تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۵۸۰
کد خبر: ۵۱۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عمده آلومینیوم صادراتی امارات، آلیاژهای مورد استفاده در خودروسازی است

می متالز - امارات متحده عربی با ظرفیت تولید بیش از 2.4 میلیون تن آلومینیوم در سال، جایگاه چهارم را از منظر حجم تولید آلومینیوم در جهان داراست. آمار صادرات آلومینیوم این کشور برای سال گذشته، حاکی از سهم 87 درصدی محصولات کار نشده است که عمدتا به‌صورت آلیاژی بوده‌اند.
عمده آلومینیوم صادراتی امارات، آلیاژهای مورد استفاده در خودروسازی است

صنعت آلومینیوم در امارات متحده عربی از سال 1979 میلادی با آغاز فعالیت واحد آلومینیوم دبی (دوبال) شکل گرفت. با توجه به تاریخچه صنعت آلومینیوم در منطقه خاورمیانه، می‌توان این کشور را پس از ایران و بحرین، سومین کشوری دانست که به صنعت آلومینیوم وارد شد. در ابتدا این واحد با ظرفیت 135 هزار تن فعالیت خود را شروع کرد، ولی طی چندین مرحله طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت خود را به بیش از یک میلیون تن افزایش داد. در کنار توسعه این واحد تولیدی، واحد دیگری نیز در نزدیکی ابوظبی به نام آلومینیوم امارات (اِمال) در سال 2009 تأسیس شد که پس از ادغام با واحد دوبال در سال 2013، مجموع ظرفیت تولید آن به بیش از 2.4 میلیون تن در سال رسید. این ظرفیت عظیم از تولید، کشور امارات متحده عربی را در زمره چهار کشور برتر تولیدکننده آلومینیوم در جهان قرار داد.

مهم‌ترین محصولات آلومینیوم امارات، عمدتا محصولات کار نشده (شمش) اولیه آلومینیوم است، ولی در سال‌های اخیر امارات طرح‌های متعددی را برای توسعه بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم به مرحله اجرا گذاشته و بسیاری از آن‌ها به مرحله بهره‌برداری نیز رسیده است. عمده این طرح‌ها که توسط تنها متصدی تولید آلومینیوم امارات، یعنی شرکت جهانی آلومینیوم امارات (EGA)، پایه‌ریزی شده شامل تولید شمش‌های ثانویه و احداث واحدهای اکستروژن می‌شود. البته از طرح‌های واحد ریخته‌گری این شرکت برای تولید انواع متنوع‌تری از محصولات کار نشده آلومینیومی نباید غافل شد.

نمودار 1، مهم‌ترین محصولات صادراتی آلومینیوم امارات را در سال گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، محصولات کار نشده آلومینیومی 87 درصد کل آلومینیوم صادراتی را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه سهم بسیار زیاد آلومینیوم کار نشده آلیاژی است که عمدتا از ارزش افزوده بسیار بیشتری نسبت به محصولات خالص آلومینیومی برخوردارند. با توجه به اینکه آلومینیوم در تمامی صنایع مصرف‌کننده به صورت آلیاژی کاربرد دارد، تولید محصول کار نشده آلیاژی آلومینیوم، نه‌تنها ارزش افزوده بیشتری را برای تولیدکننده به ارمغان خواهد داشت، بلکه امر بازاریابی و فروش آن را بسیار ساده‌تر می‌کند.

در کل، محصولات کار نشده آلومینیومی شرکت جهانی آلومینیوم امارات را می‌توان از نظر شکل و ابعاد در 12 دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد. عمده محصولات آلیاژی صادراتی آلومینیوم امارات، محدود به آلیاژهای A356.2، AlSi7Mg، AlSi10Mg، AlSi11Mg، AlSiMgCu و Silafont 36 می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌شود، شرکت آلومینیوم جهانی امارات (EGA) به تولید پرکاربردترین محصولات آلیاژ آلومینیوم حاوی عناصر سیلیسیم و منیزیم می‌پردازد که به‌طور گسترده در واحدهای اکستروژن و برای ساخت بلوک‌های سیلندر و پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی کاربرد دارد. آلیاژ Silafont 36 نیز از مهم‌ترین آلیاژهای آلومینیومی است که در واحدهای دایکست، خصوصا برای تولید رینگ‌های آلومینیومی خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو می‌توان گفت که شرکت جهانی آلومینیوم امارات، با تنظیم سبد محصولی خود روی بزرگترین صنعت مصرف‌کننده آلومینیوم، یعنی خودروسازی، امر بازاریابی و فروش محصولات خود را تسهیل کرده است.

عناوین برگزیده