تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۵۰۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مصر، محرک اصلی بازار گندله و سنگ آهن در نیمه نخست سال 2017 بود

می متالز - میزان تقاضای منطقه منا برای گندله در نیمه نخست سال 2017، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. گفتنی است که در میان کشورهای این منطقه، مصر بیشترین رشد تقاضا را برای این ماده داشت بنابراین محرک اصلی این بازار شناخته می‌شود.
مصر، محرک اصلی بازار گندله و سنگ آهن در نیمه نخست سال 2017 بود

با توجه به آمار موجود، تقاضای گندله و سنگ آهن منطقه منا در نیمه نخست سال جاری با رشد قابل توجهی همراه بود. این افزایش تقاضا بالطبع بر عملکرد تعدادی از واحدهای تولیدی این منطقه که در این زمینه فعالیت دارند، موثر بوده است. به‌عنوان نمونه واحد تولیدی شرکت واله واقع در عمان اعلام کرد که در نیمه نخست سال 2017، میزان تولید این محصول را افزایش داده است. بنا به این گزارش حجم تولید گندله در نیمه نخست سال جاری معادل 14.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد و به حدود 4.3 میلیون تن رسید. بنا به گفته مدیران این شرکت، افزایش حجم تولید این محصول، براساس شرایط عرضه و تقاضای بازار که به صورت مستمر توسط این شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، انجام شده است. البته باید اذعان داشت که عمده این افزایش تولید براساس افزایش تقاضای منطقه خصوصا کشور مصر بنا شده است، این در حالی است که تقاضای بازار محلی (عمان) رشد چندانی را تجربه نکرد.

لازم به یادآوری است که مصر برای شرکت (LKAB   (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag سوئد  نیز زمینه امیدوارکننده‌ای برای فروش محصولاتش به‌شمار می‌رود. این شرکت سنگ آهن را از معادن Kiruna و Malmberget واقع در شمال سوئد استخراج می‌کند. بنا به آمار منتشر شده، شرکت LKAB از ماه ژانویه تا مِی، حدود 499 هزار تن گندله را به مصر صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، رشد 48 درصدی داشت. افزایش تقاضای مصر در این دوره به‌حدی بود که این کشور را نیز به دومین خریدار بزرگ این محصول پس از عربستان سعودی در منطقه بدل کرد. در همین دوره، کل واردات گندله عربستان حدود 1.2 میلیون تن برآورد شد که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 12 درصدی بود.

همچنین باید افزود که در مدت زمان یاد شده، میزان تولید آهن اسفنجی نیز در منطقه منا با رشد مواجه بود. آهن اسفنجی تولید شده در کشورهای منطقه منا به جزء ایران، در مجموع معادل 7.3 میلیون تن یعنی معادل 13.4 درصد افزایش داشت. نمودار 1 میزان تولید این محصول را در کشورهای مصر، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، میزان تولید سنگ آهن مصر در نیمه نخست سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال 2016، رشد نزدیک به 60 درصدی را تجربه کرد و به بیش از 1.83 میلیون تن رسید. پس از مصر، امارات متحده عربی در رده دوم از نظر رشد تولید قرار گرفت. افزایش تولید از سوی این کشور 24.4 درصد برآورد شد و و به سطح 1.80 میلیون تن رسید. در مورد قطر نیز حجم تولید با 4.4 درصد رشد به حدود 1.22 میلیون تن افزایش یافت. با توجه به داده‌های ارائه شده در این نمودار، تنها تولید عربستان سعودی با کاهش همراه بود که معادل 6 درصد برآورد شد. حجم تولید آهن اسفنجی عربستان حدود 2.45 میلیون تن گزارش شد.

عناوین برگزیده