تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۵۲۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

به‌رغم افت حجم تولید مس، درآمد ساوترن کاپر در نیمه اول سال 2 برابر شد

می متالز - رشد 37.9 درصدی سود ناخالص شرکت ساوترن کاپر در نیمه اول سال جاری، در پی رشد قابل ملاحظه قیمت مس تا سطح 6،400 دلار بر تن، کاهش 2.1 درصدی هزینه تولید به ازای هر تن مس و افزایش 1.5 درصدی حجم فروش شرکت بود. با توجه به کسب درآمد قابل ملاحظه این مجموعه در 6 ماهه نخست سال جاری، انتظار می‌رود که تمامی پروژه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه، بدون تأخیر و سر موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
به‌رغم افت حجم تولید مس، درآمد ساوترن کاپر در نیمه اول سال 2 برابر شد

شرکت ساوترن کاپر، به‌عنوان یکی از 10 شرکت برتر تولیدکننده مس در جهان، از هزینه عملیاتی پایین‌تری نسبت به بیشتر تولیدکنندگان مس برخوردار است. در سال 2016، شرکت ساوترن کاپر از منظر حجم تولید، جایگاه پنجم از میان برترین شرکت‌های تولیدکننده مس را به‌خود اختصاص داد. تولید مس این شرکت در سال 2016، تقریبا برابر با 900 هزار تن بود که نسبت به سال 2015، رشد 21 درصدی داشت. هزینه تولید هر تن مس محتوی در شرکت ساوترن کاپر در سال 2016، به‌طور متوسط برابر با 0.95 دلار بر پوند (معادل 2،095 دلار بر تن) بود.

هزینه تولید هر تن مس محتوی شرکت ساوترن کاپر در میان 10 شرکت برتر تولیدکننده مس سال 2016، بعد از گلنکور، کمترین میزان هزینه بود. شرکت گلنکور در سال 2016، به ازای تولید هر تن مس محتوی، به‌طور متوسط حدود 0.87 دلار بر پوند (معادل 1،920 دلار بر تن) هزینه کرد. شرکت‌های معدنی که در دوره افت قابل ملاحظه قیمت به صرافت کاهش هزینه‌های تولید خود افتادند، از اواخر سال 2016 تاکنون با جهش قیمت مس در بورس فلزات لندن و صعود آن تا نزدیکی سطح 6 هزار و 400 دلار بر تن، سود چشم‌گیری حاصل کردند.

نمودار 1، میزان سود ناخالص، دآرمد خالص و هزینه تولید هر تن مس شرکت ساوترن کاپر در نیمه اول سال 2017 را با دوره مشابه از سال گذشته مقایسه می‌کند. با توجه به این نمودار، علاوه بر کاهش 2.1 درصدی هزینه تولید هر تن مس این شرکت در نیمه اول سال جاری، درآمد خالص و سود ناخالص این مجموعه به ترتیب با افزایش 50.9 و 37.9 درصدی همراه بود. شایان ذکر است که تولید مس شرکت ساوترن کاپر در نیمه اول سال جاری با افت 5.8 درصدی به حدود 193 هزار و 690 تن رسید. حجم تولید مس این شرکت در نیمه اول سال 2016 تقریبا برابر با 205 هزار و 550 تن گزارش شد.

شایان ذکر است که میزان فروش مس شرکت ساوترن کاپر در نیمه اول سال جاری، با افزایش 1.5 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال 2016 همراه بود. علاوه بر رشد بالغ بر 3 هزار و 500 تنی فروش مس و کاهش بالغ بر 40 دلار بر تنی هزینه تولید هر تن مس در این دوره، علت افزایش درآمد و سود ناخالص این مجموعه در 6 ماهه ابتدایی سال 2017، صعود قابل ملاحظه قیمت مس بود؛ به‌گونه‌ای که در اواخر ماه ژوئن، به حداکثر قیمت 2 سال اخیر دست یافت. رشد قیمت مس، مهمترین علت افزایش حاشیه سود و درآمدهای این شرکت بود؛ چرا که این امر عملا، کاهش حجم تولید این مجموعه را نیز به‌طور کامل پوشش داد.

با توجه به افزایش سود قابل ملاحظه شرکت ساوترن کاپر در نیمه اول سال جاری، این شرکت اعلام کرد که تمامی برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌اش بدون تأخیر و سرموعد به بهره‌برداری خواهد رسید، از این میان مرحله نصب و راه‌اندازی پروژه توسعه واحد معدنی توکوئپالا با هزینه سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 200 میلیون دلار نیز تا پایان فصل دوم سال 2018 اتمام خواهد شد. پروژه توسعه واحد معدنی توکوئپالا با هدف افزایش 100 هزار تن ظرفیت تولید مس برنامه‌ریزی و اجرا شده است. علاوه بر این، پروژه کوآژون نیز در مرحله راه‌اندازی است و انتظار می‌رود که تا پایان فصل سوم سال جاری با حداکثر ظرفیت به بهره‌برداری برسد.

تحقق بهره‌برداری از پروژه کوآژون منتج به افزایش بازدهی و بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و اثرات زیست‌محیطی در واحد معدنی کوآژون خواهد شد. با بررسی طرح‌های توسعه‌ای شرکت ساوترن کاپر مشخص می‌شود که ظرفیت تولید مس این شرکت تا پایان سال 2021، به یک میلیون و 200 هزار تن در سال خواهد رسید. این شرکت، پروژه‌های دیگری در کشورهای مکزیک و پرو نیز در دست اجرا دارد که انتظار می‌رود با توجه به سودآوری فوق‌العاده این مجموعه، تمامی آن‌ها بدون تأخیر و سر موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

عناوین برگزیده