تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۵۲۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین نیاز داخلی کشور، مهم‌ترین وظیفه تولیدکنندگان است

می متالز - اسداله فرشاد، در راستای خبر اعلام ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی: اگر تولید محصولی مازاد نیاز داخل باشد، تولیدکننده باید نسبت به صادرات آن اقدام کند. حفظ زنجیره تولید از سنگ آهن تا محصول نهایی در کشور نیازمند همکاری تمامی تولیدکنندگان است.
تامین نیاز داخلی کشور، مهم‌ترین وظیفه تولیدکنندگان است

مدیر عامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان  هفته گذشته آقای دکتر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی بخشنامه‌ای صادرات آهن اسفنجی را ممنوع اعلام کرد. این بخشنامه به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان فولاد داخل و طبق لزوم اولویت تامین نیاز ماده اولیه برای این واحدهای فولادسازی‌ بوده است؛ اما قراردادها و مجوزهای قبل همچنان به قوت خود ادامه خواهند داشت.

اسداله فرشاد تصریح کرد، مهم‌ترین وظیفه تولیدکنندگان برطرف کردن نیاز داخلی است و اگر مازاد نیاز داخل محصولی وجود داشت، باید به صادرات پرداخته شود. در مواقع حساس، مثل زمان حاضر دولت با توجه به شرایط بازار داخل و قیمت باید نقش تنظیم کننده بازار را ایفا کند.

وی در ادامه بیان کرد، زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، فولاد، شمش، بیلت، اسلب، ورق و... در کشور در حال تکمیل بوده و باید ابتدا ماده اولیه موردنیاز هریک از این بخش‌ها در کشور تامین شود و درصورت وجود مازاد در هریک از بخش‌ها به امر صادرات پرداخته شود.

در سال‌های آتی، پروژه‌های جدید آهن اسفنجی در کشور به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید و مشکل تامین ماده اولیه برطرف شده و درکنار آن امکان صادرات نیز برای این واحدها به‌وجود خواهد آمد. این تصمیم در جهت حمایت دولت از تولیدکنندگان واحد فولاد و علارغم تمایل تمامی تصمیم‌گیرندگان بوده است.

عناوین برگزیده