تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۵۰۶۴
سرویس خبر : انرژی

درآمد حاصل از صادرات برق در دولت یازدهم به 3.3 میلیارد دلار رسید

می متالز - درآمد حاصل از صادرات برق سال های 1392 تا پایان 9 ماهه سال 1395 به سه میلیارد و 318 میلیون دلار رسید.
درآمد حاصل از صادرات برق در دولت یازدهم به 3.3 میلیارد دلار رسید

در این دوره زمانی36 میلیارد و 575 میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همجوار شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق صادر شد؛ این در حالی است مجید نامجو وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد، میزان صادرات برق در سالهای پایانی دولت دهم را حدود هشت میلیارد کیلووات ساعت و درآمد حاصل از صادرات برق را حدود 800 میلیون دلار در سال اعلام کرده بود.
کشور عراق با واردات 25 میلیارد و 33 میلیون کیلووات ساعت برق از ایران، در رتبه نخست واردکنندگان برق ایران قرار گرفته است و پس از آن، به ترتیب ترکیه با 6 میلیارد و 385 میلیون کیلووات ساعت، افغانستان با سه میلیارد و 77 میلیون کیلووات ساعت و پاکستان با یک میلیارد و 668 کیلووات ساعت برق، مقام های دوم، سوم و چهارم را در واردات برق از ایران به خود اختصاص داده اند.
در دوره زمانی ابتدای سال 1392 تا پایان 9 ماهه 1395، ارمنستان 212 میلیون کیلووات ساعت و جمهوری آذربایجان 198 میلیون کیلووات ساعت برق از ایران وارد کرده اند.
البته باید توجه داشته باشیم که ایران با برخی از این کشورها مبادله برقی دارد؛ به این معنی که در کنار صادرات، در برخی فصول و ساعت های شبانه روز ایران از برخی از این کشورها از جمله ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می کند.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد واردات برق از کشورهای همسایه گفت: با کشورهای ارمنستان و ترکمنستان برای احداث خط سوم صادرات برق به ایران وارد مذاکره شده ایم و علاوه بر آن، با جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه نیز مذاکراتی برای تهاتر برق داشته ایم.
وی ادامه داد: در صورتی که خط سوم صادرات برق ارمنستان و ترکمنستان احداث شود، می توانیم 700 مگاوات برق وارداتی را به 2 هزار مگاوات برسانیم.
با افزایش ظرفیت نیروگاهی و همچنین خطوط انتقال در سالهای 1392 تاکنون، ظرفیت صادرات برق ایران نیز افزایش یافته است؛ از ابتدای دولت یازدهم تا امروز، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسید و ظرفیت نیروگاه های کشور با افزایشی هشت هزار مگاواتی به 77 هزار مگاوات رسید.
همچنین در این مدت 2 هزار و 433 کیلومتر خط انتقال و سه هزار و 133 کیلومتر خط فوق توزیع در کشور احداث شده است که به همین ترتیب، قابلیت صادرات انرژی الکتریکی افزایش یافت.
علاوه بر این، وزارت نیرو «تبدیل ایران به مرکز راهبردی برق منطقه» را به عنوان یک چشم انداز مورد توجه قرار داده است و در راستای گسترش مبادلات الکتریکی برون مرزی، ارتباط با کشورهای روسیه، تاجیکستان و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را در دست بررسی، مطالعه و اقدام قرار داده است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده