تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۵۱۳۲
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

واردات قراضه آهن به ترکیه در مسیر رشد ادامه دارد

می متالز - ترکیه در زمره فولادسازان بزرگی به‌شمار می‌رود که صنعت آن بر پایه استفاده از قراضه بنا شده، تا جایی که این کشور به بزرگترین واردکننده قراضه‌های آهن و فولاد در دنیا تبدیل شده است. سهم عمده‌ای از قراضه مورد نیاز این کشور را ایالات متحده تامین می‌کند. لازم به‌ذکر است که در مدت اخیر قیمت قراضه تحت تاثیر افزایش تقاضا، در مسیر رشد قرار گرفته است.
واردات قراضه آهن به ترکیه در مسیر رشد ادامه دارد

ترکیه یکی از بزرگترین فولادسازان بزرگ جهان محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این کشور فاقد منابع غنی معدنی آهنی است، صنعت فولاد این کشور برپایه استحصال قراضه‌های آهنی به‌وسیله تکنولوژی کوره‌های قوس الکتریکی بنا شده است. گفتنی است که این روش از تولید فولاد علاوه حفظ منابع زیست محیطی، عمدتا هزینه‌های تولید کمتری را به‌همراه دارد. از همین رو ترکیه بزرگترین وارد‌کننده قراضه آهن و فولاد در دنیا شناخته می‌شود. از بین کشورهای مختلف صادرکننده قراضه‌های فولادی به ترکیه، ایالات متحده و منطقه بالتیک بزرگترین صادرکنندگان این منابع به ترکیه بوده‌اند.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که قراضه، طلای استراتژیک صنعت فولاد به‌شمار می‌رود. به‌کارگیری از این ماده اولیه برای تولید فولاد با مزیت‌های زیادی همراه است. به‌عنوان نمونه مصرف انرژی برای تولید هر تن فولاد از منابع ثانویه (قراضه) در قیاس با منابع اولیه (معدنی) در سطوح بسیار پایین‌تری قرار دارد. از طرفی هزینه‌های تأمین مواد اولیه برای حالتی که از قراضه برای تولید فولاد استفاده شود، بسیار کمتر از حالتی است که از مواد معدنی (همچون آهن اسفنجی) برای تولید استفاده شود. از طرف دیگر از آن‌جا که قراضه‌های آهنی چگالی بالاتری نسبت به آهن اسفنجی دارند (که به معنی حجم کمتری است)، هزینه‌ها و پریمیوم‌های کمتری را برای حمل و نقل شامل می‌شوند. همه موارد یاد شده مزیت‌هایی هستند که استفاده از این ماده اولیه در تولید فولاد به‌همراه خواهد داشت، با این حال باید عنوان کرد که فولاد تولید شده از آهن اسفنجی به دلیل خلوص بیشتر آن نسبت به قراضه‌های آهنی عموما از کیفیت بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر، تقاضا برای این ماده اولیه فولادی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که این روند رو به رشد در بلند مدت ادامه یابد. همین امر سبب شده تا بسیاری از تأمین‌کنندگان قراضه و ضایعات آهنی، بر افزایش قیمت آن اصرار بورزند. با داغ شدن تب و تاب برای افزایش قیمت قراضه‌های فولادی، در پایان این هفته تعدادی قرارداد جدید در بازار قراضه ترکیه بسته شد که در نتیجه آن، واردکنندگان قیمت‌های بالاتری را نسبت به دوره‌های قبل پذیرفتند.

گفتنی است که شرکت‌های فولادساز ترکیه در تاریخ 27 و 28 جولای، قرارداد بیش از 150 هزار تن قراضه فولادی را منعقد کردند. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود قیمت قراضه نوع HMS 1&2 (80:20) از 319.5 دلار در تاریخ 28 ژولای به رنج قیمتی بین 320.5 تا 324 دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت. قیمت همین نوع قراضه از سوی روسیه نیز از 303 دلار به حدود 321 دلار رسید. همچنین باید عنوان ساخت که قیمت قراضه خرد شده (Shredded) از سوی کشور سوئد در 28 جولای با قیمت 324.5 دلار به فروش رسید که در تاریخ 29 جولای قیمت آن به 326 دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت.

عناوین برگزیده