تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۵۱۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جریان یک سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود

احیای بخش معدن در کوبا

می متالز - جمهوری کوبا مجمع‌الجزایری در میان دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک شمالی است و تنها پایگاه دریایی ایالات متحده به شمار می‌رود که در خلیج گوانتانامو مرز زمینی دارد.
احیای بخش معدن در کوبا

این جمهوری‌ به تکاپو افتاده تا به معادن خود جانی دوباره ببخشد و نقطه شروع این طرح، پروژه بهره‌برداری از استخراج معدن سرب و روی در جریان سرمایه‌گذاری مشترک شرکت سوییسی و دولت کوباست. به گزارش صمت به نقل از رویترز قرار است در ماه اکتبر (مهر) آینده یک معدن سرب و روی جدید در شمال کوبا آغاز به کار کند. بهره‌برداری از این معدن در یک سرمایه‌گذاری مشترکی (جوینت‌ونچر) با عنوان «اِمین‌کار» که ناظر پروژه است، انجام شد که غول معدنی سوییسی «ترافیگورا» و «ژئومینرا» شرکت دولتی کوبا طرفین این قرارداد هستند. ترافیگورا یک شرکت چندملیتی بازرگانی کالاست که در زمینه تجارت فلزات و انرژی، از جمله نفت خام فعالیت دارد و پس از شرکت‌های ویتول و گلنکور سومین شرکت تجاری فعال در زمینه کامودیتی در جهان به شمار می‌آید و فعالیت‌های آن از طریق ۵۵ دفتر در ۳۶ کشور جهان مدیریت می‌شوند.به گفته سازمان زمین‌شناسی امریکا در شرایطی که صادرات نیکل، اکنون یکی از منابع اصلی درآمد خارجی این کشور کمونیستی - که پول نقد چندانی در آن جریان ندارد‌ - به شمار می‌آید اما کوبا فضای رشد چشمگیری برای سایر ذخایر معدنی خود ایجاد نکرده است. در هر حال معدن «کاستلانوس» به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار می‌تواند سالانه ۱۰۰ هزار تن کنسانتره روی و ۵۰ هزار تن کنسانتره مس تولید کند. جاستو هِرنَندِز پِرِز معاون مدیر «اِمین‌کار» در گفت‌وگویی که با رسانه‌ها درباره این معدن واقع در ایالت پیناردِل‌ریو داشت گفت: ما در تلاشیم معد‌نکاری در کوبا را در مقیاس‌های کوچک و متوسط احیا کنیم و این معدن برای ما یک نقطه آغاز است. بیشتر معادن کوبا در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی به حال خود رها شده‌اند که یک معدن طلا در حوالی معدن جدید کاستلانوس نیز نمونه‌ای آنهاست. این اتفاق از سقوط کشور دوست کوبا اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی اقتصاد آن و نرخ پایین کامودیتی‌ها برآمده بود. ذخایر سرب و روی موجود در کاستلانوس تا ۱۱ سال قابلیت بهره‌برداری دارند. ذخایر معدن «سانتا لوسیا» در حوالی آن نیز تا ۱۰ سال امکان استخراج دارند که امین‌کار به دنبال بهره‌برداری از آن ذخایر پس از پایان کاستلانوس است و تصمیم دارد به دنبال آن کارخانه خود را تغییرات جزئی دهد. کوبا در فهرست سرمایه‌گذاری سالانه‌ای که در اواخر سال گذشته منتشر کرد، از ده‌ها فرصت خود برای سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه اکتشاف و تجاری‌سازی فلزات گرانبها و پایه خود گفت و امیدوار است به مدد سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد خود را که موفق شده در نیمه نخست امسال میلادی از رکود خارج کند به شکوفایی برساند.
در شرایط حاضر این جزیره به دلیل کاهش صادرات و همچنین کاهش محموله‌های نفتی ارزانی که از کشور هم‌پیمانش ونزوئلا به آن وارد می‌شود، در فشار اقتصادی است. از اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) ونزوئلا قراردادی برای همکاری نفتی با کوبا به امضا کرد که بر مبنای آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور تحویل می‌دهد. کاستلانوس حدود ۵۰۰ کارگر را به کار خواهد گرفت که دستمزد آنها به طور متوسط ماهانه ۵۰ دلار است و در صورت عملکرد مطلوب به ۸۰ دلار افزایش می‌یابد. این رقم در مقایسه با متوسط دستمزد دولتی که ۳۰ دلار است، چشمگیر به شمار می‌آید.
گیلِرمو فابِلو از شاغلان این معدن می‌گوید: کاستلانوس در منطقه روستایی قرار دارد که فرصت‌های کاری چندانی نداشت و این پروژه می‌تواند باعث شود جمع زیادی از کوبایی‌ها از نظر اقتصادی از دولت مستقل‌تر شوند. علاوه بر نیکل، سرب و روی، کبالت، آهن، مس، کروم و سیلیکون نیز دیگر منابع معدنی موجود در کوبا هستند، اما نیکل همچنان مهم‌ترین ماده معدنی کوباست که این کشور را پس از روسیه دومین منبع بزرگ نیکل جهان قرار داده است. شرکت بین‌المللی کانادایی «شِریت» نیز تسهیلات بزرگی در معدن نیکل در شهر موئای این کشور دارد. کوبا پنجمین تولیدکننده بزرگ کبالت تصفیه شده است که از مواد فرعی استخراج نیکل نیز بوده و پژوهش‌های نفتی جدید نشان داده است که شمال کوبا ظرفیت تولید حدود ۴/۶ میلیارد تا ۹/۳ میلیارد بشکه نفت را دارد. صادرات کوبا را شکر، نیکل، تنباکو، ماهی، محصولات پزشکی، مرکبات و قهوه به هلند، کانادا، چین و اسپانیا تشکیل می‌دهد و واردات آن شامل نفت، مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی از ونزوئلا، چین، اسپانیا، آلمان، کانادا، ایتالیا، امریکا و برزیل است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده