تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۵۰۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

همراه با افزایش قیمت، تولیدکنندگان روی برای افزایش تولید در تکاپو افتادند

می متالز - شرکت‌های بزرگ و اصلی تولیدکنندگان روی در سال گذشته با استفاده از فرصت مناسب افزایش جهانی قیمت این فلز توانستند سود هنگفتی را به جیب بزنند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند صعودی قیمت روی ادامه یابد و در همین راستا نیز شرکت‌های تولیدکننده در تکاپو افتاده‌اند تا درآمد خود را از این فرصت ایجاد شده، افزایش دهند.
همراه با افزایش قیمت، تولیدکنندگان روی برای افزایش تولید در تکاپو افتادند

نمودار 1 میزان تولید معدنی روی در 5 سال گذشته در دنیا را شان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است در سال‌های اخیر از میزان تولید معدنی روی کاسته شده، تا جایی که در سال 2016، نسبت به سال پیش از آن کاهش 7 درصدی را تجربه کرد و به حدود 11.9 میلیون تن رسید. در این سال، فلز روی با توجه به کمبود عرضه ناشی از تعطیلی چند معدن و افزایش تقاضای جهانی آن، از نظر رشد قیمتی بین فلزات پایه در صدر قرار گرفت. در سال 2017 نیز همین روند ادامه یافت و موجب شد که تولیدکنندگان این فلز در مدت سپری شده از سال جاری، سود خوبی را بدست آورند. پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه یافتن این روند در این سال است. در بازار داغ روی، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روی بیشترین سود را بردند. در ادامه 5 شرکت اصلی تولیدکننده این فلز در سال 2016 بررسی می‌شوند.

شرکت معدن‌کاری تریوالی

شرکت معدنی تریوالی (Trevali Mining) به تولید معدنی روی، سرب و نقره می‌پردازد اما عمده فعالیت آن بر تولید روی متمرکز است. این شرکت دارای 2 معدن بزرگ روی است؛ معدن سانتاندر (Santander) در پرو که از آن روزانه 2 هزار تن کنسانتره روی، سرب و نقره برداشت می‌کند و معدن کارائیب (Caribou) در شمال نیوبرانزویک با ظرفیت تولید 3 هزار تن کنسانتره در هر روز، دیگر معدن بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. بنا به آمار تولید، این شرکت در سال گذشته مجموعا حدود 1.2 میلیون تن ماده معدنی تولید کرد که آمار تولید 3 ماه پایانی آن نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، حدود 140 درصد رشد داشت.

 

شرکت تِک

شرکت تِک (Teck Resources)، به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله معادن فلزاتی نظیر مس، سنگ آهن و روی می‌پردازد. از مهم‌ترین محصولات این شرکت می‌توان به کنسانتره روی و روی تصفیه شده اشاره کرد ؛ عمده روی تصفیه شده این شرکت در کشورهای آمریکای شمالی و آسیا مورد استفاده قرار گرفته در حالی که مقصد کنسانتره تولیدی آن عمدتا آسیا و اروپا است. این شرکت در 9 ماه ابتدای سال 2016، حدود 510 هزار تن روی محتوی کنسانتره و 231 هزار تن روی تصفیه شده تولید کرد.

 

شرکت معدنی هادبی

شرکت هادبی (Hudbay Minerals)، یک شرکت معدنی است که به استخراج و اکتشاف فلزات پایه و گران‌بها می‌پردازد. عمده حوزه عملیاتی این شرکت در کشور ایالات متحده واقع شده است. این شرکت در سال 2016 حدود 110 هزارتن روی محتوی کنسانتره تولید کرد که آن را در زمره 3 شرکت برتر تولیدکننده روی معدنی قرار داد. پیش‌بینی می‌شود که سطح تولید روی معدنی این شرکت در سال 2017، حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

 

شرکت نوسان

شرکت مواد نوسان (Nevsun Resources)، شرکت استخراج و تولید فلزات پایه است که در سال 2016 حدود 41 هزار تن روی محتوی کنسانتره تولید کرد. از مهم‌ترین دارایی‌های معدنی این شرکت، می‌توان به معدن مس- روی روباز بیشا (Bisha) واقع در کشور اریتره (در شمال شرق قاره آفریقا) اشاره کرد که از معادن پرعیار روی در جهان به‌شمار می‌رود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده