تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۵۳۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان :

گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی پایین دست در استان ضروری است

می متالز - فولاد که صنعتی آب بر است در نواحی کویری کشور تولید می شود و این مناطق در حال تبدیل به قطب فولاد کشور هستند این در حالی که خوزستان بهترین مکان برای فعالیت های آب بر از جمله فولاد است و سهم این استان در تولید فولاد کشور در چشم انداز 1404 ناچیز است.
گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی پایین دست در استان ضروری است

سید نور الله حسن زاده با بیان این که در چشم انداز 1404 کشور سهم خوزستان در تولید فولاد اندک است، اظهار کرد: بر اساس افق دید 1404 کشور، سالیانه نزدیک 55 میلیون تن فولاد در کشور تولید خواهد شد که سهم خوزستان از آن ناچیز است بنابراین باید پرسید چگونه فولاد در نواحی کویری کشور تولید می شود و آن ها را تبدیل به قطب فولاد کشور می کند در حالی که خوزستان بهترین مکان برای فعالیت های آب بر از جمله فولاد است.
وی در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: در جهان، همواره احساس نیاز دانشگاه و صنعت مکمل بوده است و آن چه در دنیا در زمینه صنعت اتفاق می افتد حاصل همین همکاری و حضور مراکز R&D   بخش خصوصی است و تا زمانی که صنعت به دانشگاه احساس نیاز نکند، این ارتباط به شکل محکمی برقرار نخواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان درخصوص بحث رونق تولید بیان کرد: در سال گذشته از سیستم بانکی کشور و به ویژه خوزستان رضایتی نداشتیم. سال گذشته دو هزار و 500 میلیارد تومان طرح بزرگ و متوسط در استان به بهره برداری رسید و علی رغم برگزاری بیش از 300 جلسه با حضور استاندار، معاونان استاندار و جلسات کارشناسی، بیش از 300 میلیارد تومان در بخش کشاورزی پرداخت نداشته ایم.
وی یادآور شد: صنایع بزرگ استان 10 درصد کل واحدهای صنعتی استان را تشکیل می دهند ولی بیش از 90 درصد سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده اند؛ از جمله صنایع نفت و پتروشیمی 50 درصد، فولاد و نیشکر 30 درصد و دیگر واحدهای صنعتی استان 20 درصد سرمایه گذاری های استان را در اختیار دارند.
حسن زاده به نیاز استان به صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: در طرح 550 هزار هکتاری پیش بینی می شود که 8 میلیون تن به ظرفیت محصولات کشاورزی اضافه شود بنابراین گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی پایین دست ضروری است. در این رابطه 5 کارخانه بزرگ چغندر قند در استان در دست احداث است که یکی از آن ها در حال ساخت است.
وی افزود: کشت چغندر یک کشت پاییزه است و با توجه به کمبود منابع آبی کشور، این موضوع برای استان یک مزیت به شمار می رود و به نظر می رسد دیر یا زود به دلیل وضعیت آب کشور، کارخانه های چغندری کشور دچار مشکل در حالی که در خوزستان بهترین بستر برای این صنعت می باشد.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان  خاظرنشان کرد: وقتی از صنایع کوچک صحبت می شود، خوزستان جایگاه خود را در صنایع متوسط و بزرگ کشور که 95 درصد واحدهای صنعتی کشور را تشکیل می دهند، خواهد داشت. هم اکنون صنایع بزرگ در برخی مناطق از جمله عسلویه به اشباع رسیده است و باید توجه داشت که توسعه این صنایع تنها در خوزستان امکان پذیر است بنابراین در بحث صنایع بزرگ هم استان جایگاه ممتازی دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به دنبال گسترش و توسعه خود است اما امکان ادامه کار در منطقه فعلی وجود ندارد. بنابراین در شهرکی که قرار است در بحث صنایع تکمیلی پتروشیمی در استان اجرایی شود، درصد خوبی از زمین‌های این طرح به صنایع اول اختصاص پیدا کند.
وی افزود: در خصوص بحث رونق تولید در خوزستان عنوان کرد: علی رغم برگزاری بیش از 300 جلسه در استان در خصوص حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در خوزستان، رضایت مناسبی از عملکرد بانک‌های استان ندارم.
حسن زاده گفت: قرار نیست تا دولت در اجرای همه طرح‌ها سرمایه گذاری کند، بلکه دولت باید زیرساخت ‌ها را فراهم کند و بخش خصوصی در این زمینه به سرمایه‌گذاری بپردازد. تا آنجایی که در اختیار و توان دولت بوده تسهیلات در اختیار واحدهای کوچک صنعتی قرار داده و آن‌ها را کمک کرده است.
وی افزود: یکی از مسایل و مشکلات در حوزه صنعت استان نبود سرمایه گذار بخش خصوصی توانمند است. باید کسانی به بخش صنعت ورود پیدا کنند که هم از نظر فکری و هم مالی توانمند باشند. اگر صرفا به منابع بانکی اتکا کنیم قطعا دچار مشکل می‌شویم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی استان در دوره گذشته در طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده دچار ضرر شدند. برای اجرای طرح‌ها، چه کوچک و یا بزرگ باید مراحل پشت سر گذاشته شوند. در این زمینه باید ابتدا مطالعه‌ای در خصوص بازار کالایی که قرار است تولید شود انجام گیرد. سپس باید مکانیابی مناسب در نظر گرفته شود و بعد توجیه فنی و اقتصادی مد نظر قرار داده شود.
حسن زاده با بیان این‌که صنعت سیاسی نیست و تولید را نباید با توصیه کسی اجرایی کرد، اظهار کرد: بخش خصوصی توانمند و آگاه باید به سرمایه‌گذاری بپردازد. یکی از مشکلات در این حوزه آن بوده است که سرمایه گذاران همواره دارای چنین شرایطی نبوده‌اند. 
وی گفت: طرحی که می‌تواند در شهری از استان احداث شود و دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد، اگر به اجبار در منطقه‌ای دیگر اجرایی شود، قطعا آن طرح دچار مشکلات فراوانی می‌شود.
وی با بیان اینکه گروه ملی فولاد ایران اکنون ضعف و مشکل مدیریت دارد، اظهار کرد: وضعیت گروه ملی یک وضعیت خاص دارد که از حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خارج است. این شرکت در مقطعی واگذار شد و مجددا در اختیار دادستانی قرار گرفت و سپس به عنوان طلب بانک ملی به این بانک واگذار شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با اشاره به تجمع کارگران در مقابل بانک ملی خوزستان عنوان کرد: بانک ملی کشور باید وضعیت را تعیین تکلیف کند زیرا این مساله در اختیار بانک‌های استان نیست. اگر بانک واقعا می‌خواهد صنعتداری کند باید پول و سرمایه در گردش وارد کند تا مشکلات کارگران حل شود یا این کارخانه را واگذار کند.

عناوین برگزیده