تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۵۱۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات بیلت فولادی در فصل نخست سال 96، رشد 5 درصدی داشت

می متالز - ایران در رتبه 14 جهان از منظر تولید فولاد خام قرار دارد و بنا به سند چشم‌انداز و اهداف توسعه‌ای کشور، در پی آن است که جایگاه خود را در بازار این محصولات بهبود بخشد. بدون شک با تحقق سند چشم‌انداز و طرح‌های توسعه‌ای، سهم عمده‌ای از فولاد تولید شده باید در بازارهای جهانی به فروش برسند. بنابراین برنامه‌ریزی برای بازاریابی و ورود به بازارهای جدید امری ضروری خواهد بود.
صادرات بیلت فولادی در فصل نخست سال 96، رشد 5 درصدی داشت

همزمان با رشد و آغاز بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای فولاد ایران، بسیاری از فعالان این صنعت در سطح جهانی به‌خصوص در سازمان جهانی فولاد، از این رشد تحت عنوان پتانسیل بالقوه برای صادرات نام برده‌اند. در این بین، محصول بیلت فولادی بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است.

نمودار 1 میزان تولید بیلت و بلوم در فصل نخست سال 95 و 96 را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، حجم تولید بیلت و بلوم فولادی در فصل ابتدایی سال 95 معادل 2 میلیون و 464 هزار تن گزارش شد در حالی که این حجم تولید در سال جاری به 2 میلیون و 708 هزار تن افزایش پیدا کرد که حاکی از افزایش 10 درصدی تولید در دوره مورد بررسی بود. در همین راستا سازمان جهانی فولاد، راه‌اندازی طرح‌های جدید فولادی ایران را تحت پوشش خبری خود قرار داده و به بررسی آن‌ها پرداخت که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

از مهم‌ترین واحدهای تولیدی فولاد ایران که مورد توجه سازمان جهانی فولاد قرار گرفته است، آغاز به فعالیت واحد تولید بیلت در منطقه اردکان یزد است. با آغاز فعالیت این واحد، عرضه محصول یاد شده به بازار داخلی نه‌تنها افزایش یافته بلکه کیفیت محصول آن به‌گونه‌ای است که پتانسیل تصاحب بسیاری از بازارهای صادراتی را داراست. این واحد توسط کنسرسیومی از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت توسعه معادن و صنایع پارسلند، پامیدکو و CMIC در اردکان یزد احداث شد که در حال حاضر ظرفیت تولید 1.2 میلیون تن بیلت را دارد.

گفتنی است که بسیاری از صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد ایران با کمبود بیلت به‌عنوان ماده اولیه مواجه هستند. بنابراین راه‌اندازی واحد یاد شده، می‌تواند در تامین این کسری کمک شایانی کند. به‌علاوه لازم به‌ذکر است که بنا به گزارش گروه SMS، در احداث واحد یاد شده اهداف صادراتی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که سهمی از محصول تولیدی این واحد در بازارهای بین‌المللی به فروش خواهد رسید. این امر سبب خواهد شد که موقعیت تولیدکنندگان فولاد ایران، خصوصا در مورد محصول بیلت، در بازارهای جهانی ارتقاء یابد. از سویی، همزمان با رشد جایگاه فولاد ایران در بازارهای بین‌المللی، صادرات بیلت و بلوم در 3 ماه نخست سال 96 معادل 751 هزار تن گزارش شد که افزایش 5 درصدی را از خود نشان می‌دهد.

علاوه بر واحد یاد شده، میدکو اخیرا واحدی را برای تولید بیلت در بردسیر کرمان راه‌اندازی کرده است. این واحد نیز در میزان عرضه و جایگاه ایران در بازار بین‌المللی بیلت فولاد، نقش بسیار پررنگی ایفا خواهد کرد. این واحد ظرفیت تولید یک میلیون تن بیلت را دارد که به‌زودی بهره‌برداری صنعتی از آن آغاز خواهد شد. با بهره‌برداری از واحدهای جدید بیلت فولاد در ایران، برنامه‌ریزی برای بازاریابی و ورود به بازارهای جدید صادراتی برای این محصول، امری ضروری است تا بتوان از پتانسیل ایجاد شده، نهایت بهره‌وری را کسب کرد.

عناوین برگزیده