تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۵۱۳۹

سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی روس‌ها در تولید مشترک واگن با ایران

می متالز - منصور معظمی در مراسم امضای قرارداد مشارکت تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه که ظهر روز گذشته با حضور عراقچی، نعمت‌زاده، سفیر روسیه در ایران و هیاتی از این شرکت روسی در محل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان این که شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه بزرگ ترین شرکت ساخت اتومبیل در این کشور است، اظهار کرد: در توافق‌نامه صورت گرفته ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط شرکت روسی و ۲۰ درصد توسط طرف ایرانی مدنظر قرار می‌گیرد.
سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی روس‌ها در تولید مشترک واگن با ایران

معظمی در مورد محورهای مورد نظر در قرارداد مشترک تولید واگن بین ایدرو و شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه، عنوان کرد: از محورهای مورد نظر در این توافق‌نامه این است که حداکثر ساخت داخل با استفاده از توانمندی‌های کشور مدنظر قرار می‌گیرد و مدیریت به صورت چرخشی خواهد بود. علاوه بر این منابع مالی از طریق شرکت مشترک تامین خواهد بود که از طریق شرکت روسی تامین می‌شود.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به این که طبق برنامه ششم توسعه و تاکید دولت صنایع ریلی جزو صنایع اولویت‌دار کشور محسوب می‌شود، گفت: سال گذشته شورای اقتصاد مصوبه‌ای برای ساخت ۲۰۰۰ دستگاه واگن جهت استفاده در مترو مصوب کرد که هماهنگی این کار برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. طبق نیازسنجی‌های صورت گرفته توسط وزارت کشور به هشت تا ۱۰ هزار واگن نیازمندیم و این تعداد جدای از میزان واگن‌های مورد نیاز شهری است.

معظمی همچنین در مورد جزئیات این قرارداد مشترک، خاطرنشان کرد: اتفاق دیگر این توافق‌نامه مربوط به خرید کارخانه ساخت لوکوموتیو توسط شرکت ترنس مش هلدینگ است تا از طریق سرمایه‌ گذاری و خرید یک شرکت واگن ساز به مشارکت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بپردازد، بحث خرید کارخانه نهایی شده است و امیدواریم مشارکت مربوطه به یک همکاری گسترده بین دو کشور منجر شود.

 

واگن‌ مترو کم داریم

محمدرضا نعمت‌زاده نیز با اشاره به این که دولت ایران حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار داده و در برنامه ششم توسعه تاکید بسیاری بر توسعه حمل و نقل ریلی شده است، اظهار کرد: یکی از موارد بسیار جدی و مهم که در دستور کار دولت قرار گرفته توسعه حمل و نقل ریلی است و در این راستا قوانین و مصوبات لازم مصوب شده است.

وی ادامه داد: تولید ۲۰۰۰ دستگاه واگن در فاز اول در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این تعداد زیادی واگن مسافری و باری تولید خواهد شد. همچنین ۶۰۰۰ واگن باری که وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران علاقه‌مند به خریداری آن از روسیه بودند با هماهنگی‌های انجام شده قرار بر این است که ۱۱۰۰ دستگاه آن به صورت آماده خریداری شود و نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه دیگر با مشارکت در داخل کشور ساخته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که پروژه مذکور که مربوط به تولید واگن خواهد بود پروژه‌ای طولانی مدت است که نزدیک به ۳۰ سال و حتی بیشتر طول خواهد کشید، گفت: ۸۰ درصد سرمایه‌ گذاری در این بخش مربوط به شرکت خارجی و ۲۰ درصد مربوط به ایدروست که اگر لازم باشد در آینده نیز می‌تواند تغییر کند هرچند که ما معتقدیم این میزان مناسب است و شرکت روسی معتبرترین و بزرگ ترین شرکت حمل و نقل این کشور است.

نعمت زاده با بیان این که روسای جمهور ایران و روسیه طی مدت اخیر بیش از پنج الی شش بار همدیگر را ملاقات کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همکاری با شرکت‌های روسی از جمله برنامه‌های ماست و تفاهم‌نامه‌ای نیز پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور در ارتباط با تولید واگن آماده شده است و موارد دیگری نیز وجود دارد که دنبال خواهد شد.

وی با بیان این که واگن‌هایمان در تهران و شهرستان‌هایی که دارای مترو هستند و یا مترو خواهند داشت بسیار محدود است، عنوان کرد: امیدواریم با تولید و عرضه واگن‌های مناسب این مشکل به تدریج در کشور حل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنین با اشاره به این که ایران از توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استقبال می‌کند، اظهار کرد: توافق با اوراسیا در ارمنستان در حال انجام است و پنج کشور عضو حضور دارند. امیدواریم در سفری که به ارمنستان انجام شده و معاونان وزیر حضور دارند کار تمام شود و در اکتبر سال جاری که قرار است روسای هر پنج کشور عضو اوراسیا با یکدیگر ملاقات کنند موافقت‌نامه به تصویب نهایی برسد.

 

همکاری‌های اقتصادی ایران متنوع است

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در مراسم امضای قرارداد مشارکت تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه که ظهر امروز در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با ابراز خوشحالی نسبت به اجرایی شدن توافقات صورت گرفته با کشورهای خارجی پس از برجام، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که یکسال و نیم از اجرای برجام می‌گذرد و توافق‌ها با کشورهای خارجی به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: به تازگی قراردادهای توتال و آلستون به مرحله امضاء رسیده و اکنون نیز امضای قرارداد با شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه مدنظر قرار گرفته است که این مساله نشان‌ دهنده تنوع در همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی است که روسیه در راس آنان قرار دارد.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایران کشورهای دوست خود در زمان تحریم را فراموش نخواهد کرد و در پروژه‌های آینده آنان را در اولویت قرار خواهد داد، خاطر نشان کرد: ایران با روسیه همکاری‌های متداومی خواهد داشت و ما گسترش همکاری با دوستان قدیمی خود را به عنوان یک اولویت مدنظر قرار داده‌ایم.

عناوین برگزیده