تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۵۱۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ایرالکو به سمت بهبود معاملات گام برمی‌دارد

می متالز - معاملات 4 ماه گذشته آلومینیوم حاکی از آن است که نحوه عرضه این فلز استراتژیک در مقایسه با سال گذشته به‌طور قابل توجهی بهبود یافته و بیش از نیمی از آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد. به‌طور حتم تغییر نوع و میزان عرضه در بهبود روند معاملات آلومینیوم تاثیر به‌سزایی داشته است. البته در سال جاری تنها شرکت ایرالکو به عرضه محصولات آلومینیومی در بورس کالا می‌پردازند و دیگر تولیدکنندگان حضور پررنگی ندارند.
ایرالکو به سمت بهبود معاملات گام برمی‌دارد

طی 2 تا 3 سال اخیر روند عرضه آلومینیوم در بورس کالا به‌گونه‌ای بوده است که تعداد نوبت‌های عرضه بسیار زیاد و حجم عرضه در هر نوبت اندک بود. بر همین اساس میزان معاملات صورت گرفته نیز به‌دلیل حاکم بودن رکود نسبی بر بازار آلومینیوم کشور، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت؛ به‌طوری که در بسیاری از موارد عرضه‌های 2 شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و المهدی ـ هرمزال بدون متقاضی از رینگ بورس خارج می‌شد.

در ماه‌های انتهایی سال گذشته وضع حتی بدتر شد و به‌تدریج شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال عرضه خود را در بورس کاهش داد و در نهایت به عرضه خود در بورس کالا خاتمه داد. این شرکت به‌دلیل خصوصی بودن الزامی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا نداشته و در نتیجه در بازار آزاد به عرضه و معامله محصولات خود می‌پردازد. بنابراین در ابتدای سال جاری شرکت ایرالکو در بورس کالا تنها ماند و این شرکت نیز چاره‌ای جز تغییر شیوه عرضه خود نداشت.

مشتریان و خریداران همواره بازاری را انتخاب می‌کنند که از لحاظ قیمت و شرایط عرضه، جذابیت داشته باشد. در نتیجه شرکت ایرالکو به‌جای عرضه‌های خرد و کوچک که با قیمت بالاتر از بازار آزاد انجام می‌شد، عرضه‌های بزرگ آلومینیوم را در دستور کار قرار داد تا قیمت نهایی معاملات را کاهش دهد و بنابراین برای مشتریان جذابیت ایجاد کند. در عین حال شرکت ایرالکو شیوه عرضه خود را نیز از شیوه نقدی به شیوه نقدی ـ اعتباری تغییر داد تا مشتریانی که در پرداخت نقدی هزینه خرید خود با مشکل مواجه هستند، بتوانند بخشی را به‌صورت نقدی و بخش دیگر را به‌صورت اعتباری و در طول زمان پرداخت کنند. شیوه یاد شده باعث شده است که طی 4 ماه گذشته میزان عرضه‌های بیهوده آلومینیوم کاهش قابل توجهی یابد.

همان‌طور که نمودار 1 نیز نشان می‌دهد طی 4 ماه ابتدای سال 1396، حدود 60 هزار تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن حدود 33 هزار تن تقاضا وجود داشت. در عین حال بیش از 30 هزار تن آلومینیوم نیز مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در صورتی که این میزان با 4 ماه ابتدای سال گذشته مقایسه شود، در سال گذشته بیش از 248 هزار تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد که به معنی کاهش یک‌چهارمی میزان عرضه آلومینیوم در بورس کالا بود. با وجود آنکه میزان عرضه در 4 ماه ابتدای سال گذشته به مقدار قابل توجهی بیشتر بود، ولی طی این دوره نیز حدود 30 هزار تن آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و بنابراین تغییر چندانی نسبت به سال جاری نشان نمی‌دهد. از معاملات سال جاری در بازار آلومینیوم می‌توان این‌گونه برداشت کرد که شرکت ایرالکو به‌جای عرضه‌های کوچک و بی‌سرانجام، محصولات خود را در عرضه‌های بزرگ و هدفمند در بورس کالا ارائه می‌دهد و همین امر موجب بهبود شرایط معامله این شرکت شده است.

عناوین برگزیده