تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۵۳۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناسان بخش معدن حضور شریعتمداری را در وزارتخانه ارزیابی کردند

حرکت معدن به سمت تجاری‌سازی

می متالز - نظرات مختلفی درباره انتخاب محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی فعالان بخش معدن مطرح می‌شود.
حرکت معدن به سمت تجاری‌سازی

نکته مهمی که مورد تایید تمامی فعالان بخش معدن است توسعه بازارهای صادراتی محصولات معدنی است و آنها معتقدند دکتر شریعتمداری به دلیل پیشینه خوبی که در حوزه بازرگانی دارد در صورت توجه به این بخش می‌تواند تحول بزرگی در آن ایجاد کند و با هدایت سرمایه‌هایی که در حوزه بازرگانی وجود دارد زمینه را برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و صادرات آن به بازارهای هدف آسان‌تر کند.


نوآوری در صنعت در وزارتخانه جدید

مسعود سوردی، رئیس خانه صنعت و معدن استان چهارمحال و بختیاری درباره حضور شریعتمداری به عنوان گزینه دولت دوازدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دکتر شریعتمداری پیشینه خوبی از فعالیت در حوزه صادرات دارند. البته تجربه وی در حوزه صنعت و معدن کمتر از تجارت بوده اما امیدواریم شریعتمداری رای اعتماد را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگیرد تا در نهایت به بهبود شرایط در بخش‌های مختلف کشور (صنعت، معدن و تجارت) منجر شود. وی در ادامه افزود: در بخش صنعت کشور اگر شاهد نوآوری باشیم و تفکرات جدید به این بخش وارد شود منجر به بهبود شرایط در این حوزه شده و در نهایت به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور می‌انجامد.


توجه بیشتر به بخش معدن

دبیرکل انجمن سنگ ایران نیز درباره حضور محمد شریعتمداری در کابینه دولت دوازدهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مجموع آقای شریعتمداری گزینه بسیار مناسبی برای بخش بازرگانی است و می‌تواند در این بخش عملکرد موفق و مثبتی داشته باشد.به عقیده احمد شریفی، پرداختن به بخش‌های مختلف در حوزه صنعت، معدن و تجارت که صنایع و مباحث گسترده‌ای را در خود جای داده، نیازمند مدیریت و دانش بسیار قوی است تا بتوان در این بخش‌ها به موفقیت رسید. شریفی با بیان این مطلب ادامه داد: در دوره گذشته این وزارتخانه، بخش معدن کمتر مورد توجه قرار داشت و به نوعی بخش صنعت و بازرگانی در اولویت بود. اکنون بیم آن می‌رود که بازهم معدن از نگاه‌ها دور بماند. بنابراین در دوره جدید لازم است همان اندازه که به بخش صنعت و تجارت توجه می‌شود بخش معدن نیز یکی از اولویت‌ها باشد چراکه امروزه بخش معدن به عنوان یکی از اولویت‌های کشور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.دکتر شریعتمداری یکی از نیروهای قوی در حوزه بازرگانی است. دبیرکل انجمن سنگ ایران تاثیر این ویژگی را بر بخش معدن منوط به تزریق منابع مالی به سازمان‌های مربوط در بخش صادرات همچون سازمان توسعه و تجارت دانست و افزود: سازمان توسعه و تجارت، سازمانی مستقل در تجارت و بازرگانی است و باید کمک حال فعالان و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف همچون معدنکاران باشد. در حالی که وقتی فعالان بخش معدن درخواست‌های خود را برای میزان جایزه صادراتی محصولات معدنی به این سازمان می‌دهند یا می‌خواهند فعالان و تولیدکنندگان بخش معدن را برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی یاری دهند به دلیل نبود منابع مالی سازمان توسعه و تجارت، امکان‌پذیر نمی‌شود. وی معتقد است یکی از اقداماتی که آقای شریعتمداری می‌تواند برای بخش معدن انجام دهد تامین منابع مالی و حمایت از فعالان بخش معدن است.


شریعتمداری گزینه مناسبی است

عضو هیات‌رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت کشور درباره حضور شریعتمداری به عنوان گزینه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای شریعتمداری با توجه به تجربه‌ای که در امور بازرگانی دارد می‌تواند راهگشای توسعه صنعت و معدن کشور شود زیرا معتقدیم موتور محرکه صنعت و معدن، بازرگانی است و باید مسیر خروج و برون‌گرایی برای صنایع و معادن باز شود تا منجر به رونق شود. سهراب شرفی با بیان این مطلب افزود: به نظر می‌رسد با توجه به دیدگاه دکتر شریعتمداری، معدن به سمت تجاری‌سازی و فرآوری مواد اولیه و صادرات آن حرکت کند و شاهد برون‌گرایی در این حوزه باشیم. این اتفاق منجر به رونق گرفتن صنعت معدنکاری ایران خواهد شد.به گفته شرفی، برای رونق بخشیدن به هر صنعتی باید مباحثی همچون بازرگانی، تجارت و گردش مالی مورد توجه قرار گیرد زیرا صرف اینکه تنها به معدن توجه کنیم اما برونگرا نباشیم و نتوانیم محصولات خود را صادر کنیم و نظام بازرگانی ما ضعیف عمل کند در نهایت کاری از پیش نخواهیم برد.وی معتقد است در شرایط کنونی، معدن یکی از مزیت‌های مثبت کشور و اهمیت اقتصادی آن از نفت بیشتر است. اما شکوفا شدن بخش معدن مشروط به این است که بخش بازرگانی آن را فعال‌تر کنیم.وی در ادامه برای رسیدن به اهداف تعریف شده در بخش معدن و پیش‌نیازهای آن نیز اینگونه پاسخ داد: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و همچنین حمایت‌های مالی دولت از بهره‌برداران و تولیدکنندگان مواد معدنی تا حدودی می‌تواند آنها را به سمت فرآوری و صادرات محصولات معدنی که از ارزش‌افزوده بالاتری برخوردار است سوق دهد. اما برای رسیدن به نتیجه بهتر در این بخش باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن باشیم زیرا بخش تجاری اگر فعال شود بر میزان فعالیت سرمایه‌گذاران در حوزه معدن اثرگذار خواهد بود و آنها تمایل بیشتری برای ورود به این حوزه خواهند داشت.به گفته وی، اگر سرمایه‌های خارجی و ایرانیان داخل کشور را به کمک نگیریم در بخش معدن رشد نخواهیم کرد زیرا اکنون در بسیاری از معادن کشور از تجهیزات و فناوری‌های قدیمی استفاده می‌شود که بهره‌وری کمی دارد و نمی‌توان به پشتوانه آنها به استاندارد جهانی رسید.شرفی افزود: تنها راه نجات بخش معدن توجه به موضوع بازرگانی بوده و آن هم نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین امنیت است. این اتفاق با داشتن ثبات در سیاست‌های اقتصادی کشور برای دوره‌های بلندمدت رخ خواهد داد.وی بر این‌باور است که برای قراردادهای منعقد شده در این بخش باید ارزش کافی قائل شویم و بخش بازرگانی را به کار گیریم. اکنون تمامی سرمایه‌های این دو بخش در ماشین‌آلات، تجهیزات و... اندوخته شده اما در بخش بازرگانی، سرمایه در گردش است. فعالان این حوزه می‌توانند با بانک‌های جهانی تعامل برقرار کرده و در نهایت به بخش معدن کمک کنند.شرفی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های تجاری دکتر شریعتمداری، زمینه‌سازی برای سوق دادن سرمایه هنگفت بخش بازرگانی به معدن برای فرآوری موادمعدنی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر فراهم شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده