تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۲
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۵۰۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران گزارش داد:

بازار سهام ایران، بازاری محلی با منابع محدود

می متالز - کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران طی مطالعه‌ای بورس ایران را با بورس کشورهای هم‌تراز (کشورهای منطقه) بر اساس مقایسه تطبیقی، بررسی و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرده است.
بازار سهام ایران، بازاری محلی با منابع محدود

مقایسه تطبیقی بورس ایران و کشورهای هم‌تراز (کشورهای منطقه) مطالعه‌ای است که به همت کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران انجام شده است. نکته مهم در این گزارش آن است که بازار سهام ایران هرچند بسیار قدیمی تر از بسیاری کشورهای نوپا در حوزه خلیج فارس است اما درصد کمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و اقبال زیادی برای رشد و گسترش در کل فضای اقتصادی کشور نداشته است.

این پژوهش به مقایسه بازار سهام ایران با بازار سهام ده کشور در منطقه می‌پردازد؛ کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، قطر، بحرین، اردم، مصر، قبرس، قزاقستان، دوبی و ابوظبی در این لیست قرار دارند. در این مطالعه سنجه‌های مهم بازار سهام کشورها با استفاده از آمار رسمی اعلام شده آنها به فدراسیون بورس‌های بین‌المللی در ژانویه 2017 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

معیارهای مورد ارزیابی برای مقایسه بازار سهام در کشورها از اندازه بازار آنها آغاز می‌شود که با سنجه ارزش بازار نمایش داده می شود. بیشترین سهم این معیار در بین یازده کشور یاد شده با بیش از 442 میلیارد دلار به عربستان اختصاص دارد که نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور 69 درصد برآورد می شود. در ایران نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی 23 درصد است و بازار سهام ارزش 98 میلیارد دلاری دارد. کمترین میزان نیز با 2 میلیارد دلار به کشور قبرس تعلق دارد.

بر اساس آنچه در این مطالعه آمده از پتانسیل هایی که بازار سهام ایران برای رشد بیشتر از آن محروم است، قوانین دست و پاگیر برای جذب سرمایه خارجی و عدم پذیرش سهام شرکتهای خارجی در بورس ایران است که این بازار به شدت محلی با منابع محدود را عقیم نگه داشته است.

از طرف دیگر بین 11 کشور مورد مطالعه، ریال ایران کمترین ارزش را در برابر دلار آمریکا و فاصله معناداری با ارز سایر کشورها دارد. این شکاف، ریزش شدیدی در آمار و ارقام مربوط به بازار سهام ایران در مقایسه با سایر کشورها به وجود می آورد.

این گزارش می افزاید با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران، خروج از رکود، تسهیل قوانین سرمایه گذاری خارجی به همراه تثبیت نرخ ارز و کاهش ریسکهای مترتب بر اقتصاد و عدم تخریب بازار توسط دولت برای فروش اوراق بدهی خود و کسب درآمد به ضرر سهام کنونی در بازار، راهکارهای موقتی خروج از رکود فراگیر و عدم نقدینگی و اقبال به بازار سهام در این ایام باشد.

عناوین برگزیده