می‌کردیم. اما امروز با توسعه شتابان صنایع فولاد موفق شدیم با ایجاد ارزش‌افزوده این ماده معدنی که با ساخت و راه‌اندازی واحدهای فولادی از جمله همین کارخانه نورد به‌دست آمده، فرآورده‌ها را صادر کنیم.وی با تشکر از سرمایه‌گذاران این واحد صنعتی به‌ویژه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که ۶۵درصد سرمایه‌گذاری این مجتمع صنعتی را انجام داده است، اظهار امیدواری کرد، با حل برخی موانع و مشکلات، منابع تامین اعتبار مرتفع شده و تسهیلات تشویقی برای سرمایه‌گذاران بخش تولید و صنعت افزایش یابد.همچنین در این افتتاحیه عباسقلی سمندریان مدیرعامل شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه گفت: شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف تولید و تامین بخشی از نیاز کشور به محصولات فولادی در اسفند سال ۱۳۹۱ با سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به میزان ۶۵درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پایه‌گذاری شد.این شرکت با بهره‌گیری از مدیران و کارشناسان باسابقه صنعت فولاد در کنار نیروهای جوان متعهد، توانسته با وجود موانع بسیار در یکی از مرکزی‌ترین نقاط فلات پهناور ایران اقدام به احداث مجتمع کند، به‌طوری‌که هم‌اکنون ۸۵درصد از نیروهای شاغل بومی و ۱۵ درصد از متخصصان غیربومی هستند که وظیفه راه‌اندازی و آموزش را برعهده دارند. وی گفت: علاوه بر ساخت و بهره‌برداری از این واحد تولیدی، یک کارخانه تولید شمش فولاد با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزارتن شمش فولاد در مجاورت همین واحد در حال ساخت است که امیدواریم با حمایت‌های مسئولان دولتی و حل مشکلات مالی بتوانیم این کارخانه را احداث کرده و بهره‌برداری کنیم.گفتنی است مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف احداث کارخانه نورد به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولادسازی به ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار پایه‌گذاری شده است.


ضرورت توجه به تولید رقابتی

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات بخشی از تولید را کار قابل تقدیر واحدهای صنعتی یزد دانست و از واحدهای تولیدی این استان خواست به سمت تولید رقابتی پیش بروند تا به توسعه صادرات کشور کمک کنند. محمدرضا نعمت‌زاده در پایان سفر کاری یک روزه خود به استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگاران، با جمع‌بندی نتایج و برنامه‌های سفر خود، اظهار کرد: در این سفر عملیات اجرایی استخراج از معدن سرب و روی مهدی‌آباد به‌صورت رسمی آغاز شد. کار روی این معدن که دومین ذخیره سرب و روی جهان محسوب می‌شود، از حدود ۳ ماه پیش از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر معدنی آغاز شده بود. همچنین مطالعات اولیه از مدت‌ها پیش کلید خورده بود و کار بزرگی که کردیم این بود که در قالب اصل ۴۴ بخش خصوصی را برای کار روی معدن دعوت کردیم. وی از افتتاح طرح صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه که ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار و ساده تولید می‌کند به عنوان دیگر طرح این سفر نام برد و افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری چادرملو و یک شرکت سرمایه‌گذاری معدنی راه‌اندازی شد. همچنین افتتاح طرح صنایع پایین‌دستی شیشه اردکان که آیینه و سایر ملزومات پایین‌دستی شیشه‌ای را تولید می‌کرد و راه‌اندازی خط تولید دوم طرح توسعه شیشه مظروف و بلورجات با ظرفیت سالانه ۲۵هزار تن نیز از دیگر برنامه‌های سفر بود.وزیر صنعت، معدن و تجارت به افتتاح طرح توسعه‌ای سیم و کابل یزد که کابل‌های فشار قوی را تا ۴۰۰کیلو ولت تولید می‌کند، اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی هم‌اکنون کابل ۶۳کیلوولت تولید می‌کند، اما در چند ماه آینده به‌تدریج بنا به نیاز داخل و برای صادرات تولید کابل ۴۰۰ کیلو ولت را در دستور کار خود قرار می‌دهد. همچنین افتتاح فاز نخست واحد تولید کنسانتره آهن و مس به‌صورت همزمان که برای نخستین‌بار در ایران به‌وجود آمده نیز از دیگر برنامه‌های سفر بود. این واحد چند فاز دیگر نیز دارد که تا پایان امسال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. وی استان یزد را استان کار و تلاش توصیف کرد و افزود: در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال تولید و اشتغال نام گذاشتند تا جایی که بتوانیم در این راستا به واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کمک می‌کنیم. همچنین انتظار داریم واحدهای تولیدی این استان به سمت تولید رقابتی‌تر پیش بروند تا علاوه بر جایگزین کردن محصولات تولیدی خود با محصولات وارداتی، به توسعه صادرات نیز کمک کنند.لازم به یادآوری است بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد، افتتاح فاز نخست و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شرکت معدنی و صنعتی آریا جنوب در خاتم و افتتاح مجتمع فولاد سرمد در ابرکوه، طرح توسعه بلوک سبک شیشه در اردکان و خط تولید پتوی سه‌بعدی، طرح توسعه سیم و کابل یزد و ساختمان شهید پارساییان، طرح‌های افتتاح شده در سفر وزیر صنعت به استان یزد بود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده