تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۲۶۲
کد خبر: ۵۳۲۴
در آستانه نیم قرن تاریخ پرافتخار ذوب آهن اصفهان
می متالز - روز جمعه بیستم مردادماه ،‌ ذوب آهن اصفهان میزبان مهمانانی بود که نه تنها در ایام شکوفایی بلکه در بحران های مختلف نیز این مجموعه عظیم صنعتی را یاری رسان بوده و هستند . نگارندگان وتصویرسازانی که هر یک به نوبه خود قلم زدند و به تصویر کشیدند تک تک روزهای این صنعت ریشه دار را . همچنین مسئولینی که به سهم خویش در هر سمت و منصبی همواره تلاش نموده و می نمایند تا ذوب آهن اصفهان، این شرکت عظیم به روزهای اوج خود بازگردد و همچون گذشته به عنوان طلایه دار فولاد در سپهر اقتصادی کشور بدرخشد .
تجلیل مادر صنعت فولاد کشور از نقش آفرینان رسانه های نصف جهان

آری ذوب آهن اصفهان در این روزمقدم اصحاب رسانه استان ، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین را به همراه خانواده محترم آنها ارج نهاد تا یک روز به یادمانی دیگر را به بهانه بزرگداشت روز خبرنگار در کارنامه پر افتخار خویش و در عرصه تعامل با رسانه های ( مکتوب و ‌الکترونیک ) به یادگار ثبت نماید . این عزیزان از خط تولید بازدید نموده و در میدان آهن حاضر شدند تا حضور خود را در قاب تصویر ، برای ثبت در تاریخ زرین این شرکت ،‌ جاودانه نمایند.

 این آیین با شکوه با حضور دکتر زهرا سعیدی ‌نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون رسانه و روابط عمومی مجلس ، مهندس احمد صادقی مدیرعامل شرکت ،‌ مهندس افضلی معاون بهره برداری ، سعید امید قائمی معاون مالی اقتصادی ، مهندس علمداری مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرعامل ، مهندس خطیبی مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل ، علیرضا امیری مدیر روابط عمومی شرکت و سایر مسئولین در تالار آهن روابط عمومی شرکت برگزار شد .

در این آیین جشن ، شش نفر از پیشکسوتان عرصه رسانه استان اصفهان ( خبرنگاران و عکاسان ) مورد تجلیل قرار گرفتند که اسامی این عزیزان به شرح ذیل است : استاد عبدالحسین جعفری ، اصغر شیرازی ، مهدی جانی پور ، عباس فلاح ، محمد مهدیان و محمدرضا شریفی .

صداقت ، ‌شفافیت و صراحت اساس حرفه خبرنگاری به شمار می رود

دکتر زهرا سعیدی ‌نماینده مردم مبارکه و رییس فراکسیون رسانه و روابط عمومی مجلس‌شورای اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت : شغل خبرنگاری یکی از پر استرس ترین مشاغل کشور به شمار می رود . در حال حاضر با وجود تکنولوژی های جدید مانند تلفن همراه هوشمند هر فرد یک رسانه محسوب می شود و این موضوع فعالیت حرفه ای خبرنگاران را با چالش های فراوانی همراه نموده است . اما در این راستا اخلاق حرفه ای نیاز است به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد زیرا صداقت ، ‌شفافیت و صراحت اساس حرفه خبرنگاری به شمار می رود . ‌

وی افزود : خبرنگاران با رسالت خطیر خویش و تحمل سختی های فراوان ابلاغ کننده پیام های  مسئولین به مخاطبان هستند .

‌نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد :‌ فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کالاهای ساخت داخل در راستای حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال زایی و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی نیاز است بیش از پیش مورد توجه اصحاب رسانه قرار گیرد .

خبرنگاری ، شغلی بسیار مهم و حساس است که با نامگذاری سوره قلم در قرآن به آن اشاره شده است

در ادامه مهندس علمداری مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرعامل شرکت نیز ضمن تبریک روز خبرنگار حضور اصحاب رسانه استان و تلاشگران روابط عمومی شرکت گفت : خبرنگاری ، شغلی بسیار مهم ، خطیر و حساس است . خداوند متعال زمانی که انسان را خلق نمود ، برای رشد ،  تعالی و در حقیقیت به کمال رسیدن وی ابزاری را به او عطا نمود تا بتواند به موفقیت دست یابد. یکی از این ابزارهای بسیار مهم ، قلم و بیان است که نمود اهمیت آن از نامگذاری سوره مبارکه " قلم " در قرآن  مشخص می شود .

وی ادامه داد : زمانی که خداوند متعال می خواهند شخصیت رسول اکرم (ص) و اخلاق حسنه ایشان را به بندگان اطلاع رسانی نمایند ، به قلم و آنچه می نگارد قسم یاد می کنند . خداوند متعال در سوره مبارکه " رحمن " نیز به ما اعلام می کنند که علم و دانش بیان را به شما عطا نمودم . اگر ما انسان ها از این دو ابزار استفاده کنیم ، می توانیم حقایق و آنچه منشور اخلاق الهی است را برای انسان بیان نماییم و انتقال دهنده دانش ، علم الهی و روح والای انسانی شویم .

نقش خبرنگاران در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران

مهندس علمداری در ادامه به اهمیت شغل خبرنگاری در دوران انقلاب پرداخت و تصریح کرد : خبرنگاری شغلی تاثیرگذار است در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رود . خبرنگاران و نشریه های بسیاری در دوران انقلاب با تنویر افکار عمومی کارنامه پر افتخاری در عرصه تاریخ به ثبت رساندند و حقیقت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا بازتاب دادند و پایه های این نظام را مستحکم تر ساختند .

قلم و کلام خبرنگاران روشنگر حق و حقیقت برای مردم آزاده جهان است

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد : زمانی که دشمن از حمله نظامی به ایران اسلامی مایوس شد ، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم ، را با برنامه ریزی دقیق در نوک پیکان هدف خود قرار داده است . در حال حاضر نقش خبرنگاران پر رنگ تر از قبل است . هر روز قلم و کلام این عزیزان می تواند روشنگر حق و حقیقت برای همه مردم آزاده جهان باشد .

اهمیت نقش آفرینی خبرنگاران در ثبت حقایق

مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرعامل شرکت بیان کرد : نمود و اهمیت شغل خبرنگاری و نقش آفرینی خبرنگاران در عرصه های مختلف برای به تصویر کشیدن حقایق و اطلاع رسانی به مخاطبان اهمیت این شغل را بیش از پیش آشکار می نماید .

مهندس علمداری اظهار کرد : یک خبر بسیار مهم و بنیادی برای جهان وجود دارد که اگر اتفاق بیفتد ، جهان را متحول می نماید و انسان را به شرافت و کرامت انسانی خودش می رساند و روح الهی در وجود او محقق می شود و آن خبر ، جز ظهور حضرت بقیه الله الاعظم نیست . این مهمترین خبری است که همه خبرنگاران باید برای  زمینه سازی تحقق آن تلاش نمایند و باعث نجات عالم بشریت گردند .  اگر همه خبرنگاران جهان و به ویژه خبرنگاران ایرانی به این موضوع بپردازند و آن را هدف خود قرار دهند ، همان طور که پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد ، این مهم نیز با قلم این عزیزان بر پهنه سپید کاغذ جاودانه می شود .

این آیین جشن با اطلاع رسانی در خصوص برگزاری یک آیین جشن باشکوه دیگر " آیین پنجاهمین سالگرد تاسیس ذوب آهن اصفهان "، این برند بین المللی و کهن که در دست برنامه ریزی است ،  مزین گردید و مقرر شد گزارش های تصویری و مکتوب برتر مربوط به بازتاب این رویداد ضمن ثبت در موزه ذوب آهن ،‌در جشن 50 سالگی این شرکت نیز مورد تجلیل قرار گیرند .

در ذیل نگاهی کوتاه به پیشینه پیشکسوتان عرصه رسانه استان اصفهان ( خبرنگاران و عکاسان ) که مورد تجلیل قرار گرفتند داریم .

استاد عبدالحسین جعفری ، خبرنگار پیشکسوت اصفهان

در شهریور ۱۳۲۳ در محله جوزدان اصفهان متولد شد. وی از پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری اصفهان (با بیش از نیم قرن فعالیت خبری) است و در عین حال هنوز هم برای آموختن بیشتر و بهتر تلاش می کند.

استاد جعفری فعالیتش را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و مصاحبه با شخصیت های بزرگ علمی و سیاسی جهان مثل گاندی نخست وزیر وقت هندوستان، رئیس دانشگاه پروانس فرانسه، سردبیر مجله اشترن آلمان، ایوانف معاون سردبیر روزنامه ایزوستیادرشوروی، ویلیام وایلر کارگردان برجسته سینما، حسین مکی (مورخ و سیاستمدار)، جمشید مشایخی، علی نصیریان، استاد تاج اصفهانی، استاد فرشچیان، استاد ابوعطا، استاد رشتیان، استاد ارحام صدر، استاد صنیع زاده، استاد عیسی بهادری، استاد پورصفا، استاد حاج مصور الماکی، استاد حسین یاوری، استاد طلایی، استاد خطایی، استاد کسایی و … را در پرونده خود دارد.

او تا کنون در بیش از ۱۷ نمایشگاه جمعی و اختصاصی شرکت نموده و بیش از هزار نفر از مقامات مملکتی، دانشگاهی و استانی خدمات مطبوعاتی او را در متن های دست نویس خود ستوده اند و همواره مورد تقدیر جشنواره ها، محافل فرهنگی دانشگاهی و سازمانهای اداری و از جمله ریاست جمهوری، وزرا و معاونین وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بوده است. همچنین تنها خبرنگاری در طول تاریخ مطبوعات کشور است که همه آثار مطبوعاتی خود را نگهداری کرده و سپس به عنوان خدمتگزاری که می تواند به پشت سرش نگاه کند، فقط بخشی از این آثار را در ۷۰۰ تابلو عرضه نموده است.

اصغر شیرازی ، عکاس خبری پیشکسوت اصفهان

عکاس هنرمندی که هنوز با عشق و علاقه دوربین آنالوگ خود را به دست می‌گیرد و در محافل و مجالس با همان احترام همیشگی به بزرگ و کوچک، لحظه‌های گذران عمر را از دریچه دوربینش ثبت می‌کند.

فردی که ۷8 سال از عمر با عزتش را سپری کرده و از همان دوران جوانی با به دست گرفتن دوربین عکاسی لحظه‌های مهمی را ثبت و در دل تاریخ ماندگار کرده است

سابقه عکاسی اصغر شیرازی به 55 سال می رسد، بیش از نیم قرن! 

سال 41 آغاز همکاری وی با مطبوعات سراسری و محلی است. هشت سال در تهران با کیهان همکاری کرد

آقای شیرازی عکاس پیشکسوت و بازنشسته کیهان است

مهدی جانی پور ، عکاس خبری پیشکسوت اصفهان

متولد 1336 ، شروع عکاسی از سال 1355 با مطبوعات محلی اصفهان . با آغاز حمله عراق به ایران داوطلبانه به جبهه رفت و جزء اولین کسانی بود که به دارخوین رسید و برای دفاع مستقر شد. بهمن 1359 بر اثر انفجار مین مجروح شد و بعد از بهبودی در سال 60 مجدداً به جبهه بازگشت و در عملیات های شکست حصر آبادان بیت المقدس، والفجر مقدماتی، خیبر و... و از سال 62 در والفجر4 و 8 و آخرین بار در عملیات کربلای4و5 شرکت کرد. در عملیا ت کربلای 5 در حالی که از شهید حاج حسین خرازی فرمانده لشکر عکس می گرفت پایش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجدداً مجروح شد. ایشان از محضر اساتیدی چون : هاشمی ، شیرازی ، معظم و اکبری فیض برده اند.

از جمله فعالیتهای ایشان شرکت در جشنواره های مختلف می باشد که می توان تعدادی از آنها را به شرح زیر نام برد:  جشنواره دفاع مقدس ، جشنواره فیلم و عکس وحدت تبریز ، عکس ورزشی تهران ، تصویر پایداری ، یک روز بدون آب ،‌ زیبایی ها و نازیبایی های اصفهان ، جشنواره کودک و نوجوان ،‌اولین جشنواره طلوع سرخ و ..

 

عباس فلاح ، عکاس خبری پیشکسوت اصفهان

عباس فلاح عکاسی را از سال 1337 آغاز کرد و از سال 1363 به عکاسی مطبوعاتی روی آورد

اکثر افراد او را بعنوان عکاس حوادث و حوزه جنایی می شناسند و گمان می کنند سال ها عکاسی از صحنه های تلخ و ناگوار، روحیه ای سخت و خشن را در او به یادگار گذاشته است. شاید بسیاری از افراد حتی تصور نمی کنند که ثبت کننده همان عکس های خشن، در خلوت خود و در زمان فراغت از حوزه های خبری، عکاسی از طبیعت را به هر چیز دیگر ترجیح می دهد، دوربین را به سمت زیبایی های شهر می چرخاند و چنین مناظر آرامش بخشی را در قاب می آورد

محمد مهدیان ، خبرنگار پیشکسوت شهرستان لنجان

متولد 1327 در زرین شهر

ایشان از سال 1352 تا کنون خبرنگار روزنامه کیهان در شهرستان لنجان

از سال 1359 تا 1386 خبرنگار صدا و سیمای مرکز اصفهان در شهرستان لنجان

از سال 1380 تا کنون خبرنگار روزنامه اطلاعات در شهرستان لنجان

همچنین اکنون خبرنگار روزنامه زاینده رود، روزنامه عصر اصفهان و روزنامه کیمیای وطن هستند در شهرستان لنجان

ایشان 31 سال خبرنگار صدا و سیما و مسئول دفتر خبری شهرستان لنجان بوده اند

پدر بزرگوار ایشان مرحوم حاج حسن مهدیان تا قبل از سال 1352 خبرنگار شهرستان لنجان بودند که بدلیل کهولت سن آقای محمد هادیان جانشین پدر شدند

در این مدت ایشان مفتخر به دریافت چندین لوح تقدیر از جشنواره ها، محافل فرهنگی و سازمانهای اداری و ازجمله وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شدند

محمدرضا شریفی ، خبرنگار پیشکسوت شهرستان لنجان

محمدرضا شریفی بنیانگذارمطبوعات  فولادشهر در سال 1346 در سن 18 سالگی و در عنفوان جوانی قدم در مسیر پر افت و خیزرسانه گذاشت و قلم را در غنای روحیه ی پرشور و ناآرام خود برگزید.

نقطه ی شروع فعالیت این مرد رسانه ای و خوشنام با شروع آماده سازی اراضی دشت طبس و تأسیس ذوب آهن اصفهان مصادف شد و وی با روحیه ی جهادی در همان سال در شهرک واحد و در جمع کارگران تلاشگر این کارخانه هسته ی اولیه ی مطبوعات را بنیان گذاشت.

محمدرضا شریفی پیشکسوت مطبوعات شهرستان لنجان، استان اصفهان و کشور 3 سال بعد و در سال 1349 همراه با 10 تن از کارشناسان روسی جهت تشکیل نمایندگی مطبوعات وارد آریاشهر آنزمان و فولادشهر فعلی گردید.

وی با عشق و علاقه و شور جوانی، یکه و تنها هم خبرهای راه اندازی بزرگترین صنعت کشور را تهیه و ارسال می کرد و هم روزنامه های کیهان و اطلاعات را در بین علاقه مندان توزیع می نمود. با احداث ساختمان های اداری و کارگاه های اجرایی در کارخانه، فعالیت های مطبوعاتی توسط ایشان گسترش پیدا نمود.

درب های اصلی، پل هوایی، آبرسانی- ساختمان های 7و8 ، توحید، رسالت- کارگاه های نورد 350، 500، فولادسازی، کوره بلند، 48، 51 و قائم و جای جای این کارخانه عظیم صنعتی و کارگران، کارمندان، کارشناسان و مدیران شریف بخش های مختلف ذوب آهن تلاش های رسانه ای این مرد سختکوش را طی 50 سال به خاطر دارند.

ماحصل زحمت های طاقت فرسای وی بجز پوشش رسانه ای رویدادها و انعکاس هزاران خبر مکتوب با موضوع های مختلف و متنوع از کارخانه ذوب آهن و پیرامون آن، معرفی مطبوعات به منطقه صنعتی لنجان و آشنایی مردم به اهداف و رسالت مطبوعاتی و فرهنگ سازی رسانه در حل و فصل بسیاری از مشکلات و معضلات منطقه مشهود است واستقرار بسیاری ازآثار و پروژه های فرهنگی و عمرانی در منطقه لنجان متأثر از فعالیت های رسانه ای اوست.

شاید یکی از ویژگی های منحصر به فرد ایشان این بود که هیچگونه استفاده ای از جایگاه اجتماعی خود نکرد و با وجودیکه با روزنامه ها و جراید همکاری داشت و در ذوب آهن فعالیت می کرد حاضر به استخدام هیچ مطبوعه و حتی ذوب آهن نشد.

وی تنها جهت رضایت خالق هستی خدمت به خلق را بر گزید و 50 سال عمر با برکت خویش را به شریف ترین فعالیت ها پرداخت. فعالیتی که نه تنها اجر مادی نداشت بلکه گرانبهاترین سرمایه زندگی یعنی جوانی را نیز پای این کار گذاشت.

حرکتی که هم اکنون نیز پس از 68 سال عمر با عزت و برکت متوقف نشده و ادامه دارد. با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه طلایه داران خستگی ناپذیر عرصه خطیر اطلاع رسانی که رسیدن به کمال را در این حرفه مقدس ، مسئولانه و ثابت قدم ترسیم نموده و معنا می بخشند . 

نگارنده :‌ سمیه ایزدی