تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۵۰۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان در مراسم اختتامیه جشنواره ملی عکس معدن خبر داد:

راه اندازی دبیرخانه جشنواره های هنری ایمیدرو/ اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس معدن اعلام شد

می متالز - در نخستین جشنواره ملی عکس معدن، آذین حقیقی با ٦ اثر برگزیده، رتبه اول را به خود اختصاص داد. در نخستین جشنواره ملی عکس معدن آثار آذین حقیقی، محمد آزادی احمدآبادی و حمید صادقی به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.
راه اندازی دبیرخانه جشنواره های هنری ایمیدرو/ اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس معدن اعلام شد

در آیین اختتامیه مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو از برگزاری جشنواره های هنری توسط دبیرخانه جشنواره های هنری ایمیدرو خبر داد و گفت: عرصه هنر یکی از راه های شناخت مسائل مربوط به حوزه معدن است و ایمیدرو برگزاری چنین جشنواره هایی را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای معدنی و از لحاظ ذخایر معدنی در رتبه پانزدهم دنیا است اما متاسفانه طی سال های گذشته فعالیت اکتشافی وسیعی در سطح کشور انجام نشده است. کرباسیان گفت: با شروع به کار دولت یازدهم کار 250 هزار کیلومتر اکتشافات جدید توسط ایمیدرو انجام شد و طی ماه های آتی خبرهای خوشی از دستاوردهای این حوزه به ملت شریف ایران اعلام خواهیم داد.
وی بر ضرورت نگاه حمایتی مسئولان به عرصه هنر تاکید کرد و گفت: کارگروه دائمی در قالب دبیرخانه جشنواره های هنری ایمیدرو تشکیل خواهیم داد چراکه اعتقاد داریم پیوند هنر و بخش معدن منشا اثرات مثبت برای هر دو حوزه خواهد بود. رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر نقش موثر رسانه ها در انعکاس واقعیت های بخش معدن افزود: انتظار داریم حوزه ی عکاسی صنعتی دیده شود و مسئولان سایر سازمان ها و اصحاب رسانه، همراه سازمان ایمیدرو در برگزاری چنین جشنواره هایی مشارکت داشته باشند.

فرصتی برای نمایش ارتباط هنر با بخش معدن

در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این جشنواره به خوبی ارتباط هنر با حوزه معدن را به نمایش گذاشت و وزارت ارشاد آمادگی دارد تا با سازمان ایمیدرو در برگزاری چنین جشنواره هایی همکاری کند.
وی افزود: بخش معدن کشورمان دارای گستره ی وسیعی است و استمرار در معرفی فعالیت های معدنی و صنایع وابسته آن از طریق حوزه هنر موجب جلب توجه بیشتر به این حوزه با ظرفیت خواهد شد. مرادخانی ابراز امیدواری کرد این جشنواره در دوره های بعدی به صورت بین المللی برگزار شود.

تقدیر از استاد برجسته عکاسی صنعتی

تقدیر از فرهود حقی استاد برجسته عکاسی صنعتی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه این جشنواره بود و این پیشکسوت هنر عکاسی طی سخنانی گفت: عکاسی صنعتی، تقدیر از مردانی است که بار این ملت بر دوششان است.
وی افزود: جا دارد از عکاسان نسل جدید که آثار ارزشمندی را به جشنواره ارسال کردند کمال تشکر را داشته باشم.
حقی با اعلام اینکه جای برگزاری چنین جشنواره ای در کشورمان خالی بود، عنوان کرد: صنعت، حرفه مردان بی ادعاست و به نمایش گذاشتن سختی های فعالان این حوزه از طریق هنر عکاسی ضرورتی بود که سازمان ایمیدرو به بهترین شکل زمینه تحقق آن را فراهم کرد.

برگزاری جشنواره در سطح بین المللی

اکبر عالمی رئیس هیات داوران جشنواره نیز با ابراز قدردانی از مدیران سازمان ایمیدرو در برگزاری این جشنواره گفت: امیدوارم این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود.
وی افزود: تشویق به اطلاع رسانی صحیح از فعالیت های معدنی امری ضروری است چراکه در آینده ای نزدیک بخش معدن شانه به شانه حوزه نفت وگاز ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی برای ایرانیان خواهد داشت.
عالمی بر ترویج برگزاری نمایشگاه های عکس معدن در سایر استان ها تاکید کرد و گفت: نسل جدید مورد احترام و سرمایه های این کشور هستند و باید زمینه توسعه هنر عکاسی در جای جای کشورمان فراهم شود.
در ادامه عباس یاری روزنامه نگار و منتقد سینما خطاب به رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سوابق مدیریتی دکتر کرباسیان طی سال های گذشته نشان داد که این مدیر باسابقه همواره حامی هنرمندان و روزنامه نگاران بوده است و امیدوارم برگزاری این نوع جشنواره ها تداوم داشته باشد.
در این مراسم محسن کابلی، محمود کلنگری، مسعود احمدزاده مطلق، علیرضا معماریان، کاظم حسینی، امیرحسین کمالی و ابوطالب ندری به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.
جایزه ویژه هیات داوران به همراه لوح تقدیر، نشان کیمیا و جایره نقدی به احترام قربانیان معدن ذغالسنگ زمستان یورت آزادشهر به بهار شقایق تعلق گرفت.
همچنین آذین حقیقی رتبه نخست جشنواره ملی عکس معدن را کسب کرد و محمد آزادی احمدآبادی و حمید صادقی به ترتیب دوم و سوم شدند. این سه عکاس برگزیده لوح تقدیر ، نشان کیمیا، جایزه نقدی دریافت کردند.
از مجموع ٢ هزار آثار ارسال شده برای هیات داوری این جشنواره، ٧٣ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در نهایت از ١١اثر تقدیر شد.

ایمیدرو با هدف استفاده از حافظه و دانش تصویری عکاسان

برای گسترش و ترویج موضوعات مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی، ایجاد ارتباط بین اهالی فرهنگ و هنر با مسئولان این بخش و ... نخستین جشنواره ملی عکس معدن را برپا کرد.
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی عکس معدن، روزهای اول تا چهارم مرداد ماه سال جاری در محل ایمیدرو برگزار شد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده