تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۵۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تیم اقتصادی همدل با حضور شریعتمداری

می متالز - گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی رئیس دولت دوازدهم، مورد استقبال فعالان حوزه‌های صنعت و معدن قرار گرفته است. کارشناسان این حوزه معتقدند در هماهنگی آقای شریعتمداری با تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید می‌توان شاهد تحرک در بازار و به‌دنبال آن رونق در تولید و صنعت کشور بود.
تیم اقتصادی همدل با حضور شریعتمداری

از سوی دیگر دیدگاه‌های وی درباره خصوصی‌شدن واقعی نقطه امیدی برای فعالان اقتصادی شده تا شاهد باشیم که در ۴ سال آینده صنعت در تعامل با تجارت به رشد و بالندگی لازم رسیده است.


به سمت خصوصی‌سازی واقعی

توجه به خصوصی‌سازی واقعی یکی از برنامه‌هایی است که آقای شریعتمداری در برنامه‌های خود بر آن تاکید داشته‌اند. سیدبهادر احرامیان عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام این مطلب اظهار کرد: پیشنهاد آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی دولت با استقبال و واکنش مثبتی از سوی فعالان صنعتی و بازرگانی همراه شده است. احرامیان با اشاره به عملکرد شریعتمداری در گذشته در وزارت بازرگانی عنوان کرد: ایشان شخصیتی هستند که در کارنامه پیشینه‌کاری خود کوچک‌سازی یا معقول‌سازی وزارت بازرگانی را داشته‌اند. دکتر شریعتمداری در دوران تصدی خود در وزارتخانه سعی در حذف مجوزها و بروکراسی‌های مختلف داشته که این از نقاط مثبت ایشان در مدیریت به‌شمار می‌رود. درحال‌حاضر هم انتظار می‌رود همان راه را با انرژی و قدرت بیشتری در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در پیش بگیرند. وی در ادامه یادآور شد: البته درحال‌حاضر بحثی درباره وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باقی است، همان بحث ادغام وزارت صنعت و بازرگانی که همچنان این ادغام به‌درستی انجام نشده که فکر می‌کنم آقای شریعتمداری بتوانند این کار ناتمام را به‌صورت درست و منطقی به سرانجام برسانند. این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره دو حوزه صنعت و تجارت توضیح داد: دو حوزه صنعت و تجارت دو حوزه مجزا از هم هستند که در زیریک چتر قرار گرفته‌اند، ولی در عمل و از نظر ساختاری ادغام نشده است. به طور یقین آقای شریعتمداری این موضوع را به عنوان یکی از برنامه‌های اجرایی خودشان خواهند دید. احرامیان با اشاره به حضور شریعتمداری در اتاق تهران و برنامه‌های وی عنوان کرد: از صحبت‌های آقای شریعتمداری در اتاق تهران می‌توان این برداشت را کرد که خصوصی‌سازی واقعی یکی از اولویت‌های وی در وزارتخانه صمت است.

وی همچنین ادامه داد: تلاش برای بهبود تولید رقابتی نیز یکی دیگر از برنامه‌های مطرح‌شده از سوی وی هستند. در مجموع انتخاب آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب مثبتی است. این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این پرسش که درخواست شما از وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم چیست، عنوان کرد: در صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما این است که خصوصی‌سازی به معنای واقعی آن انجام شود. هرچند ایشان در برنامه‌های خود به این مسئله تاکید کردند. احرامیان در ادامه یادآور شد: همواره برخورد دوگانه‌ای با کارخانه‌ها و بنگاه‌های خصوصی و دولتی در جریان است. تبعیض‌های مختلفی در حوزه‌های بیمه و بانک و... در قبال بخش خصوصی و دولتی دیده می‌شود که زمینه رقابت را غیرمتقارن کرده است که البته بیشتر بخش خصوصی در این زمینه ضربه خواهد دید. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله دیگر که باید به آن توجه شود اولویت بخش معدن بر صنایع معدنی است، چراکه منطق اقتصادی حکم می‌کند که نخست به بخش معدن توجه شود و تلاش‌ها در جهت توسعه معدنکاری در کشور انجام شود و پس از آن سراغ زنجیره‌های پایین‌دست برویم. احرامیان توضیح داد: این موضوع صحیح نیست که ابتدا زنجیره پایین‌دست را به‌وسیله یارانه و... پر و بال داد و سپس بخش معدنی که عقب نگه داشته شده را مورد حمایت قرار داد تا تلاش کند سطح خودش را به سطح صنایع معدنی برساند.


تحرک بازار یعنی تحرک تولید

ایجاد تحرک در بازار سبب رونق تولید و در نهایت چرخش صنعت کشور می‌شود، موضوعی که آقای شریعتمداری در هماهنگی با تیم اقتصادی دولت دوازدهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به آن جامه عمل بپوشاند. نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با عنوان این مطلب گفت: شاید بتوان ادعا کرد که رئیس دولت دهم بهترین گزینه را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرده است، چراکه آقای شریعتمداری فردی بسیار باهوش است. غفاری در ادامه عنوان کرد: با توجه به سابقه و تجربه ایشان در پست‌هایی که داشته‌اند، شناخت کاملی نسبت به بازار دارند و درحال‌حاضر نیز مهم‌ترین مسئله ایجاد تحرک در بازار است که سبب ایجاد رونق تولید می‌شود، چراکه مصرف است که بازار را رونق خواهد بخشید. بنابراین زمانی که تحرک در بازار ایجاد شود، طبیعی است که تولید و صنعت هم رونق خواهد گرفت. وی به قابلیت‌های آقای شریعتمداری اشاره کرد و گفت: ایشان فردی با قابلیت‌های بالا است، فردی باهوش و باتجربه که مورد تایید و وثوق کل نظام است، فردی به نسبت جوان و پرتلاش است. در کل نیروی خوبی است که اقتصاد ما به آن نیاز دارد تا سبب تحرک در بازار شود.معاون فنی و تولید انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه تاکید کرد: من معتقدم آقای شریعتمداری یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصدی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هستند که امیدوارم رای لازم را از مجلس‌نشینان بگیرند و با مدیریتی صحیح سکان این وزارتخانه را در دست بگیرند. غفاری در پاسخ به این پرسش که اولویت ایشان در تصدی وزارتخانه صمت باید حول چه محوری تمرکز داشته باشد، عنوان کرد: اولویت نخست باید ایجاد تحرک در بازار باشد. وی ادامه داد: آقای شریعتمداری از آنجا که در هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت قرار دارد، می‌تواند در زمینه تحرک‌بخشی به بازار موفق عمل کند. از این‌رو با بکارگیری تیم اقتصادی همدل، رفع موانع تولید باید در اولویت قرار گیرد. درنهایت سرمایه در گردش می‌تواند با ایجاد تحرک در بازار سرمایه‌ها را در بازار به گردش درآورد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده