تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۵۲۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دوری از تکرار حوادث معدنی با قانون‌مداری

می متالز - انگار معادن زغال‌سنگ ایران قرار نیست روی آرامش و امنیت را به خود ببینند. حادثه، پشت حادثه آنهم به فاصله کمتر از ۳ ماه در معادن زغال‌سنگ و از دست رفتن جان کارگرانی که با سختی بسیار در این معادن روز را شب می‌کنند و شب را صبح.
دوری از تکرار حوادث معدنی با قانون‌مداری

این حوادث تا کی باید ادامه پیدا کند؟ ۱۳ اردیبهشت امسال بود که معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در استان گلستان منفجر شد و بیش از یک هفته طول کشید تمام کسانی که برای کمک به معدنکاران به درون معدن رفته بودند و همینطور کارگران معدن را از زیر آوار خارج کنند. امروز نیز بازهم از خطه سبز شمال کشور خبر سیاه و تلخی به گوش‌مان رسید. معدن زغال‌سنگ دیزین‌کلا به دلیل نبود تهویه مناسب در معدن و همچنین نداشتن مسئول فنی منفجر شد و یک کارگر جان خود را از دست داد. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بعد از وقوع حادثه در معدن زمستان یورت، از سوی مسئولان، دستور پیگیری و نظارت بیشتر بر معادن زغال‌سنگ کشور داده شد و سازمان‌های مربوط نیز در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند و تعدادی از معادن را مورد بررسی قرار دادند. نکته اینجاست که معدن دیزین‌کلا در استان مازندران به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن این استان جزو معادنی بوده که باید تعطیل می‌شده... حال سوال اینجاست که چرا این معدن تاکنون به کار خود ادامه داده تا حادثه‌ای در آن تکرار شود؟
البته حادثه در معادن زغال‌سنگ حتی در آن‌دسته از کشورهایی که تمامی مسائل و نکات ایمنی را رعایت می‌کنند، نسبت به دیگر معادن بیشتر است اما این موضوع بازهم نمی‌تواند دلیل موجهی برای تکرار حوادث در معادن باشد. بهترین راهکاری که می‌توان برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ معدنی ارائه کرد، سختگیری و نظارت بیشتر برای رعایت قوانین تعریف شده در بخش معدن است تا بهره‌برداران معدنی خود را ملزم به رعایت قانون کنند و شعار «اول ایمنی بعد کار» را در دستور کارشان قرار دهند چراکه هنوز معادن از بهره‌بردارانی رنج می‌برند که نخستین گزینه برای کاهش هزینه‌های خود را حذف هزینه‌های ایمن‌سازی معدن می‌دانند.


نرگس قیصری

منبع: صمت
عناوین برگزیده