تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۵۶۱
کد خبر: ۵۳۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گیل‌راد و د‌‌نیای مس عرضه مفتول خود را 2 برابر کردند

می متالز - پس از افزایش قیمت جهانی مس در پاییز سال گذشته، عرضه و تقاضای مس در کشور نامتعادل شده است و در مقابل هر تن عرضه محصولات مسی در بورس کالا، حدود 1.5 تا 2 تن تقاضا وجود دارد. طی ماه‌های اخیر نیز این روند ادامه پیدا کرده است، اما طی هفته اخیر که قیمت مس صعود چشم‌گیری داشت، 2 شرکت گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان ، عرضه خود را افزایش دادند.
گیل‌راد و د‌‌نیای مس عرضه مفتول خود را 2 برابر کردند

 بازار مس کشور طی ماه‌های اخیر دست‌خوش تحولات بزرگی شده است و جهت انجام معاملات از مازاد عرضه به کمبود عرضه تغییر جهت داده است. تغییر جهت بازار نیز به این دلیل رخ داد که به یکباره قیمت مس در بازارهای جهانی افزایش یافت و با توجه به جذابیت قیمتی ایجاد شده برای خریداران، بسیاری از متقاضیان به بورس کالا هجوم آوردند. علاوه بر این مسائل دیگری باعث شدند که متقاضیان مس در بورس کالا به یکباره افزایش یابند. از جمله آن‌ها می‌توان به برداشت سقف خرید برای متقاضیان و نیز کاهش تخفیف کاتد از 3 درصد به یک درصد اشاره کرد.

در خصوص سقف خرید باید عنوان کرد که در طی سال‌های اخیر و به دلیل اینکه مواد اولیه به‌صورت عادلانه میان خریداران تقسیم شود و تمامی شرکت‌ها قادر باشند از بورس کالا به تامین مواد اولیه خود بپردازند، سقف خرید تعیین شده بود و شرکت‌ها نمی‌توانستند به‌صورت نامحدود از بورس کالا خرید کنند. اما در سال گذشته این محدودیت برداشته شد و تمامی شرکت‌ها توانستند از بورس کالا بدون محدودیت خرید کنند. بنابراین رقابت برای تامین مواد اولیه مانند کاتد و مفتول شکل گرفت و از آن زمان به بعد روند تقاضا به سمت افزایش پیش رفت. به‌طوری که در برخی از مقاطع زمانی تقاضای مس به بیش از 2 تا 3 برابر عرضه می‌رسید.

کاهش تخفیف عرضه مس نیز باعث شد تا قیمت مس در بازار داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک شود و زمینه را برای رقابت هر چه بیشتر شرکت‌های ایرانی با یکدیگر برای تامین مواد اولیه فراهم سازد. این امر باعث شد تا تقاضا در بازار بورس کالای ایران افزایش یابد. البته صعود قیمت چشم‌گیر مس در هفته‌های گذشته به افزایش بیشتر تقاضا دامن زد.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 14 تا 19 مرداد سال 1396، بیش از 2 هزار و 200 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالا عرضه شدند که در مقابل آن‌ها حدود 3 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت. در نهایت تمامی مس عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. کاتد مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران حدود یک هزار و 500 تن از عرضه را تشکیل می‌داد و در مقابل آن بیش از 2 هزار و 400 تن تقاضا وجود داشت. ضمن اینکه 735 تن مفتول نیز از سوی مفتول‌سازان در بورس کالا عرضه شد که نزدیک به یک هزار و 400 تن تقاضا در مورد آن وجود داشت. نکته مهم در مورد بازار مفتول این است که برخلاف هفته‌های گذشته 2 شرکت گیل‌راد شمال و صنایع تولیدی دنیای مس کاشان عرضه مفتول خود را افزایش دادند؛ به‌طوری که هر 2 شرکت میزان عرضه خود را 2 برابر کردند تا تب داغ بازار نهایت استفاده را ببرند.

عناوین برگزیده