تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۵۲۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عقب‌ماندگی معادن ایران نسبت به معادن دنیا در حوزه‌های مقیاس، تکنولوژی و مدیریت

می متالز - رئیس هیات مدیره شرکت مهر ماشین نماینده شنک (Schenck) در ایران معتقد است: معادن ایران در مقایسه با روندی که در دنیا است مقیاس کوچکی دارند. همچنین تکنولوژی‌های موجود در معادن بسیار قدیمی است.
عقب‌ماندگی معادن ایران نسبت به معادن دنیا در حوزه‌های مقیاس، تکنولوژی و مدیریت

لطفعلی بخشی درباره برگزاری همایش اخیر فناوری در معدنکاری ایران اظهار کرد: این همایش برای اولین بار برگزار می‌شد در نتیجه نمی‌توان برای اولین بار قضاوت کاملی از آن داشت. نام همایش فناوری در معدنکاری بود این در حالی است که در فناوری معدن با کمبودهای بسیاری همراه هستیم اما کنفرانس چندان با این موضوع مطابقت نداشت. به عبارتی دیگر در این همایش بحثی که بسیار مطرح شد، جذب سرمایه‌گذار خارجی بود که ارتباطی به موضوع اصلی نداشت. همچنین بحث مدیریت معادن موضوع دیگری که در همایش شاهد آن بودیم که بسیار مفید بود. البته این موضوع هم ارتباطی با عنوان اصلی همایش نداشت. بنابراین بهتر آن بود که این سیمنار به عنوان خود وفادار می‌ماند و بر تکنولوژی تاکید می‌کرد.

وی افزود: کسی در این همایش برای سرمایه‌گذاری شرکت نکرده بود، اما سخنران‌های اصلی بر موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی متمرکز شده بودند.

بخشی در پاسخ به این سوال که حضور نماینده شنک در این کنفرانس تا چه اندازه بر بازار ایران و توسعه فناوری‌ها موثر باشد؟ گفت: شرکت شنک در زمینه هندلینگ و توزین شرکتی پیش‌رو است. در این همایش نیز توزین قطار در حال حرکت خود را توضیح دادند که تکنولوژی خوبی است. این تکنولوژی در بهره‌وری، راندمان و کاهش هزینه‌ها موثر است. توزین بحث بسیار مهمی است. اندازه‌گیری وزن در حال حرکت بر افزایش راندمان‌ها بسیار تاثیر دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت مهر ماشین درباره عواملی که می‌تواند در نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید تاثیرگذار باشد، گفت: با توجه به عقب‌ماندگی گسترده‌ای که با آن مواجه هستیم، هرکدام از این کنفرانس‌ها که بتوانند قدمی برداشته و چشم‌اندازی جدید را باز کند، تاثیرگذار و خوب خواهند بود.

به گفته بخشی، معادن باید به سمت نوآوری‌های جدید بروند. متاسفانه در معادن چند اشکال بزرگ وجود دارد. اول آنکه معادن ما بطور معمول در مقایسه با روندی که در دنیا است مقیاس کوچکی دارند. از سوی دیگر تکنولوژی‌های موجود در معادن بسیار قدیمی است. در کنار این دو مورد نیز شاهد کهنه شدن روش‌های مدیریت در معادن هستیم. در نتیجه معادن که یکی از امتیازات اصلی ما است، قابل رقابت با دنیا نیست. این موضوع در حوزه سنگ‌آهن به راحتی قابل رویت است. با کاهش قیمت‌ها ما نمی‌توانیم تولید داشته باشیم اما برزیل به تولید خود ادامه می‌دهد زیرا مقیاس تولید خود را تغییر داده است. آنها به دنبال استفاده از ربات در معادن هستند و این به معنای کار 24 ساعته با هزینه کمتر است، در حالی که نیروی کاری ما در معادن 8 ساعت کار می‌کند.

وی با تاکید بر عقب‌ماندگی‌های بخش معدن اظهار کرد: معدن بخش اصلی آینده ما خواهد بود. به همین دلیل باید در زمینه‌های مختلف بخش معدن (تکنولوژی، مدیریت، کاربرد ربات‌ها) اقدامات بسیاری صورت بگیرد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده