تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۵۱۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سنگان عنوان کرد:

افزایش ظرفیت تولید کنسانتره و گندله به 22.5 و 17.5 میلیون تن در سنگان/ رشد تولید سنگ آهن کشور به 100 میلیون تن تا پایان سال

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرف چند سال آینده باید ظرفیت تولید کنسانتره در منطقه سنگان به 22.5 میلیون تن و تولید گندله به 17.5 میلیون تن برسد، ظرفیت تولید سنگ آهن در شروع دولت یازدهم را 63 میلیون تن اعلام کرد و پیش بینی کرد که این میزان تا پایان سال به صد میلیون تن افزایش یابد.
افزایش ظرفیت تولید کنسانتره و گندله به 22.5 و 17.5 میلیون تن در سنگان/ رشد تولید سنگ آهن کشور به 100 میلیون تن تا پایان سال

مهندس محمدرضا نعمت زاده در آیین افتتاح طرح پنج میلیون تنی گندله سازی شرکت سنگ آهن فولاد سنگان که نخستین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور محسوب می شود، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بنابر وظایف اصلی و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور در جهت توسعه معادن کشور اقدامات قابل توجهی نسبت به گذشته انجام داد.

وی با اشاره به تکمیل اکتشاف حدود 12 هزار کیلومترمربع پهنه‌های معدنی در این منطقه، عنوان کرد: گزارشات اولیه به دست آمده حاکی از آنست که هم در روی زمین و هم زیر زمین منابع جدید داریم که باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

مهندس نعمت زاده با تأکید بر این موضوع که باید ظرف چند سال آینده ظرفیت تولید کنسانتره در این منطقه به 22.5 میلیون تن و تولید گندله به 17.5 میلیون تن برسد، ‌گفت: این بدان معنا است که ما باید حداقل 40 میلیون تن سنگ آهن را از معادن سنگان استخراج کنیم تا خوراک واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی شود.

وی محدودیت آب منطقه را نکته قابل توجهی دانست و افزود: واحدها تلاش کنند که با حداقل آب مصرفی بتوانند کار کنند. همچنین در جلساتی که با وزارت نیرو داریم تلاش می کنیم آب مجموعه برای رسیدن به 22.5 میلیون تن کنسانتره و 17.5 میلیون تن گندله تأمین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید سنگ آهن در شروع دولت یازدهم را  63 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان امروز به 75 میلیون تن رسیده است که باید تا پایان سال به صد میلیون تن افزایش یابد. همچنین ظرفیت تولید کنسانتره در شروع دولت یازدهم 28 میلیون تن در کل کشور بود و امروز به 46.5 میلیون تن رسیده است و تا پایان سال به 55 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مهندس نعمت زاده ظرفیت تولید گندله در ابتدای دولت یازدهم را 21.5 میلیون تن دانست و افزود: در حال حاضر به  ظرفیت 39.5 میلیون رسیدیم و تا پایان سال 96 به 45 میلیون تن خواهیم رسید. از سوی دیگر در زمینه آهن اسفنجی ظرفیت تولید 18.7 میلیون تن را داشتیم که امروز این میزان ظرفیت به بیش از 30 میلیون تن رسیده است و تا پایان سال به 34 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید شمش در ابتدای این دولت 23.5 میلیون تن بود، اظهار کرد:  این ظرفیت امروز به 31 میلیون رسیده است و تا پایان سال به 37 میلیون تن افزایش می یابد. 

مهندس نعمت زاده تکمیل  زنجیره تولید مواد معدنی را یکی از اهداف مهم دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: این موضع سبب خواهد شد تا صادرات مواد خام که در گذشته بیشتر متداول بود قطع و تبدیل به کالاهای با ارزش افزوده شود تا فناوری، اشتغال و سرمایه گذاری را دربرگیرد.

وی درپایان بر این نکته تأکید کرد که تا چند سال پیش وارد کننده فولاد خام بودیم اما سال گذشته نزدیک پنج میلیون تن صادر کردیم و پیش بینی می شوداین میزان تا ۸میلیون تن افزایش یابد.

عناوین برگزیده