تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۷۰۹
کد خبر: ۵۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

140 تن کنسانتره مولیبدن در یک هفته معامله شد

می متالز - بازار کنسانتره مولیبدن کشور هنوز ملتهب است و برای هر تن عرضه بیش از 7 تا 8 تن تقاضا وجود دارد. عرضه داخلی حداقل بر روی کاغذ پاسخگوی تقاضای موجود از سوی صنایع مصرف‌کننده نیست. به‌طور مثال برای هر نوبت عرضه یعنی 10 تن کنسانتره مولیبدن در بورس کالا، حتی تا 100 تن متقاضی نیز وجود دارد. بنابراین لازم است از سوی مسئولان برای چاره‌ای برای بازار مولیبدن اندیشیده شود.
140 تن کنسانتره مولیبدن در یک هفته معامله شد

تعادل در هر بازار موجب آرامش خاطر برای هر 2 طرف معامله است. این یعنی زمانی که طرف عرضه‌کننده اطمینان دارد که خریدار و متقاضی برای خرید محصول وجود دارد، با آرامش و اطمینان بیشتری وارد بازار می‌شود و به عرضه محصول می‌پردازد. در سوی دیگر معامله نیز متقاضی و مصرف‌کننده نیز باید اطمینان داشته باشد محصول مورد نظر در بازار به‌اندازه کافی وجود دارد. دیگر مساله مهم نیز نحوه توزیع محصول است. این یعنی تولیدکننده با اعلام برنامه‌های تولیدی همچون ظرفیت و میزان تولید، میزان توزیع و زمان توزیع می‌تواند به شفافیت بازار کمک کند. به‌طور مثال در مورد کنسانتره مولیبدن، شرکت ملی صنایع مس ایران تنها تولیدکننده این محصول در ایران است و میزان تولید سالانه این شرکت نیز مشخص و حدود 6 تا 7 هزار تن در سال است. در عین حال نحوه عرضه کنسانتره مولیبدن شرکت ملی مس نیز سال‌ها است که ثابت و هر هفته حدود 120 تا 140 تن است.

همچنین نوع قیمت‌گذاری کنسانتره مولیبدن نیز از موارد مهم در بازار به‌شمار می‌رود. در حال حاضر قیمت کنسانتره مولیبدن عرضه شده در بورس کالا با محاسبه قیمت جهانی این فلز ماده معدنی، محتوای موجود در کنسانتره مولیبدن و میانگین نرخ ارز آزاد در هفته گذشته محاسبه می‌شود. سوی دیگر بازار متقاضیان و مصرف‌کنندگان قرار دارند که در مورد صنایع فرومولیبدن و اکسید مولیبدن باید عنوان شود که در حال حاضر ظرفیت صنایع پایین‌دست کشور بیش از 30 هزار تن است. در حالی که پیش از این نیز گفته شد میزان تولید کنسانتره مولیبدن در کشور 6 تا 7 هزار تن است. بنابراین به هیچ عنوان تولید داخلی کفاف صنایع مصرف‌کننده کنسانتره مولیبدن را نمی‌دهد.

بر همین اساس لازم است که به‌طور جدی فکری برای تقاضای کنسانتره مولیبدن در کشور صورت گیرد، چرا که نمودار 1 نشان می‌دهد در هفته گذشته یعنی از 14 تا 19 مرداد سال 1396، حدود 140 تن کنسانتره مولیبدن در بورس کالا عرضه شد که در حدود یک هزار 270 تن تقاضا در مورد آن وجود داشت! در حالی که در مورد هیچ یک از محصولات عرضه شده در کشور چنین تقاضایی وجود ندارد. با محاسبه ساده می‌توان دریافت که به‌ازای عرضه هر تن کنسانتره مولیبدن بیش از 9 تن تقاضا وجود دارد!

در حقیقت اگر میزان تقاضا در تمام سال محاسبه شود، بیش از 2 برابر ظرفیت تولید شرکت‌های مصرف‌کننده خواهد شد. یعنی اگر ظرفیت تمامی صنایع مصرف‌کننده کنسانتره در کشور را فعال درنظر بگیریم و میزان تولید کنسانتره مولیبدن در کشور حدود 6 هزار تن لحاظ شود، باید به‌ازای هر تن عرضه حدود 4 تا 5 تن تقاضا وجود داشته باشد. در حالی که در کمترین میزان، تقاضا به‌ازای هر تن عرضه 7 تا 8 تن است. در این میان باید بازار به‌صورت دقیق از سوی ناظران و مسئولان رصد شود تا دلیل مازاد بودن تقاضا بیش از ظرفیت تولید مشخص شود.

عناوین برگزیده