تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۵۴۰
کد خبر: ۵۳۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

ورق های گرم وارداتی به ایران، خریدار ندارد

می متالز - سهم عمده‌ای از نیاز مصرف کنندگان داخلی به مصنوعات فولادی چون ورق های گرم فولادی (HRC) و ورق های سرد فولادی (CRC) در داخل و از سوی شرکت فولاد مبارکه تامین می شود. در این میان برخی واحدهای خارجی نیز محصولات خود را برای فروش به بازار ایران روانه می‌کنند، که از جمله مهم ترین آن‌ها می توان به شرکت های روسی آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (MMK) و همچنین سیورستال (Severstal) اشاره کرد.
ورق های گرم وارداتی به ایران، خریدار ندارد

شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (MMK) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان و یک شرکت پیشرو در زمینه فولاد به‌شمار می‌رود که در روسیه واقع شده است. این شرکت شامل یک مجتمع بزرگ یکپارچه ساخت فولاد از کل زنجیره تأمین، یعنی حلقه ابتدایی سنگ آهن تا تکمیل فرآیند تولید فولاد و نورد می‌شود و بالطبع ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب خود می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۲٫۵ میلیون تن فولاد خام و حدود ۶٫۱ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرد. میزان فروش این شرکت در سال گذشته میلادی نیز حدود ۵ میلیارد و ۶۳۰ دلار برآورد می‌شود.

این شرکت سهمی از مصنوعات فولادی خود شامل HRC و CRC را به ایران وارد می‌کند. برآوردها حاکی از آن است، قیمت ورق‌های فولادی وارداتی به ایران و به‌طور خاص محصولات این شرکت، طی هفته گذشته افزایش یافت. البته گفتنی است که مشتریان داخلی بیشتر مواد مورد نیاز خود را از عرضه‌های داخلی تأمین می‌کنند. در همین میان نیز موجودی کافی این محصولات در بازار داخلی، سبب شده تا تقاضای کافی برای واردات وجود نداشته نباشد.

همان‌طور که گفته شد مشتریان ایرانی اغلب به بازار داخلی تمایل بیشتری نشان می‌دهند، از همین رو، واردات محصولات فولادی به ایران، منافع کمتری را برای تجار به‌همراه خواهد داشت. با این وجود در همین حال، شرکت سیورستال روسیه توجه خریداران ایرانی را تا حدی به خود جلب کرده است، زیرا محصولات HRC خود را با قیمت پایین‌تری از سایر تامین‌کنندگان به بازار عرضه می‌کند. سیورستال یک شرکت روسی است که در صنعت فولاد و معدن فعالیت می‌کند، این شرکت در شهر چرپووتس قرار دارد. این شرکت از سال ۲۰۰۹ به بزرگترین شرکت فولادی در روسیه تبدیل شد.

نمودار ۱ قیمت HRC تولید شده از سوی ۳ شرکت فولاد مبارکه، سیورستال و شرکت ماگنیتوگورسک (MMK) را در بازار ایران نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار پیداست، شرکت MMK یکی از انواع ورق گرم فولادی با آلیاژ S2335JR با ضخامت ۲ میلی‌متر و عرض یک‌هزار تا یک هزار و ۲۵۰ میلی‌متر را با قیمت ۵۵۵ دلار به‌ازای هر تن به در بازار عرضه کرد. در واقع قیمت این محصول برای تحویل در ماه سپتامبر، افزایش ۱۳ دلاری را نسبت به ۲ هفته گذشته تجربه کرد. رشد قیمت یاد شده را عمدتا می‌توان به دلیل روند صعودی قیمت‌ها در بازار جهانی نسبت داد. همچنین گزارش شده که حجم کمی از کویل ورق فولادی ۲ میلی‌متری تولیدی شرکت سیورستال با مشخصات فوق در هفته اخیر و با قیمت CFR 534 دلار به‌ازای هر تن در بازار ایران فروخته شد. این در حالی بود که ورق گرم فولاد مبارکه از همان آلیاژ با ضخامتی بین ۲٫۵ تا ۶ میلی‌متر را با قیمت ۵۶۰ دلار در بازار داخلی ایران به فروش رساند که نسبت به ۲ هفته قبل افت ۵ دلاری در قیمت را تجربه کرد.

عناوین برگزیده