تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۵۰۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فعال معدنی:

حضور چینی هادر بخش سنگ آهن ایران/بروکراسی اداری بازدارنده است

می متالز - یک فعال معدنی ضمن اعلام حضور 2 شرکت چینی و سرمایه گذاری 30 میلیون دلاری آنها در ساخت کارخانه کنسانتره سازی سنگ آهن در ایران، گفت: قوانین دست وپا گیر و بروکراسی اداری مانع جدی و بازدارنده جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی است.
حضور چینی هادر بخش سنگ آهن ایران/بروکراسی اداری بازدارنده است

هادی گلزار افزود: کاهش نرخ های جهانی به همراه تغییر سریع قوانین از جمله تعیین حقوق دولتی با هزینه ها و ریسک های موجود در معادن همخوانی ندارد.
وی اضافه کرد:منطقه سنگان خراسان رضوی ظرفیت بالایی از نظر سنگ آهن دارد، اما قوانین و دستورالعمل های پیچیده اداری همواره به منزله مانع برای پیشرفت فعالیت های معدنی است و نبود یا کمبود تخصص هم از عوامل بازدارنده است.
براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت معادن گل گهر( کرمان)، چادرملو ( یزد) و سنگان(خراسان رضوی) بالاترین سهم ذخایر سنگ آهن کشور را به خود اختصاص دادند.
میزان ذخایر سنگ آهن شناسایی شده کشور 5.1 میلیارد تن برآورد شده که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
آمارهای غیر رسمی نشان می دهد گل گهر، چادرملو و سنگان پارسال به ترتیب 32.6، 26.2 و 8.9 درصد از سهم کل تولیدات سنگ آهن را به خود اختصاص دادند.
معادن بزرگ و عمده سنگ آهن کشور پارسال 40 مییلیون و 33 هزار تن سنگ آهن تولید داشتند.
به گفته گلزار مدیرعامل شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان، موفقیت کنونی برخی از شرکتهای معدنی ناشی از استهلاک سرمایه هایی است که از درآمدهای صادراتی حاصل شده است.
این فعال معدنی معتقد است: درخواست های غیر قانونی شهرداری ها و سایر سازمانهای منطقه ای، عامل افزایش هزینه های تولید و خروج سرمایه ها از بخش معدن می شود و در عین حال نبود یا کمبود تخصص و آگاهی کافی مسئولان معدنی منطقه به افزایش مشکلات دامن می زند.
وی یاداور شد: برپایه قوانین رفع موانع تولید، تهاتر بدهی حقوق دولتی ( معدن ) از محل مطالبه شرکتهای دولتی معادن مجاز اعلام شده، اما این مهم به شرکتهای مربوطه تسری پیدا نمی کند.
گلزارخواستار بررسی مشکلات قانون رفع موانع تولید از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و گفت: لازم است در صورت عدم امکان دریافت مطالبات معادن از شرکتهای عمومی به جای قطع سوخت و جلوگیری از صدور بارنامه، تسهیلاتی به منظور پرداخت بدهی های دولتی معادن صورت گیرد تا موجب به مخاطره افتادن اشتغال و تولید شرکتها نشود .
راضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت, معدن و تجارت خراسان رضوی چندی پیش حمایت حداکثری از معادن را مورد تاکید قرار داد و گفت : با توجه مشکلات ناشی از کاهش قیمت سنگ اهن، تقسیط حقوق دولتی از اولویت های این سازمان است .
وی در خصوص الزام تهاتر بدهی حقوق دولتی با مطالبات معادن از شرکتهای دولتی گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تمام تلاش خود را برای تهاتر بدهی حقوق دولتی با مطالبات معادن از شرکتهای دولتی را به کارگرفته است.
قرار است با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی، 2 واحد فراوری پنج و 3.5 میلیون تنی فرآوری زنجیره فولاد از سوی بخش خصوص در خراسان رضوی به بهره برداری برسد.
جمهوری اسلامی در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده که تحقق این برنامه حدود 135 میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده