تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۵۳۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رشد تولید نیکل با خودروهای برقی

می متالز - خودروهای برقی بار دیگر خبرساز شده‌اند و این بار به ایجاد یک استراتژی جدید در غول معدنی بی‌اچ‌پی‌بیلتون انجامیده‌اند. این شرکت استرالیایی-بریتانیایی تصمیم دارد به دنبال توسعه بازار جهانی خودروهای برقی، تولید نیکل را افزایش دهد.
رشد تولید نیکل با خودروهای برقی

به گزارش می متالز به نقل از رویترز شرکت بی‌اچ‌پی‌بیلتون با هدف رشد بخش نیکل توجه خود را به تجارت این کامودیتی معطوف کرده و به دنبال این است که سرمایه‌گذاری سنگینی را صرف بهره‌برداری از نیکل کند. بی‌اچ‌پی این تصمیم را در پی رشد تولید خودروهای برقی گرفته است. باتری خودروهای برقی از نمونه ابزارهایی هستند که به تازگی وارد بازار شده و مصرف آنها رو به رشد است و به دنبال افزایش تولید آنها مصرف نیکل نیز به عنوان فلزی که در ساخت آنها کاربرد دارد، بیشتر می‌شود.
«اِدورال هاگِل» رئیس معدن «نیکل‌وِست» استرالیا متعلق به بی‌اچ‌پی‌بیلتون در کنفرانس «حفاران و تاجران» (Diggers and Dealers conference) استرالیا در این باره گفت: این شرکت تصمیم دارد بیش از ۴۳ میلیون دلار برای ساخت یک کارخانه فرآوری نیکل در حوالی شهر پرث استرالیا هزینه کند. این کارخانه نیکل را به شکل ارزشمندی از سولفات تبدیل می‌کند. نیکل سولفات ماده‌ای پودرمانند است در ساخت باتری‌هایی استفاده می‌شود که به طور پیوسته نرخ نیکل را در بازار جهانی و ارزش سهام شرکت‌های استخراج‌کننده آن را در بورس فلزات لندن بالا و پایین می‌آورد.
وی می‌افزاید: انتظار می‌رود افزایش تقاضا برای تامین انرژی ماشین‌های برقی به مصرف ۹۰درصد از محصول معدن نیکل‌وست در ۵ تا ۶ سال آینده بینجامد و نیکل جایگزین بازارهای اقلام معدنی سنتی مانند فولاد ضدزنگ شود. شمار تولید ماشین‌های برقی در جهان کم است، اما فروش آنها رو به رشد است و خریداران آنها در سراسر جهان به آن دلیل از این خودروها استقبال می‌کنند که آلایندگی کمتری دارند و از نظر مصرف انرژی بهره‌ورتر هستند و با کاهش نرخ باتری‌هایی که در آنها به کار می‌رود و در نتیجه کاهش نرخ خودرو، استفاده از آنها رشد بیشتری خواهد داشت.
در همین راستا شرکت بین‌المللی خدمات مالی مورگان استنلی پیش‌بینی کرده تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹خورشیدی) ۲/۹درصد افزایش یابد و به ۹۹ میلیون خودروی جدید برسد. این موسسه در ادامه پیش‌بینی خود می‌گوید با رشد ۹/۴درصدی تولید خودروهای برقی تعداد آنها تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) به ۱۰۲ میلیون افزایش می‌یابد و همچنین تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹ خورشیدی) ۸۱درصد از خودروهای ساخته شده در جهان از نوع برقی خواهند بود. بی‌اچ‌پی‌بیلتون در سال گذشته میلادی ۸۵ هزار تن نیکل تولید کرد که این رقم تنها ۵درصد از عرضه جهانی را تشکیل می‌داد. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که انتظار دارد عملیات بهره‌برداری از نیکل‌وست تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در دی ۱۳۹۸ خورشیدی ادامه پیدا کند. در خودروی برقی یا الکتریکی برای تولید نیروی محرکه از باتری به جای موتور درون‌سوز استفاده می‌شود و در این ماشین‌ها موتور در زیر بدنه قرار دارد. چالش‌های انرژی و گرمایش کره زمین باعث شده خودروهای برقی که تولید اولیه آنها به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد، بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرند و نگرانی‌ها در مورد نرخ نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید آنها به وجود آورده است.
در فناوری خودروهای برقی، باتری نقش مهمی دارد و عواملی مانند ظرفیت باتری، عملکرد، دوام، طول عمر، چگالی انرژی، چگالی توان، حساسیت به دما، زمان شارژ و نرخ از شاخصه‌های مهم انتخاب باتری به شمار می‌آیند.
باتری بسیاری از خودروهای برقی که امروزه تولید می‌شوند از نوع لیتیوم-یون هستند و اگرچه باتری‌های لیتیومی بیشتر به دلیل ظرفیت زیاد و چگالی انرژی مناسب به کار می‌آیند، ولی عمر مفید و دوام آنها محدود است و این مسئله از عمده عواملی است که هزینه‌های ساخت و تولید خودروی برقی را بالا برده و پژوهش‌ها برای استفاده از ترکیبات دیگری از لیتیوم مانند فسفات‌آهن‌لیتیوم و لیتیوم‌تیتانات برای حل مشکل دوام و عمر باتری‌ها در جریان است.
افزایش تولید خودروهای برقی علاوه بر نیکل به رشد مصرف مس، کبالت و لیتیوم می‌انجامد. براساس پژوهش جدید موسسه بین‌المللی مس، بازار رو به رشد خودروهای برقی تاثیر چشمگیری بر تقاضای مس در طول دهه آینده خواهد گذاشت. خودروهای برقی مقدار زیادی مس در باتری‌ها، سیم‌پیچ‌ها و چرخانه‌های مسی موتورهای الکتریکی مصرف می‌کنند و یک خودروی برقی به تنهایی می‌تواند تا ۶ کیلومتر سیم‌کشی مسی داشته باشد.
در ایران نیز نخستین خودروی برقی هوشمند را جمشید آرین در سال ۱۳۸۱ ساخت و حسن روحانی در اسفند ۱۳۹۳ از دو خودروی برقی-بنزینی رانا رونمایی کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده