تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۵۳۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار محصولات تخت فولادی، پر رونق‌تر از گذشته است

می متالز - اردمیر بزرگترین تولیدکننده فولاد ترکیه محسوب می‌شود. در گزارش نیم‌سال نخست این شرکت مشاهده می‌شود که بهبود چشم‌گیری در نتایج مالی و مقدار سود خالص کسب شده آن به‌وجود آمده است. روند مثبت یاد شده در کسب سود را می‌توان به تقاضای رو به رشد برای مقاطع تخت فولادی و همچنین رشد قیمت در دوره مورد بررسی نسبت داد.
بازار محصولات تخت فولادی، پر رونق‌تر از گذشته است

 ترکیه در جایگاه 8 کشور برتر تولید‌کننده فولاد دنیا قرار دارد. بزرگترین تولیدکننده‌های فولاد و مصنوعات آن در این کشور عبارتند از گروه صنعتی اردمیر (Erdemir)، ایچداس (İçdaş)، هبس (Habaş)، ایزدمیر (İsdemir)، متالورژی چولاکوغلو (Çolakoğlu Metalurji) و کاردمیر (Kardemir). از میان واحدهای یاد شده، اردمیر بزرگترین تولیدکننده فولاد و محصولات آن در ترکیه به‌شمار می‌رود. این واحد گزارشی را از عملکرد مالی خود ارائه داده است. گفتنی است مطابق با گزارش مالی رسمی گروه اردمیر در نیمه نخست سال 2017، سود خالص این واحد افزایش 195 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال 2016، تجربه کرد. مقدار سود خالص کسب شده این شرکت در نیمه نخست سال 2017 به 487 میلیون دلار رسید. این در حالی است که، درآمد فروش آن رشد 36 درصدی داشت و در نهایت معادل 2.44 میلیارد دلار گزارش شد.

مطابق با برآوردهای کارشناسان و متخصصان این حوزه، سهم عمده‌ای از نتایج مثبت شرکت یاد شده را می‌توان به رشد تقاضا برای محصولات تخت فولادی نسبت داد. همچنین باید خاطرنشان ساخت که سهم عمده‌ای از افزایش تقاضا به بازارهای خارج از ترکیه متعلق بود. در راستای رشد تقاضا، تولید مقاطع تخت توسط گروه اردمیر از ماه ژانویه تا ژوئن رشد 9 درصدی را تجربه کرد. در حالی که تولید مقاطع طویل این شرکت طی مدت زمان یاد شده، افت بیش از 20 درصدی داشت.

نمودار 1 مقایسه‌ای از نتایج مالی بدست آمده از عملکرد شرکت اردمیر در نیمه نخست سال 2016 و 2017 را نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار پیداست، درآمد فروش، درآمد عملیاتی و سود خالص این واحد در نیم‌سال 2017 از رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال 2016 برخوردار بود.

نمودار 2 نیز تولید محصولات فولادی شرکت اردمیر در نیمه نخست سال 2016 و 2017 را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، تولید فولاد خام و مقاطع تخت فولادی در این واحد در سال 2017 و مدت زمان یاد شده به‌ترتیب با رشد 1.7 و 9.2 درصدی همراه بود؛ اما همان‌طور که در این نمودار نشان می‌دهد، تولید محصولات طویل افت بیش از 20 درصدی را داشت.

فروش مقاطع تخت از گروه اردمیر در نیمه نخست سال جاری بیش از 3.7 میلیون تن برآورد شد. از کل فروش یاد شده، سهم فروش به مشتریان محلی حدود 3 میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 6 درصدی داشت. حجم صادرات مصنوعات یاد شده نیز با افزایش 70 درصدی همراه بود و معادل 645 هزار تن برآورد می‌شود. اغلب محصولات یاد شده به مقصد مشتریان اروپایی حمل می‌شوند. گفتنی است که اردمیر تنها تولیدکننده مقاطع تخت به‌صورت یکپارچه در ترکیه به‌شمار می‌رود؛ بنابراین این شرکت همراه با رشد قیمت فولاد، سود بالاتری را توانست نسبت به سایر تولیدکنندگان کسب کند. گفتنی است که در نیمه دوم سال جاری نیز انتظار می‌رود که با تداوم فروش بیشتر، موقعیت مالی این شرکت بهبود یابد.

عناوین برگزیده