تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۵۳۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تعطیلات، مانع از رشد قیمت محصولات تخت فولادی در آلمان شد

می متالز - قیمت مقاطع تخت فولادی ساخته شده در آلمان، طی 2 هفته گذشته، ثابت ماند. این ثبات در حالی است که قیمت مقاطع وارد شده به این کشور از سوی کشورهای اروپایی با افزایش قیمت همراه بود. در همین راستا، فعالان این عرصه اعتقاد دارند که قیمت‌های مقاطع تخت فولادی آلمان نیز به‌زودی تغییر خواهد کرد.
تعطیلات، مانع از رشد قیمت محصولات تخت فولادی در آلمان شد

به گزارش می متالز، نمودار 1 قیمت مقاطع تخت را در آلمان برای ابتدای هفته دوم آگوست (8 آگوست) سال 2017 نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، این محصول تولیدی توسط واحدهای داخلی آلمان با حداقل قیمت 550 تا حداکثر 570 یورو به‌ازای هر تن برای فروش پیشنهاد شده است. این در حالی است که برخلاف افزایش قیمت این محصولات در بسیاری از بازارهای منطقه‌ای جهان، قیمت یاد شده نسبت به 2 هفته اخیر تغییری را تجربه نکرده و ثابت مانده است. علاوه بر واحدهای داخلی، سهمی از نیاز این کشور به این محصولات از طریق واردات تامین می‌شود. ایتالیا و برخی از کشورهای اروپای مرکزی را باید صادرکنندگان اصلی محصولات یاد شده به این کشور خواند. لازم به‌ذکر است که آلمان دومین کشور بزرگ واردکننده مصنوعات فولادی در دنیا پس از ایالات متحده به‌شمار می‌رود. در بین کشورهای صادرکننده فولاد به آلمان، ایتالیا کشوری است که سهم قابل توجهی از واردات آلمان به محصولات فولادی را در اختیار دارد. تا جایی که در سال گذشته میلادی، می‌توان گفت که ایتالیا حدود 14 درصد از کل واردات فولاد و محصولات آن این کشور را به‌خود اختصاص داد.

                                     

در مقطع کنونی، قیمت فروش پیشنهادی برای محصولات تخت فولادی که از سوی ایتالیا به آلمان صادر می‌شوند، حداقل 555 تا سقف 565 یورو بوده است. در واقع قیمت فروش محصولات یاد شده با رشد 10 تا 20 یورویی نسبت به 2 هفته پیش از آن همراه بود. مقاطع تخت تولید شده از سوی اروپای مرکزی نیز نسبت به 2 هفته گذشته رشد 10 یورویی را تجربه کرد و با حداقل قیمت 560 تا حداکثر 570 یورو به‌ازای هر تن برای فروش پیشنهاد شد.

در واقع باید این طور بیان کرد که تامین‌کنندگان مقاطع تخت فولادی اروپای مرکزی و جنوبی، از اواخر ماه جولای تا کنون، یعنی طی 2 هفته، حدود 10 تا 20 یورو به قیمت پیشنهادی محصولات خود افزوده‌اند؛ اما همانطوری که پیش از این هم اشاره شد، قیمت محصولات مورد بحث از سوی تولیدکنندگان داخلی آلمان، تغییر چندانی را تجربه نکرد. تحلیلگران بازار معتقد هستند این موضوع را می‌توان ناشی از ذخیره بالای مشتریان آلمانی که مصرف‌کننده محصولات مزبور هستند و تقاضای متوسط در طول فصل تعطیلات در اتحادیه اروپا دانست. بدین ترتیب از مهم‌ترین عواملی که مانع رشد قیمت‌های محصولات تخت فولادی در بازار آلمان شد می‌توان به کاهش تقاضا به‌خصوص در جنوب آلمان که ناشی از تعطیلات تابستانی بود اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که تحلیلگران بازار گمان می‌کردند که تولیدکنندگان مقاطع تخت فولادی در کشور آلمان، بر مبنای قیمت این محصولات در بازارهای بین‌المللی، پیشنهاد فروش خود را بالا ببرند. این ایده هنوز هم کنار نرفته و انتظار می‌رود تا در آینده قیمت محصولات خود را افزایش بدهند.

عناوین برگزیده