تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۵۲۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از چادرملو در ۹۶

می متالز - مدیر واحد معدن چادرملو اظهار کرد: با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر معدن چادرملو باید هرچه سریعتر مشکلات آنومالی «D19» حل شده تا عمر معدن افزایش یابد.
برنامه استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از چادرملو در ۹۶

غلامرضا صحرایی اردکانی درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال 96 در معدن چادرملو گفت: استخراج 15 میلیون تن سنگ‌آهن و 62 میلیون تن باطله برای سال جاری پیش‌بینی شده است. سال‌ گذشته نیز 12.4 میلیون تن سنگ‌آهن و 56 میلیون تن باطله استخراج شد.

وی با اشاره به وضعیت این معدن اظهار کرد: هرچه به سمت عمق در حرکتیم دستیابی به آهن سخت و میزان باطله‌برداری افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه باید به تعداد تجهیزات و یا حتی پیمانکار اضافه شود. ما باید به دنبال برنامه‌ای باشیم تا از معادن کوچک اطراف سنگ‌آهن خریداری کنیم و همچنین باید مشکل آنومالی «D19» حل و واگذار شود تا بتوانیم اکتشافات تکمیلی در این محدوده و باطله‌برداری آن‌را انجام دهیم و بتوانیم در حالی که عمر معدن رو به پایان است از تجهیزات موجود در بخش‌های دیگر در این محدوده استفاده کرده و عمر معدن را افزایش دهیم. در حال حاضر نیز روزانه استخراج 210 هزار تن سنگ‌آهن و باطله در معدن انجام می‌شود.

صحرایی اضافه کرد: حدود 37 دستگاه بلاز و 12 دستگاه دامپتراک کاترپیلار در معدن وجود دارد. البته مجبور به خریداری محصولات جدید هستیم، به همین دلیل 12 دستگاه دامپتراک 130 تن از بلاروس با برند بلاز در حال خریداری است.

وی با بیان اینکه عملیات ژئوفیزیک در هر معدنی انجام می‌شود، گفت: ژئوفیزیک از مقاومت لایه‌ها احتمال می‌دهد، چه نوع ماده معدنی وجود دارد. البته در ژئوفیزیک اطلاعات خیلی دقیق نیست بلکه تنها مشخص می‌کند که در محدوده چه نوع ماده معدنی وجود دارد. البته ذخایر سنگ‌آهن از طریق مغناطیس‌سنجی هوایی نیز مشخص می‌شود، جالب است بدانید چادرملو ابتدا از این طریق شناسایی شد بعد از آن ژئوفیزیک انجام گرفت. اما برای اینکه بطور دقیق بدانیم در یک نقطه چه ماده معدنی وجود دارد باید حفاری‌های اکتشافی انجام شود و از چاه‌ها مغزه‌گیری شود. چاه‌های گمانه 500 تا 550 متر بوده اما وقتی به آهن رسیدیم 50 متر حفاری اضافی صورت گرفت تا مطمئن شویم دیگر آهنی وجود ندارد. در حال حاضر حدود 8 میلیون تن سنگ‌آهن در توده جنوب اضافه شده است.

وی با اشاره به پمپاژ آب موجود در اعماق اظهار کرد: این آب‌ها سفره‌های زیرزمینی نیستند بلکه آبی است که از سمت شرق معدن (از دره زریگان به سمت دشت سپیدان) در حال حرکت است. در جاهایی منطقه ضعیف باشد مانند شکاف‌ها، گسل‌ها و ... آب به سمت پیت‌های معدنی هدایت شده و تا عمق معدن نفوذ کرده است. زمانی که پله اول معدن باز می‌شود شاهد 20 لیتر در ثانیه آب خواهیم بود که باید به سمت مخازن موجود در بالای معدن پمپاژ شود. این کار از طریق 2 پمپ طبقاتی انجام و این آب برای آب‌پاشی در معدن استفاده می‌شود.

به گفته صحرایی، مشاور کار شرکت کانی‌کاوان شرق است. عملیات حفاری و آتشکاری نیز توسط شرکت پیمانکار با نظارت مشاور و چادرملو انجام و توسط مشاور تایید می‌شود.

مدیر واحد معدن چادرملو درباره سیستم دیسپچینگ نیز گفت: سیستم دیسپچینگ از نظر ایمنی، راندمان، سرویس‌دهی، آمار، تناژ و ... بسیار به معدن کمک کرده‌ و از آن راضی هستیم. شرکت بیستون کویر یزد تمام برنامه‌نویسی این دستگاه را انجام داده و تنها سخت‌افزار وارد کشور می‌شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده